Is Snapchat een marketingtool voor jouw bedrijf?
- Bureaus
- 19 sep 2016 @ 09:06
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Social mediaMarketing
- 19 sep 2016 @ 09:06
- Gastblogger
Snapchat is een mobiele applicatie waar we in 2016 niet meer omheen kunnen. We zien dat Snapchat erg groeit, zowel voor persoonlijk gebruik als binnen de marketing. Snapchat is niet voor iedereen het ideale marketing medium maar als je Snapchat slim inzet en als de doelgroep past bij jouw bedrijf, kan je wellicht veel plezier aan de app beleven!
Wat is Snapchat ook alweer?
Mocht je niet volledig bekend zijn met Snapchat: Snapchat is een sociaal medium in de vorm van een app. Met deze app kun je foto’s en video’s versturen naar je volgers in een zogenoemde ‘snap’ die na maximaal 10 seconden weer van hun telefoon verdwijnt. Ook kun je een dergelijke snap in ‘Mijn verhaal’ plaatsen, waar volgers tot 24 uur de kans hebben je foto/video te bekijken.
Het gebruikersaantal van Snapchat tikte in Nederland al de 1 miljoen aan! Snapchatgebruikers beschouwen de app als laagdrempelig, plezierig en actueel. Het gebruikersbestand van de app bestaat voor een aanmerkelijk groot deel uit jongeren, waarmee Snapchat het mogelijk maakt een gerichte doelgroep aan te spreken.
De app biedt verschillende mogelijkheden voor bedrijven. Zo kunnen bedrijven hun doelgroep een kijkje achter de schermen bieden, kunnen ze kortingscodes in een snap laten verschijnen, nieuwe producten promoten, service verlenen of hun imago tonen. Ondanks dat het versturen van een snap zo gebeurd is, vereist het toch de nodige inspanning om de app goed te kunnen inzetten als marketingtool. We bespreken enkele aandachtspunten om te beslissen of Snapchat voor jouw bedrijf goed inzetbaar zal zijn.
1. Je kanaal bekend maken kan lastig zijn. Hoe pak je dit aan?
Op andere belangrijke sociale media kun je van pagina naar pagina doorklikken. Zowel bij Instagram als Facebook stuit je als het ware op accounts van mensen die jou wellicht ook kunnen interesseren. Zo zie je bijvoorbeeld welke contacten je vrienden leggen, wie hun foto’s ‘leuk vinden’ en tonen de sociale media je een lijstje met mensen die je misschien ook kent of wil volgen. Voor Snapchat is dit niet het geval. Jij volgt enkel de mensen die je hebt toegevoegd en die jou snaps sturen of een verhaal plaatsen. Hierbij kan je niet zien wie hen nog meer volgen of wie het verhaal ook bekeken hebben. Vorige maand kreeg Snapchat meer concurrentie toen Instagram ‘Instagram Stories’ lanceerde. Hiermee kun je geen directe snaps naar mensen sturen, maar wel een momentopname plaatsen gelijk aan Snapchats ‘Mijn verhaal’.
Maar hoe komen mensen je kanaal dan tegen op Snapchat? Niet dus. Mensen kunnen je kanaal volgen door doelgericht jouw Snapchat-naam in te typen en op ‘toevoegen’ te klikken. Het is daarom van belang bekendheid te creëren voor jouw kanaal om volgers te krijgen. Misschien ligt het voor de hand: hiervoor kun je al bestaande sociale netwerken gebruiken! Snapchat maakt het ook mogelijk een QR-code te verspreiden die je bijvoorbeeld op je site, onder je e-mails of op je Facebookpagina zou kunnen plaatsen. Op dit moment is het enkel voor sommige grote Amerikaanse merken mogelijk om content in ‘Discover’ te plaatsen. Hier kunnen alle Snapchatgebruikers deze content vinden, ook als ze de merken niet volgen.
2. De doelgroep interesseren vergt input. Past dit bij jouw bedrijf?
Zoals genoemd zijn Snapchatgebruikers hoofdzakelijk jongeren. Als jouw organisatie een content kan bieden die jongeren interesseert en als zij onder jouw doelgroep vallen, dan kunnen hier mogelijkheden liggen. Zo niet, dan is een ander medium wellicht meer geschikt. In Nederland springen bedrijven als de Bijenkorf, GOGO Jongerenreizen en Transavia al heel handig om met de app.
- Piloten en cabinepersoneel maken zelf de snaps voor Transavia. Ze creëren interesse door bijvoorbeeld achter de schermen beelden in de cockpit!
- GOGO Jongerenreizen heeft de ideale Snapchat situatie: gave foto’s van reizen over de hele wereld en een doelgroep die bestaat uit jongeren!
- De Bijenkorf maakte creatief gebruik van de app door hun snaps te laten overkomen alsof kijkers vanuit het oogpunt van een bij door de winkel vlogen.
3. Het bijhouden van statistieken is ingewikkelder dan je zou denken. Hoe pak je dit aan?
Er zijn enkele indicatoren om te achterhalen of je kanaal succes boekt.
- Hoeveel mensen hebben je toegevoegd?
- Hoeveel mensen hebben je snap geopend?
- Hoeveel mensen hebben deze opnieuw bekeken?
- Hoeveel mensen hebben een screenshot genomen?
- Hoeveel mensen hebben je verhaal bekeken?
Op het eerste oog lijken dit prima indicatoren, maar het bijhouden van statistieken is nog een precair punt. Voor punt 2, 3 en 4 geldt namelijk dat je dit zelf per volger in de gaten moet houden en handmatig moet gaan tellen per snap die je verstuurt. Dit terwijl je bij Facebook en Instagram bijvoorbeeld direct het aantal ‘vind-ik-leuks’ kan zien. Bij punt 5 verschijnt wel een lijstje met mensen die je verhaal hebben bekeken. Dit lijstje verdwijnt echter op het moment dat je verhaal verdwijnt, ofwel na 24 uur. Je moet dus goed opletten op welke tijd je je verhaal geplaatst hebt en exact 24 uur later kijken om te kunnen zien hoeveel mensen in totaal je verhaal bekeken hebben.
Yanniek Hendriks is Junior Research Consultant bij MediaTest
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing