RA*W in Cannes: Draagt reclame bij aan betere wereld?
- Bureaus
- 22 jun 2017 @ 16:59
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ReclameMVOInspiratieCannes
- 22 jun 2017 @ 16:59
- Gastblogger
In Cannes worden we met RA*W door zowel private speakers als public speakers geïnspireerd. De besproken onderwerpen variëren van onder andere ’brave clients’, ’data en insight driven creativity’, ‘changing shape of the industry’ tot ’creativity for good’ en healthcare. Zoals een echte millennial betaamd en met een achtergrond in de pedagogische en gedragswetenschappen, trekken de laatste drie onderwerpen het meest mijn aandacht en met alles wat het Palais ons biedt is deze selectie geen overbodige luxe.
Een ding wat wij millennials gemeen hebben is dat we impact willen maken. Het liefst graag zo snel mogelijk en op een zo efficiënt (lees: lui) mogelijke manier. Maar waar komt dat nou eigenlijk door? Er zijn vele boeken over geschreven maar hier in Cannes krijg ik het vermoeden dat het echt niet alleen de oorzaak is van onze opvoeding. Het valt me namelijk op dat het woord ‘’impact’’ in alle talks en sessies naar voren komt.
Zo benadrukte Sarah Watson (Global Chief Strategy Officer, BBH New York) tijdens een RA*W-sessie dat hedendaags elk merk impact probeert te maken. Waar komt dit vandaan? Ik denk dat het komt doordat de wereld helaas vele problemen biedt waar die impact nodig is. Enerzijds worden die problemen veroorzaakt doordat de wereld zich constant en heel snel ontwikkelt maar anderzijds biedt die snelle ontwikkeling ook steeds meer oplossingen voor die problemen. De technologische mogelijkheden om impact te kunnen maken worden elk jaar groter en beter door onder andere innovatie en artificial intelligence (AI).
Boodschap waarmaken
Barry Wacksman (Chief Strategy Officer, R/GA) en Nick Law (Vice Chairman, Global Chief Creative Officer, R/GA) geloven dat je als merk niet meer ouderwets een boodschap moet vertellen, maar dat je deze boodschap daadwerkelijk waar kunt maken. De technologische ontwikkelingen en data spelen hier een grote rol in. Het merk krijgt zo een betekenisvolle rol in de samenleving. Een voorbeeld hiervan is dat je als Nike niet alleen maar vertelt dat je staat voor een gezonde levensstijl, maar dat je de consument daadwerkelijk tools biedt om deze gezonde levensstijl te handhaven.
Amina Mohammed (United Nations Deputy Secretary General) vertelde in een interview met Lucy Hockings (BBC News) over het Common Ground initiative; een initiatief waarbij de 6 grootste reclame- en mediagroepen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de UN ondersteunen. Ook Amina benadrukte het belang van de impact die advertising kan maken, maar gaf aan dat dit alleen bereikt kan worden zolang we als merk de consument blijven betrekken en elkaar als gelijken zien.
Reclame met impact
Ook Sophie Guerinét (co-founder van ACT Responsible) gelooft in de kracht van advertising als manier om impact te maken en globale problemen aan de orde te brengen. Ze vertelde dat ze circa 15 jaar geleden, toen ACT Responsible werd opgericht, een van de weinige was die deze kracht zag en dat het nu ondenkbaar is dat iemand die kracht niet ziet. En in tegenstelling tot sommige andere niet-millennials uit de branche was Sophie juist zeer te spreken over de natuurlijke drang tot het willen maken van impact door millennials. Ze gelooft hierdoor nog meer in de kracht van advertising en de mogelijkheid om de wereld beter te maken.
Om de vraag uit de titel te beantwoorden: JA. De grootste thought leaders uit de industrie beamen dat advertising kan bijdragen aan een betere wereld. En ik denk dat wij als millennials daar een mooie bijdrage aan kunnen leveren.
Noortje Meijer, account executive 180 Kingsday
RA*W doet voor MarketingTribune dagelijks verslag vanuit Cannes.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Doritos lanceert gouden... 20-05-2025
- Fastned richt merkcampagne op de mens19-05-2025
- Buiten spelen zonder koopzorgen19-05-2025
- [mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen... 19-05-2025
- Dentsu en DPG Media lanceren The... 19-05-2025
- Škoda viert zaterdag met levendige... 19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management