B2B marketeers uit MKB willen leads en conversie

B2B marketeers uit MKB willen leads en conversie
  • Content
  • 29 jan 2015 @ 12:30
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Lead basedOnderzoek

B2B marketeers uit het Noord-Amerikaanse midden- en kleinbedrijf (10-99 werknemers) doen op een andere manier aan contentmarketing dan grote ondernemingen. Negen van de tien MKB B2B marketeers willen vooral meer mensen naar hun website trekken. Dat is iets meer dan bij grotere bedrijven, waar 84 procent van de marketeers stelt dat dit hun doel is voor 2015.

Dit is ook in lijn met een andere bevinding: MKB marketeers zijn veel meer gebrand op het genereren van leads. Leadgeneratie lijkt belangrijker te worden dan merkbekendheid. Zo blijkt uit het onderzoek ‘B2B Small Business Content Marketing: 2015 Benchmarks, Budgets, and Trends – North America’, gesponsord door Rainmaker Platform by Copyblogger Media. Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute deelt op zijn site enkele conclusies uit het onderzoek.

Dat de MKB marketeers veel aandacht hebben voor het vergroten van aandacht voor de website én voor leadgenaratie, blijkt uit onderstaande grafieken.

Het gebruik van social media, blogs en infographics groeit
Steeds meer MKB B2B marketeers gebruiken behalve blogs social media voor hun contentmarketing tactiek. Ook al waren social media vorig jaar al de meest gebruikte tactiek, dit jaar is het gebruik nóg verder toegenomen (88% vorig jaar, 93% dit jaar). De andere twee gebieden de meeste groei te zien is zijn:
• Blogs – van 77% vorig jaar naar 87% dit jaar
• Infographics – van 48% vorig jaar naar 60% dit jaar

Meer dan de helft van de MKB marketeers verhoogt zijn budget
Vijfenvijftig procent van de B2B MKB marketeers zegt dat ze de komende 12 maanden meer aan contentmarketing gaan uitgeven. Ook de 53 procent van die groep die zegt minder succes met contentmarketing te hebben.

B2B MKB-marketeers hebben meer moeite met ALLES
Terwijl alle marketeers dit jaar moeite hebben met sommige aspecten van contentmarketing, hebben B2B MKB marketeers met alle aspecten problemen. Het probleem van het vinden van getrainde contentmarketing professionals kende de grootste groei (van 11% naar 31%).


Welke kant moet het B2B MKB op?
Niemand kan volgens Joe Pulizzi alles tegelijk goed doen. Dat geldt voor elke onderneming, en zeker ook voor het MKB. Natuurlijk is elk bedrijf anders, maar de meeste hebben baat bij de volgende vier aandachtspunten:
• Begrijp je doelgroep.
• Leg je contentmarketing strategie op papier vast.
• Zorg voor een abonnementsmodel.
• Onthoud wat effectief is.
• Waar meten B2B MKB marketeers het succes van hun content marketing aan af?
• Wat zijn de meest effectieve social media platforms die ze gebruiken?
• Hoe vaak publiceren ze nieuwe content?
• Wat voor betaalde methoden gebruiken ze om hun content te verspreiden?


Wil je het antwoord op onderstaande vragen (en meer), lees dan het hele rapport op deze site.

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken