'People buy from people they trust'

'People buy from people they trust'
  • Content
  • 4 nov 2015 @ 11:07
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentEvenement

Voor degenen die het Content Marketing Congres vandaag helaas niet bij kunnen wonen, doet de redactie van MarketingTribune voor u verslag. Op het congres is het Matt Petersen die het spits mag afbijten. Hij start met het noemen van de feiten dat consumenten worden geconfronteerd met 300 tot 5.000 marketinguitingen per dag, en dat er in de VS 25% van het marketingbudget wordt besteed aan contentmarketing. In concrete cijfers is dat 144 miljoen dollar. Dat is een aardige bak geld, maar levert het ook wat op? Petersen: ‘People buy from people they trust. It’s value that counts’ en laat dat nou precies zijn wat je met contentmarketing kunt bereiken. Toch?

'Om te weten wat het inzetten van je marketingbudget oplevert is het noodzakelijk om een strategie te bepalen en doelen te stellen. Het doel wat je stelt en waar je merk voor staat zijn de cruciale vragen waar je mee moet beginnen. Agency's need to lead with strategy and clients need to demand strategy', zegt Petersen.

Native advertising
Een volgende stap die gezet dient te worden is bepalen wat de juiste content is. Native advertising is niet hetzelfde als contentmarketing want er wordt voor betaald. Terwijl het bieden van de juiste content vooral draait om het leveren van originele content die je in een voor de doelgroep passend frame moet stoppen. Het zou beter zijn wanneer bedrijven weinig tot geen geld betalen voor het maken en verspreiden van content want de doelgroep zit daar eigenlijk helemaal niet op te wachten. Consumenten zijn slimmer dan merken denken en ze prikken door native advertising heen. Probeer unieke content te maken waar je doelgroep behoefte aan heeft of in ieder geval meer op zit te wachten dan een verkooppraatje dat aan alle kanten is bijgeschaafd. Petersen zegt hierover: 'Never compromise quality for quantity.

Mobiele devices
Petersen spreekt ook over de opkomst van mobiele devices. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan enorm toegenomen en merken stemmen vooralsnog te weinig hierop af. Een aantal tips die Petersen geeft hiervoor is:  schrijf kortere teksten die beter leesbaar zijn op kleinere schermen, maak gebruik van meer beeld en infographics doen het altijd goed.

Volgens Petersen is e-mail nog vooral een workhorse en neemt het veel tijd in beslag. Het is en blijft een prima middel om contact te leggen en te onderhouden, maar de helft wordt gescand of zelfs ongelezen verwijderd. Hierdoor wordt vooral veel tijd verloren, de doelgroep niet altijd bereikt en is de mail ook niet altijd het passende frame van de boodschap. En daarmee een niet al te beste invulling van contentmarketing. Hij sluit zijn verhaal af met 'You can only measure what you set out to achieve' en ' It's about audiences, not targets'.

Wil je weten wat Richard de Booij vertelde over Allerhande in de VS, lees dan dit artikel. Wil je weten hoe de cage fight verliep, lees dan dit artikel.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken