[Nationale Coverdag] Aart Aarsbergen, National Geographic

[Nationale Coverdag] Aart Aarsbergen, National Geographic
  • Content
  • 13 apr 2016 @ 17:30
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • TijdschriftuitgeversPrint

De Nationale Coverdag komt er weer aan! Op dinsdag 17 mei staat staat de cover in de spotlight. Aart Aarsbergen, al vijftien jaar hoofdredacteur van National Geographic, is één van de sprekers. Aan welke eisen moet een goede cover voldoen? Hebben bladen nog wel toekomst? Aarsbergen geeft antwoord.

Aart Aarsbergen (1953) werd in 2001 hoofdredacteur van de Nederlandstalige editie van het magazine. Sinds 2003 combineert hij deze functie met het hoofdredacteurschap van National Geographic Traveler. In 2015 kwam daar National Geographic Historia bij. Verder is hij verantwoordelijk voor de websites.

Voordat Aarsbergen, die in Utrecht geschiedenis studeerde, bij National Geographic aan de slag ging, was hij in diverse functies werkzaam in de boekenuitgeverij, onder meer bij Agon en De Arbeiderspers. Hij omschrijft zichzelf als ‘een historicus met belangstelling voor het heden. Graag onderweg en nieuwsgierig naar de wereld.’

Aan welke eisen moet een goede cover voldoen?
‘Kort en goed: een cover moet intrigerend zijn, aandacht trekken en representatief zijn voor de inhoud van je blad. Maar dan is de volgende vraag: wanneer is dat zo? Dan begint de discussie pas echt.’

Wat was je mooiste cover en waarom?
‘De schoonheid is slechts ondergeschikt. Het belangrijkste is: is mijn cover effectief? Ik vind het maartnummer van National Geographic (zie hieronder, red.), dat door onze artdirector Eva Ooms is ontworpen, erg mooi. Opbouw, belettering, kleurgebruik, beeld: ik vind het allemaal zeer geslaagd. Maar of deze cover effectief is? Ik heb nog geen verkoopcijfers gezien.’

Op welke titel ben je stiekem jaloers vanwege mooie covers?
‘Ik ben jaloers op titels zonder losse verkoop. Het lijkt mij heel leuk om alleen maar hele mooie covers te maken, met veel bijzondere effecten en typografische grapjes. Maar daarmee verkoop ik mijn tijdschrift niet in het schap.’

Hebben bladen nog toekomst?
‘De komende tientallen jaren zal er zeker nog behoefte zijn aan print. Toen wij vorig jaar National Geographic Historia lanceerden, reageerden mensen blij: gelukkig een nieuw tijdschrift, leuk dat zoiets in deze tijd nog kan. Het blad verkoopt ook boven verwachting goed.’

Wat ga je in het kort vertellen op 17 mei en waarom moet iedereen komen luisteren en kijken?
‘Ik wil heel praktisch vertellen hoe wij in Nederland de covers voor National Geographic selecteren. Het kiezen van een cover is geen wet van Meden en Perzen, er is geen blauwdruk voor. Het is zoeken naar een juiste balans van ingrediënten: onderwerp, coverbeeld, goede teksten. Soms lukt het, soms niet. De beste cover kies je achteraf, als je de verkoopcijfers krijgt.’

Nationale Coverdag
Hoe komen art directors en hoofdredacteuren tot een keuze voor de cover? Door wie worden zij geïnspireerd? Welke factoren spelen een rol bij de uiteindelijke coverkeuze? Welke creatieve grenzen worden in dat proces opgezocht en overschreden? Beleef het zelf en discussieer mee met deze bekroonde topontwerpers uit de wereld! De Nationale Coverdag staat in het teken van bezieling, die nog eens extra wordt gevoed dankzij dagvoorzitter Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur van MarketingTribune. Voor iedereen die inspiratie zoekt bij het maken van topcovers komt deze dag naar Amsterdam!

Wanneer: dinsdag 17 mei 2016
Locatie: De Persgroep, Amsterdam
Bekijk het volledige programma hier.
Aanmelden kan hier.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken