'Gamers voor de vrijheid' betrekken jongeren bij Nationale Herdenking

  • Content
  • 2 mei 2023 @ 10:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei en jongerenorganisatie Young Impact hebben de gaming-campagne #LevenMetOorlog gelanceerd, waarmee de organisaties in de leefwereld van jongeren kruipen en het gesprek over herdenken en vrijheid op gang houden.

Waarom herdenken we eigenlijk? Waarom is het belangrijk om op 4 mei twee minuten stil te zijn? En wat betekent vrijheid in de wereld van vandaag? Het zijn belangrijke vragen die centraal staan binnen de campagne #LevenMetOorlog. Gaming-influencers Paraduze, Ronald Vledder en Fems - samen goed voor ruim 1,5 miljoen abonnees - vormen samen de motor achter de campagne. Als dank voor hun inzet zijn zij door Nationaal Comité 4 en 5 mei uitgeroepen tot ‘Gamers voor de vrijheid’.

Wim van de Donk, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei: ‘Gelukkig vinden jongeren herdenken nog steeds belangrijk, maar we moeten dit wel dichter bij hun belevingswereld brengen. Daarom maken we onze rituelen inclusiever en sluiten wij die aan op de behoeften van jongeren, zonder daarbij de vertrouwde kern te verliezen.’

Mini-documentaire
De drie gamers schenken in aanloop naar de Nationale Herdenking aandacht aan #LevenMetOorlog via hun livestreams en social media kanalen. Ze gaan met jongeren in gesprek en roepen hen op om op 4 mei twee minuten stil te zijn. Ronald Vledder heeft een mini-documentaire gemaakt, genaamd #LevenMetOorlog, die op 4 mei om 20:02 uur in première gaat op zijn YouTube-kanaal. In de documentaire is te zien hoe hij in gesprek gaat met oorlogsveteranen, minderjarige vluchtelingen en andere mensen die ervaringen - van toen en nu -  met oorlog delen.

Ray Klaassens, bekend van het tv-programma Kamp van Koningsbrugge, is een van de veteranen die in de documentaire aan het woord komen. ‘Je wil pas stil staan bij iets als je weet waarom je dat zou moeten doen. Daarom heb ik meteen 'ja' gezegd tegen deze documentaire en leg ik uit waarom ik twee minuten stil ben op 4 mei. Ik weet zeker dat hierdoor meer mensen stil gaan staan bij onze vrijheid.’

Bevrijdingsdag
Op 5 mei wordt de campagne afgesloten door Fems die via Twitch live verslag doet vanaf het bevrijdingsfestival in Haarlem. Tijdens de livestream interviewt zij Froukje - die de titel 'Ambassadeur van de vrijheid' draagt - en de organisatie van het bevrijdingsfestival. De gamers doen dit vrijwillig en op eigen initiatief. Daarom zijn zij door Nationaal Comité 4 en 5 mei uitgeroepen tot ‘Gamers voor de vrijheid’. 

Ronald Vledder: ‘Het geeft mij een goed gevoel om mijn kijkers op de hoogte te stellen hoe belangrijk deze dagen zijn. Ik zou graag willen dat de 2 minuten stilte voor de oorlog veel voor ze gaat betekenen.’

Foto: Ronald Vledder en oorlogsveteraan Ray Klaassens.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken