Marktplaats wil verkoop tweedehands interieur stimuleren met campagne

Marktplaats wil verkoop tweedehands interieur stimuleren met campagne
  • Content
  • 3 mei 2023 @ 09:45
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Marktplaats lanceert vanaf zaterdag 6 mei 2023 een campagne om Nederlanders te bewegen vaker tweedehands interieur en decoratie te kopen. Via Marktplaats natuurlijk. In de campagne delen gebruikers van het handelsplatform delen hun ervaringen met dit duurzame consumptiegedrag.

Aan de hand van voorbeelden wil Marktplaats Nederlanders inspireren en stimuleren om ook tweedehands spullen aan te schaffen voor de inrichting van de woning. Om de authenticiteit van de campagne te bewaren wisten huiseigenaren voor aanvang van de opnames niet dat Marktplaats de opdrachtgever was. Ook waren interviews niet gescript. Bewoners werd gevraagd waarom zij tweedehands artikelen kopen en hoe dat hun interieur en leven verrijkt. De huiseigenaren geven een kijkje in hun huis en delen aankopen met de soms bijzondere verhalen achter tweedehands gekochte producten.

‘Echte verhalen’
Het is de tweede keer dat Marktplaats gebruikers hun verhaal non-scripted en zonder vooraankondiging laat vertellen. ‘Dat deden we voor het eerst tijdens onze succesvolle feestdagencampagne in december 2022 waarin kinderen hun ogen uitkijken in een winkel vol met tweedehands speelgoed. Die authenticiteit past heel goed bij Marktplaats’, zegt Gregory Kukolj, CMO van Marktplaats. Bij de feestdagencampagne zorgde het non-scripted concept voor 10% meer vraag naar tweedehands speelgoed op Marktplaats en kregen meer kinderen tweedehands speelgoed cadeau. De kinderen waren hier net zo blij mee. 'Voor deze campagne besloten we om deze aanpak opnieuw toe te passen, zodat we het echte verhaal van gebruikers van Marktplaats horen. Ook willen we met deze campagne de Nederlanders raken.'
Maandelijks heeft Marktplaats zo’n acht miljoen gebruikers die een tweedehands product kopen of verkopen. Ze doen dit omdat het financieel aantrekkelijk is, vanwege duurzaamheid en een betere wereld of omdat het product voor hen speciaal is. 'Aan de hand van deze verhalen, opgenomen in een non-scripted huisbezoek, wordt het Marktplaats-verhaal in beeld gebracht. We laten Nederland binnenkijken bij wereldveranderaars.' Een compilatie van deze huisbezoeken is te zien in een commercial op nationale tv-zenders en online kanalen.

Campagne uitingen
Van deze ‘binnenkijkers’ zijn verschillende TVC’s gemaakt.vastgelegd in een video. De campagneboodschap wordt verder uitgedragen via social media, influencers en CRM.

Credits:
Marktplaats: Marie Lootvoet, Grietje Suijkerbuijk, Anna Bressers, Harshita Sharma, Eveline Eberhardt & Gregory Kukolj
Copy: Marie-Louise Diekema
Design: Joeri Opdam, Joël Niamut
Creatief Bureau: Happiness Brussels & Higuita
Productie: Polak film
Regie: Tom Rijpert
Media: EssenceMediacom
Digital media: Maxlead
PR: Bijl PR



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken