Relaties zijn de sleutel tot succes bij contentmarketing
- Content
- 15 jul 2015 @ 08:26
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - DialoogDoelgroepen
- 15 jul 2015 @ 08:26
- Gastblogger
Laatst las ik een interessant artikel over een content marketeer die een heel simpel trucje uithaalde en daarmee ontzettend veel aandacht trok voor zijn artikel en zijn blog. Daarnaast zorgde hij voor waardering en erkenning van mensen in hetzelfde gebied als waar hij actief is. Tegelijkertijd stond hij aan de basis van een langdurige relatie, die hem in de toekomst kan helpen om nog eenvoudiger zijn content aan de man te brengen.
Het idee is even eenvoudig als geniaal. Hij zorgde ervoor dat hij meerdere personen citeerde of noemde in zijn artikel. Vervolgens stuurde hij een e-mail naar deze mensen met de mededeling dat ze genoemd werden in zijn artikel, en of ze misschien zin hadden om zijn artikel op hun eigen website te delen. Door deze actie zorgde hij er enerzijds voor dat mensen hem waardeerden door geheel vrijwillig hun naam te noemen, terwijl hij anderzijds er voor zorgde dat zijn artikel gelezen zou worden door een hele nieuwe aanwas aan geïnteresseerden.
Hij creëerde dus toegevoegde waarde voor anderen en kreeg er het dubbele voor terug. Het deed mij beseffen dat linkbuilding en contentmarketing voor het grootste gedeelte gaan om het opbouwen en onderhouden van relaties. Het belangrijkste daaraan om te onthouden is dat het niet alleen gaat om het promoten van je content. Uiteraard is het leuk als mensen jouw artikel delen op hun site of op social media, maar dit simpele trucje is er vooral op gericht om de relatie voor beide aantrekkelijk maken.
Betekenisvolle relaties
De post die hij schreef zal niet voor eeuwig op het internet staan. Als er één ding is waar we het als contentmarketeers wel eens over kunnen zijn, is dat je constant goede content moet blijven leveren om op te vallen en succesvol te zijn. Het zijn echter de relaties die je opbouwt die zorgen voor goodwill en een lang leven beschoren zijn.
Door elkaar te noemen en content met elkaar te delen, zullen mensen op de hoogte zijn en blijven van het bestaan van elkaars blog. Slimme marketeers zullen geen mogelijkheid onbenut laten om relaties met andere contentmarketeers positief te beïnvloeden en om daar op de lange termijn de vruchten van te plukken.
Jouw doel in deze gekke wereld van de contentmarketing is om anderen te helpen. Als je eenmaal bekend staat als iemand die anderen helpt, dan zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn om iets voor jou te doen. Het is misschien verleidelijk om een simpel e-mailtje te sturen met enkel als doel om gepromoot te worden. Je zult echter al snel merken dat je beter een langdurige relatie kunt opbouwen zodat het niet bij eenmalige promotie blijft.
Relaties moeten wat dat betreft van twee kanten komen. Het maakt daarbij niet uit of het om liefdesrelaties gaat of om zakelijke relaties: beide zijn bedoeld om te te geven en te nemen. Er moet altijd een reden zijn voor iemand om in een relatie te zitten. Beide kanten moeten ervan profiteren.
Gelijkgestemde personen
Misschien ben je al bekend met de andere belangrijke personen in jouw (niche-) markt. Misschien is de online markt wel zo klein, dat er maar een aantal belangrijke blogs zijn op dat gebied. In dat geval is het eenvoudig om deze blogeigenaren te bereiken en te vertellen dat je naar hen refereert in een van je artikelen. Weet je echter niet zeker wie er belangrijk is in jouw markt? Of zijn er zoveel dat je ruime keuze hebt? Dan kun je andere hulpmiddelen gebruiken om ze op te zoeken.
Google is natuurlijk ideaal voor het opzoeken van bedrijven en personen. Door een simpele zoekopdracht uit te voeren, kun je op zoek naar de grote communities en andere invloedrijke websites in jouw markt. Ook op Facebook kun je veel informatie vinden door te zoeken naar (besloten) groepen in jouw niche.
Als je de guru's hebt gevonden, is het van belang dat je een manier vindt om contact met elkaar te leggen. Zoals ik al vertelde, kun je dat doen door een simpel e-mailtje te sturen. Daarin kun je kort vertellen wie je bent, uitleggen waarom je naar hem of haar refereert en daarnaast een link naar het artikel opsturen.
Een andere manier is via social media. Het heet natuurlijk niet voor niets social, dus wees niet angstig om mensen op te zoeken via LinkedIn, Twitter of zelfs Facebook om hen een kort berichtje te sturen. Op Twitter kun je bijvoorbeeld een tweet wijden aan diegene en op Facebook kun je iemand taggen. Op die manier kun je eenvoudig contact leggen.
Onderhouden van relaties
Betekenisvolle relaties creëer je niet door eenmalig je blog te promoten en vervolgens niets meer van je te laten horen. Je moet daarnaast ook niet wanhopig over komen door te vragen of je artikel alsjeblieft gedeeld mag worden. Je moet het vooral zien als opstap van een relatie. Het is echter wel belangrijk om je relatie op de lange termijn te onderhouden. Met één simpel mailtje zorg je niet direct voor een goede relatie. Geef mensen ook niet het idee dat ze onderdeel zijn van een geautomatiseerd proces waarbij ze alleen maar gebruikt worden voor jouw promotiedoeleinden. Voor jezelf is het belangrijk om goed oog te houden op wie je benaderd hebt in het verleden en hoe jullie verstandhouding is.
Valkuil van deze aanpak
Een veelgemaakte fout bij het opbouwen van dit soort oppervlakkige maar desalniettemin belangrijke relaties is dat het gaat om kwaliteit - niet om kwantiteit. Natuurlijk, je kunt belangrijke mensen met tienduizenden volgers in je artikel noemen en ze vervolgens een tweet sturen, maar het kan net zo effectief of misschien zelfs effectiever zijn om minder bekende mensen aan te spreken. In principe kies je altijd voor engagement, niet voor volgers. De kans dat iemand met veel volgers op Twitter daadwerkelijk een grotere groep met volgelingen heeft is niet eens zo veel groter. Vaak hebben kleinere communities trouwere volgers waardoor je beter daar genoemd kunt worden met je artikel.
Het betekent niet dat je helemaal geen populaire guru's moet aanschrijven. Je zult echter versteld staan van de reikwijdte van mensen die op het eerste gezicht minder populair lijken.
Tot slot
Creëer waarde en stop energie in je relaties. Het is na goede content schrijven misschien wel het belangrijkste om te doen bij contentmarketing.
Dit blog werd geschreven door Romano Groenewoud, internetondernemer, SEO specialist en travel addict. Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management