Contentmarketing: creëren, meten en weten

Contentmarketing: creëren, meten en weten
  • Content
  • 16 jan 2017 @ 09:46
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieContentCommunicatie

Contentmarketing is booming business. Of het nu gaat om een kleine start-up in de B2B-markt of een grote speler in de B2C-markt. Deze trend is niet te missen. En dat is niet voor niets. In een tijdperk van information-overload is het niet vanzelfsprekend dat een merk opvalt. Toch kan een onderneming deze boot niet missen! Maar wat is contentmarketing nu eigenlijk? En hoe meet je het effect met media monitoring?

Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij waardevolle content wordt gecreëerd voor een doelgroep en wordt verspreid binnen relevante en effectieve kanalen. Het doel? De doelgroep naar jouw product of dienst toe te trekken in plaats van het te pushen. Content moet naadloos aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Met een generieke boodschap verdwijn je namelijk in de massa berichten. Met contentmarketing onderhoud je een sterkere relatie met je doelgroep en creëer je merkervaring door het vertellen van jouw merkverhaal. 

De keuze voor content 
Wanneer ga je voor blogs, vlogs, artikelen, infographics, nieuwsbrieven, whitepapers, cases of social posts? En hoe kom je tot de juiste contentmix? Dit is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder je doelgroep, je doelen en het budget. Hieronder vind je van drie soorten content de mogelijkheden:

1. Blogs
Keyword: relevantie. Als medewerker weet jij veel meer over jouw business en de markt dan de gemiddelde journalist: claim thought leadership! Gebruik blogs om tips, ontwikkelingen en kennis te delen. Op deze manier kun je geïnteresseerden aan je bedrijf binden en klanten ‘loyal fans’ maken. Niemand heeft zin in een verkapte verkoopsite. Door inhoudelijk sterke en relevante blogs te publiceren, komen verkopen vanzelf als (potentiële) klanten jouw expertise kunnen waarderen.

2. Videocontent
Per dag worden er gemiddeld vier miljard filmpjes bekeken op YouTube. Maar slechts 33 procent van de marketeers en communicatieprofessionals focust zich op het maken van video’s, blijkt uit het State of Inbound 2016 Report van Hubspot. Een achterhaalde gedachte is dat videocontent gezien wordt als filmpjes creëren voor YouTube en eigen kanalen. Terwijl platforms als Snapchat, Instagram en Facebook flink aan de weg timmeren als ideale videoplatformen. Ontdek waar jouw doelgroep zich bevindt en breng jouw content onder de aandacht op de sociale platforms waar jouw publiek actief is.

3. Social posts


Veel bedrijven stoeien met het optimaliseren van hun social media kanalen. Niet alleen wil je een direct dialoog met de consument aangaan, maar vooral ook een groot aantal (relevante) mensen bereiken. Om bereik op te bouwen, moet je jouw posts onder de aandacht brengen van je doelgroep. Rome is niet in één dag gebouwd, dus jouw bereik ook niet. In dit proces spelen twee factoren grotendeels een rol: influential posts (de opinies die je aanmaakt) en influential impressions (de verspreiding van deze opinies). Op Facebook vindt de verspreiding van deze opinies in verhouding met andere social media het meeste plaats. Maar tegelijkertijd kan Facebook jou enorm tegen werken met het algoritme. Zo plaatst Facebook meer updates van je vrienden boven aan je tijdlijn. Dit heeft voornamelijk effect op bedrijfspagina’s die weinig interactie met hun fans hebben. Naast deze organische resultaten is the key een juiste combinatie van free publicity en social advertising. Hiermee begint de start van de aankoopfunnel: van volgers en fans naar ambassadeurs en conversie.

Effectmeting voor contentmarketing
Na het verspreiden van content wil je natuurlijk weten wat voor effect dit heeft. Met media monitoring kun je verschillende aspecten in kaart brengen. Wanneer jij een bepaalde blog plaatst, kan er gericht op dit blog gezocht worden. Hierdoor meet je onder andere wat er gezegd wordt en door wie, of het positief of negatief is en hoeveel mensen dit bericht bereikt heeft.

1.    Media bereik
Er zijn verschillende manieren om je inspanningen te meten. Het bereik in kaart brengen is hierbij voor veel bedrijven een belangrijke KPI. Na het plaatsen van een bericht wil je natuurlijk weten hoeveel mensen jouw bericht bereikt heeft. Door het gebruik van media monitoring analyseer je eenvoudig het crossmediaal bereik van al je berichten. Dit levert interessante inzichten op! Welke berichten bereiken de meeste mensen? Van welke bron of auteur komen deze berichten af? En zijn deze personen interessant om in de gaten te houden? 
Tip: Bekijk of je de blogs of auteurs met een hoog bereik al in je perslijst hebt opgenomen.

2.    Media impact: PR-waarde
Niet alleen een overzicht van hoeveel mensen een bericht bereikt heeft, maar ook de impact van deze inspanning berekenen? Dat kan met de PR-waarde! Met de crossmediale PR-waarde breng je eenvoudig de totale impact van je campagne of mediastrategie in kaart. Daarbij wordt er niet alleen naar de advertentiewaarde gekeken, maar ook naar impactfactoren van PR. Hoe positief of negatief word je vermeld? Sta je centraal of vorm je slechts bijzaak? En in hoeverre is je kernboodschap overgenomen?
Tip: Meet ook de impact van de verschillende mediumtypen. Zo weet je precies welk mediumtype de meeste impact gecreëerd heeft voor deze campagne. 


 
3.    Belangrijke keywords
Hoe wordt er over je content gesproken? Welke woorden en topics worden hiermee in verband gebracht? Met een keyword analyse maak je inzichtelijk welke woorden er vaak naar voren komen. Zo meet je of de kernboodschap goed naar voren is gekomen. Wellicht komen er uit de analyse keywords die je eerder nog niet gesignaleerd hebt. Deze inzichten neem je mee naar de volgende campagne.
Tip: Toets de keywords die vaak voorkomen ook met het sentiment dat rondom je campagne aanwezig is.

Aan de slag met content 
Een essentieel onderdeel van een goede start: een strategie. Wanneer je continu content zendt zonder strategie span je het paard achter de wagen. Denk goed na over de juiste contentmix die aansluit op jouw doelgroep, visie en bedrijfsdoelen. Betrek werknemers van verschillende afdelingen en creëer waardevolle en relevante content. 

 

Door: Youssra Barkoki (Clipit)

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken