Kans op hoofdrol op wereldtoneel voor Nederlandse content

17jan 201715:30
  • Content
  • 10213 x gelezen
  • Link
  • Merijn Aalbers
  • ContentStrategie

weblog Wat John de Mol en z’n volgers lukte in de tv-markt en Dutch Design in de designwereld, moet ook de Nederlandse contentindustrie lukken: uitblinken op mondiaal niveau. Schaalgrootte, proven formats en een kleine thuismarkt (scoren met relatief beperkte budgetten) zijn de ingrediënten om Nederland de hoofdrol te geven op het wereldtoneel van de contentmarkt. Maar dan moet er nog wel iets gebeuren.

Het speelveld van digitale marketing wordt steeds internationaler. Met name de snel voortschrijdende technologische ontwikkelingen in het reclamevak versnellen deze trend. Het gezamenlijke product van bureaus en adverteerders -  merkcontent - kan niet langer achterblijven.

De bureauwereld consolideert zich een slag in de rondte. Hoewel van alle tijden, is de huidige expansiedrift groot. De internationalisering van de reclame- en marketingindustrie en van de definitieve doorbraak van Nederland als strategisch-creatieve hotspot op het wereldtoneel komt in beweging. Zeker op het gebied van merkenbouw, creativiteit, content en digitale media. En de snel vorderende vervagende grenzen daartussen.

Ook aan merkzijde is er een groeiende behoefte aan internationale slagkracht en schaalvoordelen op ideation, productie en distributie van digitale marketinginitiatieven. Voor wereldwijd opererende organisaties was het omarmen van marktdiversiteit, mediagedrag en het adresseren van culturele voorkeuren lange tijd een prijzenswaardig, maar passief streven. Dat station is inmiddels weliswaar gepasseerd, al worden vertaling en lokalisatie in de praktijk ten onrechte nog dikwijls als synoniemen gezien.

Merken anno 2016 moeten in staat zijn niet alleen in de taal van de doelgroep te praten, maar ook met een stem die ze kunnen begrijpen. De inhoudelijke adaptie van moederformats en content die tot het lokale publiek spreekt. En aanspreekt. Zoals ook internationaal gedistribueerde TV-formats soms een maatwerkaanpassing ondergaan. Toegegeven, een arbeidsintensieve relevantieslag, maar de kans dat lokale audiences erop aanslaan wordt danig vergroot. Zo becijferde een Amerikaans onderzoeksbureau vorig jaar nog dat bijna 75% van non-native speakers niet koopt van een platform dat alleen in de Engelse taal beschikbaar is.

Aan de andere kant geldt: een merk dat global-ready content wil produceren, omdat dit lokalisatie-complexiteit wegneemt en tijd- en kostenbesparend is, doet er goed aan dit inhoudelijk zoveel mogelijk cultureel-neutraal tot stand te laten komen. In dit licht is de stormachtige groei van digitale video interessant. Video als drager van merkcontent kan eenvoudig toegang bieden aan potentiele klanten over de hele wereld. Centraal geproduceerde formats, indien nodig lokaal verrijkt en internationaal uitgerold.

Proven content en formats vormen de toekomst van het contentmarketingvak. Het is tijd om van Nederlandse content een sterk internationaal merk te maken. 

Merijn Aalbers

Merijn Aalbers »

Werkt bij: LVB Networks

Functie: International Content Director


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content