Mensen zijn merken geen aandacht verschuldigd. Die moet je verdienen
- Content
- 5 mrt 2018 @ 10:34
- Link
-
Merijn Aalbers
International Content Director
LVB Networks - Branded contentContent
- 5 mrt 2018 @ 10:34
- Merijn Aalbers
In een wereld waarin de top 5 procent van alle branded content goed is voor 90 procent van alle engagement, is het zaak louter hele, hele goede content te maken.
Hamvraag voor merken bij de ontwikkeling en productie van content zou dan ook immer moeten zijn: is dit een 5 procent stuk? Premium content als brandstof voor marketingcampagnes luidt de volgende fase in van contentmarketing. We moeten van goed naar geweldig.
Content heeft een langere levensloop dan reclame. Veel langer. De longtail van content, en zéker goede content, biedt blijvende kansen zolang deze goed, van waarde en vindbaar is. Juist in die longtail regeert de middelmaat. Obligate blogs, generieke whitepapers, talking head video’s, meer van hetzelfde; we hebben er kasten vol van. Natuurlijk, we maken allemaal vlieguren en experimenteren en leren, maar echte impact blijft in veel gevallen uit. Het opbouwen en binden van een loyaal publiek – abonnees – vergt meer.
‘Meer’ begint bij het fundament: het merkhart. Contentmarketing als instrument voor merkbouw is nieuw in het assortiment. Reputatie en leads waren doelstellingen van het eerste uur, branding zorgt voor een nieuwe dynamiek en dwingt merkmarketeers na te denken over existentialistische vragen: Wie ben je? Waar sta je voor? Wat beloof je? Welke bewijsvoering voor die belofte draag je aan?
Contentstrategie is meer dan het verzinnen van een paar ideeën en het vullen van een redactionele kalender. Het begint bij het onderzoeken en in kaart brengen van organisatiebehoeften. Welke merk- en business-doelstellingen beoog je met de inzet van content te beïnvloeden? En welke zijn het meest van belang? Toegegeven: het vinden van de kern is moeilijk, heel moeilijk. Mijn suggestie voor deze exercitie: formuleer de visie en missie van je merk. In detail. Gebruik dit als inspiratie voor de content die je ontwikkelt. Zorg ervoor dat die content consequent aansluit bij je kernbelofte en belangrijkste merkwaarden. Als content director bij LVB werk ik voor ABN AMRO immer vanuit de kernbelofte van de bank: mensen in staat stellen de beste financiële beslissingen te nemen. Dit biedt houvast, focus en accountability.
Contentmarketing betreedt nieuwe gronden. Bouwen aan het merk en minder, maar betere content. Ambitieuzer, met meer lef. Of, zoals een Amerikaanse marketeer laatst zei: ‘The past few years have focused on the mechanics of content marketing—how the sausage is made. In 2018, brand leaders will return to a fundamental question: How good is the sausage?’
Amen.
-
Merijn Aalbers
- Werkt bij: LVB Networks
- Functie: International Content Director
- Website:http://lvb.nl/
- Profiel »
- contentmarketing
- lvb
- contentmarketeer
- contentstrategie
- weblog
- branded content
- content
- merijn aalbers
- content
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing