VW Nederland krijgt meest uitgebreide 'car configurator' ter wereld

VW Nederland krijgt meest uitgebreide 'car configurator' ter wereld
  • Design
  • 25 mrt 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MarketingInnovatie

Het volledig vernieuwde Volkswagen.nl omvat de grootste car configurator ter wereld. De in Nederland ontwikkelde en voor pc en tablet geoptimaliseerde website toont tot 200 miljoen verschillende Volkswagens. Van alle configuraties is een fraaie en realistische 3D-animatie te bekijken. Je ontwerp is te delen met je vrienden, ook kan het naar de dealer worden gemaild voor en mogelijk vervolg en realisatie


Volkswagen heeft een naam hoog te houden als het gaat om marketing in crisistijd. De omzet- en winstcijfers overtroffen afgelopen jaar alle verwachtingen. Nu zetten de makers van de auto met het ietwat generieke en hautaine moto 'Das Auto, toe aan de volgende stap in Nederland. Volkswagen.nl is vernieuwd. In de 3D-film die je zelf online kan maken van je favoriete VW-ontwerp, worden <![CDATA[á]]>lle details van je configuratie minutieus weergegeven: van de verschillende wielontwerpen tot een zonnedak of afwijkende bumper. Nieuw is de optie de zelf samengestelde auto te delen via social media en met de dealer.

Veranderd aankoopproces
'De afgelopen twee decennia is het aankoopproces voor een nieuwe auto sterk veranderd. Mensen oriënteren zich zeer uitgebreid op het internet voordat ze überhaupt een dealershowroom binnen stappen. De keuze voor de auto en veel details is dan bovendien vaak al gemaakt. Het nieuwe Volkswagen.nl speelt volledig in op deze trend door ongekend veel informatie te bieden, tot wel zes keer meer dan voorheen en dan ook nog eens in woord en (bewegend) beeld. Ook biedt de site (zie screenshot) per model verwijzingen naar tests door onafhankelijke media', vertelt Ralf Dennissen van VW.

Delen met vrienden en de dealer
Het nieuwe Volkswagen.nl geeft weer een nieuwe dimensie aan het steeds uitgebreidere online oriëntatieproces van autokopers. Zo is een configuratie deelbaar op Facebook. En je kunt je nieuwe Volkswagen digitaal doorsturen naar de dealer als startpunt van een vervolggesprek.

Speciaal voor Nederland
De nieuwe site is een Nederlandse ontwikkeling en wordt continu bijgewerkt met nieuws, maar ook met de nieuwste modellen in de car configurator. Volkswagen-dealers zijn naar eigen zeggen 'naadloos' bij het nieuwe website-ontwerp aangesloten. Naast het doorsturen van een configuratie hoort ook het online boeken van werkplaatsafspraken en het bekijken van het occasionaanbod per dealer tot de mogelijkheden. Met de nieuwe functionaliteit online wil 'Das Auto' showroomtraffic stimuleren en de service digitaal stroomlijnen. Hieronder een ontwerp door de Nederlander Ben Pon, waaraan Volkswagen een deel van zijn enorme merkwaarde te danken heeft: de legendarische bus. (PvWK)



Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken