Designpanel: identiteit Amsterdamse Gay Pride

Designpanel: identiteit Amsterdamse Gay Pride
  • Design
  • 28 nov 2013 @ 10:12
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual idDesignpanel

Een nieuwe identiteit voor de Amsterdamse Gay Pride. Graham Sturt, designer bij VBAT: ‘We hebben getracht een sophisticated logo te ontwikkelen dat op internationaal niveau verschilt van de massa. Een identiteit die de diversiteit van de homoseksuele gemeenschap uitdrukt op een leuke, krachtige en kleurrijke manier.’ En dat met de letters A, G en P in het logo. Flamboyant. Joie de vivre. Is het gelukt?

Bekijk de case hier op de site van VBAT.

Guus Boudestein, creative director Ontwerpwerk:
De ontwikkelde stijl is fris en kleurig, maar om het flamboyant te noemen gaat wat ver. De patronen doen denken aan Ettore Sottsass uit de jaren tachtig. Waarom deze afkorting terwijl Amsterdam Gay Pride zo’n grote naamsbekendheid heeft? In de middelen is de uitgeschreven naam prominent en het logo illustratief. De toevoeging We are in de ster van grachtenpanden is hier onnodig, maar blijkt op de site amsterdamgaypride.nl het enige gebruikte element. Misschien moet de stijl op de site nog doorgevoerd worden. Blijft de vraag of het AGP helpt om erkend te worden op een internationaal niveau’.

Rapportcijfer: 7

Tom Dorresteijn, ceo Studio Dumbar:
De stijl knalt er in met kleuren, patronen en vormen: het symbool met de afkorting AGP, de naam Amsterdam Gay Pride voluit, de We are-ster met de gevelcontouren van Amsterdam, en verder foto’s, patronen en kleurbanen. Een tandje meer focus had het design volgens mij meer kracht en spanning kunnen geven. Maar ik kan me goed voorstellen dat die beheersing door de organisatoren en de doelgroepen niet belangrijk wordt gevonden. Gay Pride is tenslotte een dag waarop uitbundigheid centraal staat. Beheersing? To hell with it! En wie ben ik dan als designexpert om daar wat tegenin te brengen?

Rapportcijfer: 6

Claire Parker, creative director Design Bridge:
Toen ik de posters zag hangen, realiseerde ik me dat ik ze waarschijnlijk niet had gezien als ik niet eerder naar iets van AGP had gezocht. Dit komt deels doordat het event maar een week duurt, maar het afkorten tot AGP terwijl iedereen het Gay Pride noemt, gaat net te ver. Het symbool zelf is interessant en straalt diversiteit uit, alhoewel ik de Amsterdamse bruggen er niet in terug zie. Ik herken het ‘We are’ ook van banners van voorgaande jaren die duidelijk, simpel en niet vervreemdend werkten, in lijn met het feit dat dit een event voor iedereen is. Het is een interessant concept. Jammer dat de executie een aantal kansen laat liggen, met name de fotografie oogt vlak. Het geheel doet tweedimensionaal aan en ondanks dat het kleurrijk is, straalt het niet de feestelijkheid van de Gay Pride uit.

Rapportcijfer: 7

De bespreking van de nieuwe visuele id van de Amsterdam Gay Pride, verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2013.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken