'iFly KLM voelt als cadeautje'

'iFly KLM voelt als cadeautje'
  • Design
  • 21 mei 2016 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

Het digitale iFly KLM-magazine - een co-productie van KLM en creative digital agency Born05 - is een voorbeeldcase op het gebied van contentmarketing. Het magazine wordt wereldwijd verspreid in vijf talen en KLM hoopt iedereen die van reizen houdt en geïnspireerd wil worden te bereiken en hen een reden te geven op reis te gaan. MarketingTribune sprak met Sjors van Hoof, creative director en één van de oprichters van het Utrechtse Born05, over de speciale 50ste editie van iFly KLM en met Albert Jan Prevoo, director customer media KLM, over de conversie van het met vele awards bekroonde digitale magazine.


De 50ste editie van het digitale inspiratiemagazine iFly KLM is ter ere van deze mijlpaal in een geheel nieuw digitaal jasje gestoken. Sinds de lancering van iFly50 op 15 maart stromen de enthousiaste reacties binnen, onder meer van designers van Apple en Twitter en de eerste awards werden ontvangen. Sjors van Hoof: ‘Sinds 2009 maken wij iFly en het is een echt Born05-concept, wat we de afgelopen jaren tot in de kleinste details hebben geoptimaliseerd en getweakt, samen met KLM. En we gaan ook zeker samen door! De opvolger van iFly50 gaat namelijk ook een zeer speciaal worden, in een nieuw format.’
Koffietafelboek
Het moet gezegd, de 50ste editie is mooier dan ooit en aan enthousiaste reacties geen gebrek. Eén lezer zei zelfs 'I want to marry this site'. Van Hoof: ‘Ten opzichte van eerdere edities zijn we eigenlijk overgestapt van een online inspiratiemagazine naar een online koffietafelboek. Het is minder een magazine, en meer een lijst van de 50 mooiste bestemmingen. In het originele magazine kom je echte rubrieken tegen, die heb je in iFly50 niet. Het nieuwe format past bij een collectie van de 50 mooiste redenen om op reis te gaan, we hebben de interface en de totale experience daar ook op aangepast.’

Er is een hoofdrol weggelegd voor prachtige fotografie. Van Hoof: ‘Beeld moest primair worden en gebundeld in een experience die er voor zou zorgen dat je steeds meer wil zien. We hebben ontzettend veel aandacht besteed aan de selectie en uitwerking van alle 50 bestemmingen, maar ook aan het design, de muziek en animatie. Het geheel moest seamless op elkaar inspelen. Daarnaast hebben we tussen de 50 nog twintig extra contentlagen toegevoegd die je als gebruiker kunt unlocken. Dit zorgt voor een extra dimensie die deze collectie nog interactiever en leuker maakt. Zo heb je aanvullende video’s, een 360°-video, audiotours, exclusieve artikelen en fotografie.’ Van Hoof is met name blij met de positieve respons uit de UX- en designcommunity. Van Hoof: ‘Die waardering is echt geweldig. Ik denk dat het komt door onze gebruikerservaring zonder al teveel opsmuk of onnodige franje. Sophisticated symplicity, zeg maar. De meeste enthousiaste reacties gaan over de geslaagde combinatie van allerlei onderdelen van iFly50, van de soepele transities tot de custom made muziek van MassiveMusic en de prachtige fotografie en extra content.’

Marketing
Maar hoe belangrijk is iFly eigenlijk marketingtechnisch voor KLM. Die vraag stelden we aan Albert Jan Prevoo: ‘Heel belangrijk. We zijn altijd op zoek naar optimaal bereik. In onze communicatie dragen we structureel onze gewenste merkperceptie uit. Uiteindelijk willen we een streepje voor hebben; het creëren van merkvoorkeur is cruciaal. Veel verschillende factoren zijn hierop van invloed. De rol die iFly hierin speelt is duidelijk: met iFly inspireren wij een groot gedeelte van onze klanten om op reis te (blijven) gaan.’ KLM doet dus zijn uiterste best voor een goede relatie met zijn klanten. Prevoo: ‘Een sympathiek en inspirerend initiatief dat aanvoelt als een cadeautje, zoals iFly KLM, helpt hier enorm bij. Daarbij is het vrijblijvend. We vertellen je niet dat je nu iets moet kopen, maar we laten voortdurend zien hoe mooi de wereld is en vertellen er de prachtigste verhalen over. Natuurlijk houden we op de achtergrond altijd rekening met ons netwerk en de commerciële jaarkalender. We brengen nooit iets zomaar, leggen bovendien intern de juiste verbindingen. Dat moet ook wel om optimale resultaten te behalen en dat is uiteindelijk ook plezierig voor onze klanten. Met iFly verbinden wij hen aan onze bestemmingen, producten en diensten op de momenten dat ze hier voor open staan.’

Dromen
KLM richt zich met iFly vooral op de ‘dreaming-fase’ van klanten. Prevoo: ‘Wanneer zij nog geïnspireerd kunnen en willen worden met mooie reisverhalen. Wanneer onze lezers meer willen weten, over de bestemming of het reisthema, dan bieden wij hen de juiste “bruggetjes” binnen iFly aan, bijvoorbeeld naar klm.com waar zij de bestemming en de reis nóg beter kunnen overwegen en ook al tot het boeken kunnen overgaan. Zo staan we letterlijk aan het begin van heel veel reizen.’ KLM doet al jaren aan contentmarketing en zet al zeven jaar een hoge standaard met iFly. Prevoo: ‘We blijven vernieuwen. Samen met Born05, maar ook met andere productiepartners zoals (lokale) journalisten, fotografen, componisten en videoproductiemaatschappijen. We luisteren naar de markt, onze partners, maar vooral naar onze gebruikers. Wat houdt hen bezig? Waarin zijn zij geïnteresseerd? En hoe kunnen we hen blijven verrassen?’

  • 'WE WILLEN DE CONTENT VERDER PERSONALISEREN EN SPECIFIEKER DISTRIBUEREN'


KPI’s
Omdat KLM zich richt op bestaande klanten, benaderen zij hen het liefst persoonlijk. Iedere nieuwe editie wordt dan ook via e-mail aangeboden. Daarnaast worden nieuwe releases aangekondigd via de social media-kanelen. Prevoo: ‘iFly50 is echt een succes geworden. Zonder al teveel te willen zeggen over onze interne KPI’s kan ik wel vertellen dat we met de jubileumeditie onze verwachtingen hebben overtroffen. We wilden per se een steen in de vijver gooien en de boel eventjes opschudden. Onze bestaande lezersgroep verrassen en een nieuwe lezersgroep enthousiasmeren om eens een kijkje te nemen. We hebben dit gedaan met een eigentijdse uitgave, die geheel op zichzelf stond en tegelijkertijd toch ook onmiskenbaar “iFly” was. Bezoekersaantallen zijn gestegen met 132%, de leestijd is omhoog gegaan met 119% en iFly50 is enorm opgepikt op social. Die cijfers zijn echt over de kop gegaan: social engagement steeg met 955%.’ Maar er kan altijd nog wel iets beter, toch? Prevoo: ‘De resultaten van iFly50 tonen aan dat we weer een stapje vooruit hebben gezet, maar we zijn voorlopig nog niet klaar. We zien zeker nog mogelijkheden om het format te verbeteren. iFly is nu nog een generiek magazine dat in vijf verschillende talen wordt aangeboden. We zien we in het aanbieden van de juiste context nog flink kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door het verder personaliseren van de content en het specifieker distribueren van content (maar ook onze producten en diensten) door gebruik te maken van nog slimmere land- en klantkenmerken. Hier gaan we in 2016 samen met Born05 verder aan werken.’

  • 955%
  • De social engagement-cijfers zijn echt over de kop gegaan en stegen met 955 procen
  •  
  • 132%
  • Bezoekersaantallen zijn gestegen met 132 procent
  •  
  • 119%
  • De leestijd is omhoog gegaan met 119 procent



Albert Jan Prevoo, KLM


Sjors van Hoof, Born05

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken