[wrap up] Platform Design september 2016

  • Design
  • 7 okt 2016 @ 17:04
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignawardsDigital designVisual idPackaging design

Elke maand biedt de designredactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen, blogs, vlogs en andere bijdragen op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze maand trendvlogs uit de VS, Storecheck Boston, (internationale) moves, Pentawards en nog veel meer.

STORECHECK

'Het designvak valt me soms zwaar, zeker als ik met een klant moet "storechecken"in Boston, Massachusetts en New Hampshire', grapt Steven de Cleen van ProudDesign over deze aflevering van zijn Storecheck. Hij ging op zoek naar trends in speciaalbier, die hij liever voor zich houdt, maar de rest deelt hij graag met de lezers van MarketingTribune en er was weer genoeg moois of opmerkelijks te zien.

MOVES

Studio Dumbar onderdeel van Dept
Internationaal ontwerpbureau Studio Dumbar wordt onderdeel van Dept. Dumbar blijft onder eigen label en management opereren als onderdeel van het Dept-netwerk van bureau's (TamTam, Expand Online, a friend of mine, Second Degree en Building Blocks). Met Studio Dumbar voegt Dept een brandidentity & designbureau aan het netwerk toe. Opgericht in 1977 door Gert Dumbar, staat Studio Dumbar aan de wieg van de identiteiten van merken als de NS, de Nederlandse politie en Transavia.

Mirabeau opent kantoor in China
Digital agency Mirabeau opent een kantoor in Guangzhou, China. Met dit nieuwe lokale kantoor wil Mirabeau Chinese bedrijven beter helpen met hun digitale transformatie en daarmee hun zichtbaarheid op de internationale markt vergroten. Eerder dit jaar koos China Southern Airlines (de grootste airline van Azië en de op vier na grootste airline ter wereld) al voor Mirabeau om de nieuwe app voor de airline te ontwikkelen. Samenwerken tussen de twee bedrijven zal makkelijker worden, aangezien het hoofdkantoor van China Southern Airlines ook in Guangzhou ligt.

Clever Franke opent kantoor in Chicago
Utrechts ontwerpbureau voor digitale datavisualisaties Clever Franke opent op 20 september een kantoor in de Verenigde Staten. Het bureau werkt al een aantal jaar voor onder meer Google, Cisco en Here en vanuit Chicago wil het deze Amerikaanse klanten beter bedienen.

BLOGS EN VLOGS

Edwin Visser, SoGood: Merk is stabiel, maar niet statisch

Veel merken hebben een ‘brand character’, die al dan niet een onderdeel is van het logo. Een van de oudste voorbeelden is de bekende Bibendum van Michelin. Hij zag voor het eerst in 1898 het daglicht op een reclameposter. Pas ruim twintig jaar later werd hij onderdeel van het logo.

Joost van Gelder, Business Openers: Verliefd op een tankstation

Tis nog niet zo lang geleden dat ik verliefd werd. Op een tankstation aan de A27 richting Breda.

Peter Heshof van Bloom op trendtour in de VS
Als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik up to date blijven, niet alleen via internet, maar ook door regelmatig op stap te gaan om zelf de nieuwe trends en concepten te ervaren. Daarom investeer ik elk jaar in een trendreis om verse inspiratie en trendinsights op te doen.

Dit keer weer naar de VS, omdat daar de dynamiek (in de steden) hoog ligt. In de huidige tijdgeest ontstaan veel nieuwe ontwikkelingen aan de westkant van de VS. Na vorige keer San Francisco en Los Angeles, staan nu Seattle en Portland op het programma. Ik eindig altijd in New York, omdat daar de trends samenkomen en je kunt zien welke echt relevant gaan worden.
Vlog 1: Seattle deel 1
Vlog 2: Seattle deel 2
Vlog 3: Portland deel 1
Vlog 4: Portland deel 2

AWARDS

Pentawards




De Pentawards zijn weer uitgereikt. De bij BNO NEXTpack aangesloten bureaus haalden een rijke oogst binnen, maar ook Brandnew en Studio Kluif wonnen elk maar liefst twee keer.

Lovie Awards


Voor de 6de keer zijn de winnaars bekend gemaakt van de jaarlijkse Lovie Awards. Vier Nederlandse bureaus wonnen goud en Bas van Abel, Tessa Wernink en Miquel Ballester ontvangen een Special Achievement-award in de categorie Emerging Entrepreneurs met hun project Fairphone.

DESIGNPANEL

Robeco SummerNights door VBAT

Robeco en Het Concertgebouw willen met de Robeco SummerNights al 28 jaar muzikale traditie voor iedereen toegankelijk maken. VBAT ontwikkelde de nieuwe visuele stijl en merkcampagne. VBAT: ‘De oude identiteit leunde sterk op herkenning door de merkkleuren roze en geel toegepast op een witte basis. De uitdaging was dit te behouden, maar ook een nieuwe dimensie aan het merk te geven. De uitgangspunten ‘passie’ en ‘nacht’ stonden aan de basis van het concept. Passie is een kernwaarde en dit wilden we uitdragen in de stijl. Nacht omdat de concerten vooral ‘s avonds plaatsvinden. Zwart was dus een belangrijke component om toe te voegen. Dat creëert ook een betere basis voor het roze en geel. De vlammen benadrukken de passie en zijn een omgekeerde versie van de grafische liervormen uit de visuele identiteit van Het Concertgebouw, een herinnering dat Het Concertgebouw de locatie is van Robeco SummerNights.’ Ons panel heeft mixed feelings…

Designers over Robeco SummerNights
Marketeers over Robeco SummerNights

Dettol door VanBerlo

VanBerlo heeft in samenwerking met Reckitt Benckiser voor Dettol een nieuw en goedkoper zeepflesje ontwikkeld, zodat consumenten in ontwikkelingslanden zich ook vloeibare zeep kunnen veroorloven op een hygiënische manier. Het flesje staat ook omgekeerd stevig, zodat zelfs de laatste druppel benut kan worden. Wat vindt ons panel van designers?


















































Designers over Dettol
Marketeers over Dettol

MOEDIGE DESIGNERS GEZOCHT


Voor de rubriek Designpanel zoekt de designredactie moedige designers die hun werk durven te laten beoordelen door ons panel van marketeers en designdeskundigen. Of het nou een packaging design is, een identiteit of een 3D-design, alles mag! Je hoeft alleen maar hires beeld en een creatieve rationale in te sturen (en in geval van 3D-design soms ook het fysieke product zelf) en MarketingTribune biedt je een plek op papier in ons magazine en online natuurlijk. Het vraagt een dosis lef, want soms komt er kritiek, maar meestal lof. Je weet per slot van rekening zelf heel goed wat voor werk je instuurt. Je bereikt de designredactie (ook voor andere zaken) via design@marketingtribune.nl.



 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken