Jumbo bundelt krachten met maatschappelijke organisaties vanwege kerst

Jumbo bundelt krachten met maatschappelijke organisaties vanwege kerst
  • Food-en-retail
  • 28 nov 2014 @ 11:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMVO

'Een fijne kerst is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend. Jumbo Supermarkten en diverse maatschappelijke organisaties -waaronder Voedselbanken Nederland, Het Leger des Heils, Nationaal Ouderenfonds en Nationale Vereniging de Zonnebloem- slaan daarom de handen ineen', kondigt de retailer aan.

Tijdens de landelijke actie ‘Samen vieren we kerst’ kunnen klanten bij Jumbo door middel van coupons kerstgerechten vanaf € 1,50 doneren aan mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Jumbo vult elke twee gedoneerde gerechten aan met een derde gerecht. Samen met de maatschappelijke organisaties zorgt het familiebedrijf er vervolgens voor dat deze een goede bestemming krijgen in de vorm van kerstdiners en kerstpakketten. Om echt héél Nederland voor elkaar in beweging te krijgen, is een groot aantal artiesten, waaronder René Froger, Do en Jan Smit samen de studio ingegaan. Onder de naam ‘EenMaal Voor Allen’ hebben zij de kerstsingle ‘Kerstmis Vier Je Samen’ opgenomen. Op maandag 8 december start de actie in alle Jumbo winkels.

Klein leed
'Kerst gaat voor velen over samen zijn, samen eten en gezelligheid, maar niet voor iedereen. Cijfers laten zien dat er veel groot en kleiner leed is. En veelal ook nog eens dichterbij huis dan je denkt. Zo zijn in Nederland zo’n 85.000 mensen wekelijks afhankelijk van de voedselbank. Maar er zijn ook 1,2 miljoen eenzame ouderen, 35.000 daklozen en 1,4 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Als familiebedrijf trekken we ons dat aan en willen we ons landelijke bereik inzetten om het verschil te maken. Samen met onze klanten willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen een fijnere kerst hebben', vertelt Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Formule en Innovatie en mede-eigenaar van Jumbo Supermarkten. 'Met z’n allen kunnen we ervoor zorgen dat mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, deze kerst samen van een échte kerstmaaltijd kunnen genieten.'

Van de voedselbank tot Het Leger des Heils
Tijdens ‘Samen vieren we kerst’ kunnen klanten gerechten doneren door speciale coupons ter waarde van € 1,50, € 2,50 of € 4,50 af te rekenen bij de kassa. Deze coupons zijn te vinden in alle Jumbo winkels en worden ook huis-aan-huis bezorgd. Jumbo vult elke twee gedoneerde gerechten aan met een derde gerecht. Samen met negen maatschappelijke organisaties zorgt Jumbo voor de organisatie van de kerstdiners voor bijvoorbeeld ouderen en de bezorging van de kerstpakketten voor minderbedeelde gezinnen door heel Nederland. Jumbo werkt in deze actie samen met Voedselbanken Nederland, Het Leger des Heils, Nationaal Ouderenfonds, Nationale Vereniging de Zonnebloem, Humanitas, Vluchtelingenwerk Nederland, Stichting Sensoor, Coalitie Erbij en de MOgroep.

Kerstsingle van René Froger als aanjager
Als voorschot op de actie van Jumbo, is vanaf nu een kerstsingle geschreven door onder andere René Froger, te downloaden via onder meer iTunes en Spotify. 'Als ambassadeur van Voedselbanken Nederland word ik geconfronteerd met nog steeds groeiende armoede in eigen land. Ook de eenzaamheid van veel ouderen is schrijnend. In mijn ogen kan het niet waar zijn dat we dit in eigen land laten gebeuren en maar snel de andere kant op kijken', aldus René Froger. 'Samen met collega’s was ik erg enthousiast over het idee. Met artiesten als Jan Smit, Lee Towers, Ruth Jacott, Do, André Hazes Jr., Willeke Alberti, Lange Frans, Thomas Berge, Kim-Lian van der Meij, Ernst Daniël Smid, Loïs Lane en Monique Smit zijn we de studio ingedoken. Ik ben enorm trots op het resultaat. Laten we er samen voor zorgen dat heel Nederland voor elkaar in beweging komt.'
De opbrengst van de single ‘Kerstmis vier je samen’ van het collectief EenMaal voor Allen komt ten goede aan de actie.

Tastbare bijdrage
Voedselbanken Nederland is één van de organisaties waarmee Jumbo deze kerst samenwerkt. 'Als de voedselbanken niet bestonden, zou het voor veel mensen een kale kerst zijn, met weinig of zelfs niets op tafel. Dankzij de samenwerking met Jumbo kan heel Nederland op een laagdrempelige manier een bijdrage leveren aan een fijne kerst voor mensen die het minder goed hebben. Omdat mensen een donatie doen in de vorm van een gerecht wordt hun bijdrage heel tastbaar', vertelt Carla Sies, oprichter van de eerste voedselbank in Nederland.

Hans van Vliet, commandant van het Leger des Heils in Nederland: 'Kerst is de drukste tijd voor het Leger des Heils. Toch bereiken we slechts het topje van de ijsberg. Mensen schamen zich om hulp te vragen of weten niet dat het Leger des Heils klaar staat voor iedereen die hulp kan gebruiken. Daarom is een actie als deze zo goed. Het opent op bijzondere wijze deuren die anders misschien gesloten blijven. En ook belangrijk voor ons: het gaat Jumbo niet om Jumbo, maar echt om de mensen die het nodig hebben.'

Noud van Rooij, directeur Nationale Vereniging de Zonnebloem: 'De Zonnebloem wil mensen met een lichamelijke beperking, die daardoor in een isolement kunnen geraken, op een zo normaal mogelijke manier laten deelnemen aan de samenleving. Een deel van de doelgroep viert kerst met familie, maar er zijn ook mensen die de kerstdagen alleen moeten doorbrengen. Door de actie met Jumbo hopen we iedereen mee te kunnen nemen in de kerstsfeer. Er kan zoveel meer dan je denkt, zeker als je dingen samen doet.'

'Ongeveer 200.000 ouderen zijn met kerst helemaal alleen. Dat wil zeggen dat er in íedere straat wel een oudere woont, die geen kerst viert. Daarom is het Ouderenfonds zo blij met deze voor Nederland unieke actie waarbij verschillende organisaties samenwerken om kerst voor zoveel mogelijk mensen bijzonder te maken', aldus Jan Romme, directeur Nationaal Ouderenfonds.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken