Sprite maakt groei door na herlancering

Sprite maakt groei door na herlancering
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2018 @ 11:53
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Een jaar geleden kondigde Coca-Cola Nederland als eerste in de wereld de introductie aan van een premium eigen frisdrank -Sprite- zonder suiker en zonder calorieën. Dat juist Nederland hierin de rol op zich neemt van gidsland, is geen toeval, zegt de maker nu.

De stap speelt in op een breed uitgesproken behoefte aan reductie van suikers en calorieën door de Nederlandse doelgroep die meer en meer beantwoord wordt door fabrikanten, volgens Coca-Cola. 'Niet alleen in de frisdrankindustrie, maar ook snoepfabrikanten, voedingsmiddelenconcerns en de grootste Nederlandse supermarktketens hebben laten weten minder suiker te zullen verwerken in hun producten'. Marian Geluk, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) vult aan: ‘Het succes van de vernieuwde Sprite is een grote opsteker! Het succesvol reduceren van calorieën in producten zonder kwaliteitsverlies is niet vanzelfsprekend en vaak een spannende stap. Zullen consumenten het veranderde product accepteren? Het feit dat Nederlandse consumenten de Sprite zonder calorieën net zo veel kopen als voorheen of nog meer, is een aanmoediging voor alle producenten om verder te gaan met hun inspanningen op caloriereductie.'

Over de rol van Nederland als voorbeeldland zegt Margreet van Staalduijnen, brandmanager Sprite in Nederland: ‘Door het succes van Sprite blijkt dat Nederland als gidsland uitstekend in staat is om andere markten te inspireren. Het succes is niet onopgemerkt gebleven in het buitenland, andere landen volgen nu ook. Dat is mooi om te zien en natuurlijk ondersteunen we deze landen met onze inzichten en ervaring.’

Stoer en urban
Sprite blijft continu relevant voor de jongere doelgroep die het bedient. Naast inspelen op de behoefte aan minder suiker en calorieën, speelt smaak en merkbeleving een grote rol, signaleert Van Staalduijnen. 'De doelgroep ziet Sprite als stoer en urban. Tegelijk blijkt uit uitgebreide smaaktests dat de doelgroep de smaak van de huidige suiker- en calorievrije Sprite als net zo lekker ervaart als de oorspronkelijke, suikerhoudende Sprite.'

Nieuw: Sprite komkommer
De Nederlandse consument kiest steeds vaker bewust, maar wil ook een goede smaak volgensd het team van Van Staalduijnen. 'Daarom biedt Sprite niet alleen keuze in smaken - basissmaak citroen-limoen en de smaakvarianten munt en cranberry - maar ook in verpakkingsformaten. Vanaf 26 maart komt er een verfrissende nieuwe smaak bij: Sprite met een vleugje komkommer. Sprite komkommer is groen en fris, één van de sterkst groeiende smaken binnen de trend van refreshment. Om meer keus te bieden, komt er bovendien Sprite cranberry in een 250ml variant.'
(PvWK)

Over Sprite
'Sprite is een koolzuurhoudende frisdrank van The Coca-Cola Company. De drank werd in 1961 voor het eerst op de markt gebracht in de Verenigde Staten. Inmiddels is het één van de grootste en meest bekende frisdrankmerken ter wereld. Sprite is transparant en de originele variant heeft een citroen-limoensmaak. In 2002 werd voor het eerst de smaakvariant Sprite munt geïntroduceerd. In Nederland debuteerde deze drank in 2016.'
(bron: Coca-Cola)

RESULTATENOVERZICHT NIEUWE SPRITE
Vernieuwde Sprite zorgt voor een caloriereductie van 4,2 miljard kcal

'Als eerste in de wereld herintroduceerde Coca-Cola Nederland in maart 2017 Sprite als volledig suiker- en calorievrije frisdrank. Deze nieuwe propositie blijkt niet alleen baanbrekend, maar ook succesvol. 
Coca-Cola Nederland ziet verduurzaming van het portfolio richting 2025 als een belangrijke pijler.

-De doelgroep blijkt behoefte te hebben aan minder suiker en aan meer keuze uit caloriearme en calorievrije frisdranken. Sprite speelde daar afgelopen jaar een belangrijke rol in. Een jaar na de succesvolle herintroductie blijkt er een prima match tussen de vraag en het aanbod: Sprite realiseerde afgelopen jaar een volumegroei van 4.4%*.
-Dankzij de nieuwe samenstelling werd een suikerreductie bereikt van ruim 900.000 kg. De inname aan calorieën liep in totaal terug met 4,2 miljard kilocalorieën. Tegelijk laten uitgebreide smaaktesten onder Nederlandse consumenten zien dat de suiker- en calorievrije Sprite als net zo lekker wordt ervaren als de traditionele suikerhoudende variant. Ruim 1 miljoen Nederlandse huishoudens hebben de vernieuwde Sprite gekocht sinds de herlancering, een toename van 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor **.
-In lijn met deze ontwikkeling zet Coca-Cola Nederland vol in op verdere verduurzaming van het productportfolio. Zo verbeterde vorige maand ook de receptuur van Fanta orange. In het duurzaamheidsactieplan ‘This is Forward’ staan ambitieuze doelstellingen geformuleerd die gelden voor het gehele portfolio van Coca-Cola Nederland. Maatschappelijke betrokkenheid, recycling en een verdere suikerreductie staan daarin centraal. Zo moet in 2025 50% van het verkoopvolume in West-Europa afkomstig zijn uit caloriearme of calorievrije dranken.'       
voetnoten:
* Bron: ex-factory week 11 – week 52, 2017
** Bron: GfK, Relaunch Tracker P1 2018

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken