Heineken: langer verblijf in Rusland noodzakelijk om massaontslag te voorkomen

  • Food-en-retail
  • 7 mrt 2023 @ 12:39
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het hoofdkantoor van Heineken heeft de Russische afdeling van het bedrijf toestemming gegeven om nieuwe producten op de markt te brengen. Dit bericht de NOS op basis van een verklaring van Heineken.

De introductie was nodig volgens Heineken ‘om een nieuwe koper te vinden en om een faillissement te voorkomen, wat had kunnen betekenen dat honderden werknemers op straat zouden staan.’

In een nieuwe verklaring biedt het biermerk excuses aan waarom het nog langer in Rusland is gebleven. Vorige maand bleek uit onderzoek van Follow the Money dat Heineken allerlei nieuwe producten - naast varianten van Amstel ging het om frisdranken - op de markt had gebracht, terwijl het bedrijf een jaar geleden juist had beloofd uit Rusland te vertrekken, aldus de NOS.

Heineken biedt nu excuses aan. De bierbrouwer zegt dat er tijd nodig was om een koper te vinden voor Heineken Rusland en dat het in die periode noodzakelijk was om nieuwe producten te lanceren.

Het bedrijf zegt dat het merk Heineken wel meteen van de Russische markt is gehaald. Maar als er geen nieuwe producten voor in de plaats waren gekomen, had dat het einde kunnen betekenen van Heineken Rusland en zouden meer dan 1700 werknemers werkloos zijn geraakt. Bovendien dreigde er vervolging voor plaatselijke managers, omdat het strafbaar is om een bedrijf met opzet failliet te laten gaan.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken