[beeldsafari] Horecava 2024 biedt AI, foodinnovatie en nieuwe smaken

[beeldsafari] Horecava 2024 biedt AI, foodinnovatie en nieuwe smaken
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2024 @ 15:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementMarketingFood

Hoe kom je uit met je personeel, met kleinere marges en veranderende horecatrends? Wat kan AI betekenen in service en in plaats van menskracht? Wat kan er duurzamer? Dit en talloze foodinnovaties domineert de Horecava 2024, met als thema 'De toekomst is nu'. We nemen een kijkje.

Het food- en horecavak kent verschillende uitdagingen, bevestigt Horecava director Florentine Rijkmans in de Rai Amsterdam, waar deze beurs tot en met donderdag 11 januari 2024 plaatsvindt. De overheidssteun na corona hield op en wordt deels teruggevorderd, de personeelsschaarste neemt toe en hogere inkoopprijzen vergen een slimmere aanpak. Winnaars van morgen lopen voorop in efficiency, een doordachte positionering van hun merk -of dat nu horeca of food of B2B is- en ze zetten vaker automatisering in, tipt Rijkmans. 'Robots kunnen gastvrijheid naar een volgende fase tillen. Denk aan bediening, maar ook aan schoonmaak en aan bereiding.' De Horecava wil oplossingen laten zien, samen met de ruim 650 deelnemende partners die alle hallen van het complex -thematisch ingericht- in beslag nemen.

Zelf laat de organisatie als AI-experiment alle social media postings op Insta alvast volautomatisch organiseren: scheelt weer een contentmaker... hoewel een team van zeven 'echte' mensen alle dagen ook persoonlijk verslag doet. In een wereld van hospitality, genieten, food en service is de human touch uiteindelijk immers nooit 100% te vervangen... de vloer op dus.

Opkomst gemaksgeneratie
Inga Blokker van FSIN. het onafhankelijk kennisinstituut in food opgericht door oud-MT hoofdredacteur Jan-Willem Grievink, vertelt ons over de F&B sector in 2023, die +5 miljard euro steeg. 'Maar 2023 was ook het jaar van de volume-uitdagingen, berekende Foodstep voor ons', licht Blokker toe. Jongvolwassenen zijn in 2023 minder uit eten gegaan, al is volgens Blokker ook belangrijk om te signaleren dat Gen Z en de Millenials, oftewel de jongvolwassenen, samen wel goed zijn voor een groter bedrag dan de babyboomers als het gaat om buiten de deur eten. 'Dit is een belangrijke groep, ze geven gemiddeld 40 euro per persoon uit per avond.'
Het gedrag van Gen Z wordt volgens de definitie van FSIN gekenmerkt door de afko CHIPS:

  • C - convenience (gemaksgeneratie, laat ander maar koken of snel afhalen);
  • H - healthy (gezondheid ook bij out of home belangrijk, bewustzijn groeit);
  • I - indulgence (genieten, kan ook een bijzondere koffie buiten de deur zijn, komt voort uit stress);
  • P - price (uit eten is te duur vindt de helft van de babyboomers en plm 64% van de andere generaties; toch is deze prijs minder elastisch dan de vraag: men blijft komen);
  • S - sustainability (hierover wordt wel gedacht door Gen Z en Millenials, maar de zorg om duurzaamheid besteedt men graag uit aan horeca, toeleverancier en foodmarketeer).


Drie infographics met verse bevindingen van FSIN over consumentengedrag (2024)

Zwarte brigade
Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards zien we even later een inspirerende rij ondernemers en uitvinders langskomen. Lees hier wie won en waarom. In het aanpalende '24 Foodwereld' paviljoen, genoemd naar het jaartal 2024 maar ook naar de 24H food-wens van tegenwoordig, krijgt de pers een persoonlijke rondleiding langs verschillende uitverkoren exposanten, waarvan hieronder een beeldimpressie. Het paviljoen is een initiatief van Horecava in samenwerking met bureau Contrast Facility+Hospitality. We zien een opleidingsprogramma met baangarantie bij Maas, dat tegelijk sociale impact maakt. AI blijkt leemtes in keuken en tussen de 'zwarte brigades' te kunnen invullen door bijvoorbeeld robots te laten uitleveren. Gasten vinden dat vaak nog leuk ook, zoals hier in Amsterdam Noord.

AI
AI kan menu kaarten op specifieke gasten en dieetwensen (of de actuele keukenvoorraad) toespitsen, waardoor je efficienter werkt. Bij Bright Green kan je via een app de impact van je bestelling of boodschappen meten voordat je daarvoor kiest of betaalt, horecapartijen en retailers kunnen hun aanbod zo bovendien beter afstemmen op de klantwens. 'En koks kunnen er hun impact mee bepalen nog voordat ze hun recept gaan bereiden', luidt de toelichting van deze startup.

Heilige boontjes
Een mooi ontworpen systeem van 'Merkkwater' voor aan de muur kan op de waterkraan worden aangesloten in plaats van op tanks en bespaart zo veel plastic en is bakken goedkoper dan gefilterde stations, die veel kantoren nog hebben staan. De Felix foodprinter blijkt smakelijke koekjes met bedrijfslogo te kunnen maken, waaronder een sterrenchef voor de Horecava taartjes heeft gelegd: razendsnel klaar en (volgens uw reporter) niet te versmaden. Heilige Boontjes vinden we de subtielste koffieboonverpakking van 2024 hebben: gemaakt met ex-delinquenten, in dat kader grappig qua naam en het wolkje boven de koffie als aureool is natuurlijk briljant (zie foto onder). De boon is ook nog eens duurzaam ingekocht, melden de Rotterdamse standhouders trots: 'de koffieboer profiteert mee.'

Duurzaamheid steeds beter
We zien een spoelkeuken waar 're usables' worden verschoond, in plaats van wegwerpbekers. We proeven alcoholvrije bubbels van Time to Sparkle (wel zo prettig om 11u 's ochtends) en zien hoe een chef met bijbehorende chocoladeparels een oester bereidt met speciale crème brûlée in de schelp. Het koudijs zorgt voor spectakel aan tafel.
Bij Tasty Lockers kun je gezonde spullen en cadeaus in een soort boxsysteem -een automatiek- plaatsen, al dan niet gekoeld of verwarmd. 'Handig als een hotel door de week geen restaurant openhoudt maar wel iets wil bieden aan de b2b gasten, zonder inzet van personeel.' Ah daar is weer zo'n oplossing voor de personeelsschaarste.
Voor we naar het start up paviljoen oversteken tenslotte nog een demo van een check out systeem met iPads. De AI in de computer leert volgens de ontwerpers 'next gen' afrekenen in winkels en is veel sneller dan bestaande zelfscans. 'De caissière wordt hiermee een AI operator in hospitality', aldus de ontwikkelaars van Visiolab. En de toegenomen winkeldiefstal bij zelfscans dan, waarover vorige week Jumbo nog alarm sloeg? 'Daarin voorzien wij niet', is het antwoord, 'daarvoor moet je goede bewakingscamera's en systemen ophangen.' Ah. Beleef mijn wandeling nog eens in beeld met de reportage hieronder, eindigend bij de Snackzussen - die zelf bitterballen en kroketten maken geproduceerd in Noord-Holland volgens eigen recept, daarnaast ook nog eens lactosevrij!

tekst: Peter van Woensel Kooy

  • Wie nog zelf langs wil op de Horecava, kan kaarten regelen via deze link.
  • ​Lees de nieuwjaarseditie van MarketingTribune in print met 'AI' als hoofdthema. Reserveer hier jouw eigen exemplaar (MT1/'24).

BEELDIMPRESSIE HORECAVA 2024: 'DE TOEKOMST IS NU'

(foto's: PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken