VI Oranje scoort slecht door negativiteit
- Media
- 18 jun 2014 @ 09:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieWK VoetbalBereikJournalistiek
- 18 jun 2014 @ 09:19
- Redactie Media
Twee jaar geleden was VI Oranje op RTL4 hét kijkcijferkanon tijdens het EK Voetbal, zelfs zónder de voetbalbeelden. Tijdens het WK in Brazilië vallen die kijkcijfers nog flink tegen. Het lijkt erop dat Wilfred Genée, Johan Derksen en René van der Gijp door de tv-kijker worden afgestraft vanwege hun negativiteit, met name gericht aan het adres van bondscoach Louis van Gaal.
Op Twitter regent het kritiek op het programma, vaak aangevuld met de opmerking dat men uitwijkt naar Studio Brasil bij de NOS. Dat is terug te zien in de kijkcijfers. De RTL-talkshow die vanuit het Kuhrhaus tijdens het EK van 2012 de NOS met Jack van Gelder versloeg en gemiddeld ruim een miljoen kijkers trok, zit nu rond de 800.000 kijkers. Zondag werd het dieptepunt bereikt: 491.000 kijkers.
Studio Brasil van de NOS zit er steevast ver boven: zo keken zondag 1,4 miljoen mensen naar de NOS-huiskamer met Henry Schut, Hugo Borst en teckel Messi. Cijfers onder het miljoen zijn daar sinds de start van dit WK nog niet gemeten.
Wilfred Genee erkent tegenover het AD een verband tussen de kritiek en de ingezakte kijkcijfers: 'Tja, Derksen is niet bepaald lid van de Van Gaal-fanclub. Hij zei niet dat het een waardeloze trainer is, hij vindt het een vreselijk mens. Die vergelijking met Mussolini ging wel wat ver. En dat overheerst nu bij mensen. Twee jaar geleden viel het Nederlands Elftal erg tegen. Dat relativerende van ons paste goed bij de sfeer van toen. Nu zijn we niet wezenlijk anders. Met onze stijl loop je wel de kans op veel kritiek. We lopen al 15 jaar op een dunne richel. Daar kukel je wel-eens vanaf.'
Volgens Genée moet VI Oranje waken voor overkill. 'We zijn er twee keer per dag. Eigenlijk zijn we op ons sterkst bij 1,5 uur per avond. Dan kunnen we vol knallen. Het ontbreekt nu soms aan scherpte.'
Derksen baalt van de wisselende tijdstippen waarop VI Oranje is te zien (op RTL4 én RTL7). Het is onder meer een gevolg van tijdverschil.
Een RTL-woordvoerder zegt tegen het AD dat het alles te maken heeft met de WK-wedstrijden. 'We gaan ervan uit dat de kijker liever voetbal ziet dan gepraat over voetbal. Er is hier lang over nagedacht, maar om het niet ten koste te laten gaan van GTST bleek RTL7 voor de vroege editie de beste optie. Het is even schipperen, maar je zit natuurlijk met het tijdsverschil. Vanaf 23 juni, na de poulefase, zijn er minder wedstrijden en is het overzichtelijker.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- WK
- Oranje
- VI Oranje
- Studio Brasil
- bereik
- negativiteit
- talkshow
- kritiek
- Wilfred Genée
- Johan Derksen en René van der Gijp
- kijkcijfers
- voetbal
- RTL4
- WK voetbal
- World Cup 2014
- sportzomer
- NOS
- sport
- Louis van Gaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing