MobySocialTV, Prolody en Broadcaster beste media-startups

MobySocialTV, Prolody en Broadcaster beste media-startups
  • Media
  • 7 sep 2015 @ 10:35
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaInnovatieAwardsOnline

Het nieuwe mediaseizoen is ingeluid met het bekendmaken van de winnaars van de start-up wedstrijd van het Mediapark. MobySocialTV won begeleiding van iMMovator en een jaar lang gratis huisvesting in de nieuwe netwerkhub Lab24. De gratis ruimte en begeleiding bij Beeld en Geluid werd gewonnen door muziek start-up Prolody. De laatste prijswinnaar is start-up The Broadcaster. Zij wonnen ook gratis huisvesting in Lab24.

De start-up wedstrijd werd voor de zomer in het leven geroepen door een aantal organisaties op het Media Park. De wedstrijd werd gelanceerd op het Mediapark Jaarcongres en daagde start-ups uit te pitchen voor huisvesting en coaching op het Media Park. De deelnemers dongen mee naar twee prijzen: kantoorruimte in start-up hub LAB24 en kantoorruimte in Beeld en Geluid. Beide winnaars krijgen ook coaching aangeboden (ter waarde van €10.000) vanuit het Media Park Accelerator programma van iMMovator.

Van 18 juni tot en met 31 augustus konden start-ups een jury in onder meer een videopitch laten weten waarom zij een waardevolle toevoeging zijn op het Media Park en daarom een plek in het hart van de media-industrie verdienen. Bij de beoordeling lette de jury vooral op het innovatieve karakter, de teamsamenstelling, de relevantie voor het Media Park en de videopitch van de start-ups. Wimar Jaeger, wethouder Economie van de gemeente Hilversum, maakte op de Happy New Year-borrel de winnaars bekend.

MobySocialTV viel bij de jury erg in de smaak met haar product PaasTV, een platform om op eenvoudige wijze second screen apps in de cloud te maken voor zowel zenders, productiehuizen als onafhankelijke spelers. Wimar Jaeger: 'Het is een innovatieve oplossing die de drempel voor second screen apps verlaagt. Wat opviel was de heldere videopitch en een team met ruime ervaring met TV, online media en apps. Bovendien past het karakter van het product perfect bij het ecosysteem van het Media Park.'

Het product DJ plugins van Prolody bestaat uit muzieksoftware applicaties gekoppeld aan een bekende DJ waarmee een fan de klank van zijn idool kan namaken. Jan Müller, jurylid en directeur Beeld en Geluid: 'Het gaat om een innovatief product voor de dance scene, waar een sterk team van muziektechnologen achter zit. Zeer interessant en waardevol voor het Media Park en in het bijzonder Beeld en Geluid. We zijn benieuwd hoe we vanuit ons onderzoeksteam met hen kunnen optrekken.'

De laatste winnaar, The Broadcaster, werd beloond met huisvesting in Lab24. Zij pitchten het product Me You Press, een combinatie van (hyper lokale) journalistiek, user generated content en burgerparticipatie. Ze vielen vooral op door hun sterke videopitch.

De jury van de startup wedstrijd bestond uit Pieter Broertjes (burgemeester van de Gemeente Hilversum), Jan Müller (directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid), Roel Raatgever (directeur UtrechtInc), Edwin Hengstmengel (Investment Manager, Van den Ende & Deitmers Crossmedia Fund), Henk Hagoort (voorzitter Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep) en Mark Achterberg (commercieel directeur van het Media Park).

De startup-wedstrijd is de aanloop van de ontwikkeling van een accelerator-programma voor start-ups dat door iMMovator ontwikkeld wordt. Het programma heeft als doel om start-ups, snelle groeiers en samenwerkende flexwerkers/ZZPers te helpen hun business te versnellen. Ton van Mil, directeur iMMovator: 'Het Accelerator Programma biedt start-ups mogelijkheden om zich in een hogere versnelling te ontwikkelen op het Media Park. Daarbij kunnen ze profiteren van de kennis en netwerk van bewoners op het Media Park. Omgekeerd is het voor bewoners ook van toegevoegde waarde om dichtbij start-ups te zitten, met hun frisse en vernieuwende ideeën. Hiermee creëren we een dynamische sfeer op het Media Park waar veel partijen baat bij hebben.'

iMMovator Cross Media Network heeft als doel het stimuleren van innovatie binnen de (cross) media sector. iMMovator wordt ondersteund door overheid en bedrijfsleven en heeft een sterk netwerk in de Cross Media sector van ruim 8.000 leden.

Op de foto van links naar rechts: Ton van Mil (iMMovator), Dennis Braunsdorf (Prolody), Rachid Louchahi (MobySocial.tv), Mark Achterberg (Media Park Beheer), Wimar Jaeger (D66-wethouder Economie van gemeente Hilversum), Frank du Mosch (The Broadcaster) en Jan Müller (Beeld & Geluid). 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken