BNNVara wil met 'Soundcheck je Toekomst' jongeren naar de stembus trekken

BNNVara wil met 'Soundcheck je Toekomst' jongeren naar de stembus trekken
  • Media
  • 8 nov 2023 @ 14:05
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op 8 november lanceerde BNNVara samen met social tech agency Gospooky, MassiveMusic en Robot Kittens de online campagne Soundcheck je Toekomst om jongeren te laten stemmen.

Deze campagne gebruikt de kracht van muziek om jongeren te helpen hun politieke stem te ontdekken en te laten horen op 22 november. En dat is nodig, want in 2021 ging slechts 68,5% van de jongeren naar de stembus*. Met deze interactieve ‘soundcheck’ tool kunnen gebruikers als producer van hun toekomst zich verdiepen in de belangrijkste politieke onderwerpen. De campagne wordt vandaag gelanceerd via TikTok, Snapchat en Instagram.

De campagne gebruikt muziek om jongeren bewust te maken van hun politieke geluid. Met stemmen van artiesten, beats en samples met statements, kan iedereen zich verdiepen in de politiek. Zo bepalen gebruikers hun richting op thema’s als klimaat, werk en onderwijs, gelijkheid en wonen.

BNNVara: Muziek is een vorm van expressie en heeft de kracht mensen aan het denken te zetten. Met ‘Soundcheck je toekomst’ transformeren we politiek tot iets boeiends en begrijpelijks. We dagen iedereen uit om je eigen politieke sound te checken en te ontwikkelen. En vooral om die sound én stem te laten horen op 22 november.’

Muziek als brug
Om voor de verkiezingen op 22 november zoveel mogelijk jongeren te bereiken wordt de campagne de komende weken gepusht via de TikTok-, Snapchat- en Instagram-accounts  van BNNVara. Ook helpen social creators om hun leeftijdsgenoten te stimuleren om hun eigen politieke geluid te ontdekken en hun stem te laten horen.

Tim van der Wiel, Founder Gospooky: ‘Ons gezamenlijke doel was om met muziek een brug te slaan tussen jongeren en de politiek. Met ‘Soundcheck je Toekomst’ komt de kracht van muziek, technologie en creativiteit samen. Muziek vormt voor jongeren echt een deel van hun persoonlijkheid. Dat zien we terug op leading social kanalen zoals TikTok en Snap. Muziek is echt een manier om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Met de interactieve tool kunnen jongeren nu muziek produceren in lijn met hun politieke gedachten.’

Friso Hoekstra, Head of Production bij MassiveMusic, vervolgt: ‘In de tool bieden we jongeren een unieke kans om op een creatieve wijze hun eigen politieke voorkeur te definiëren, en deze op een muzikale manier te delen met de rest van Nederland. We werkten samen met producers uit de doelgroep en creëerden beats in verschillende stijlen, variërend van hiphop tot Nederlandstalige pop en namen met verschillende stemmen politieke statements op, van gerapt tot gezongen. Hiermee bieden we jongeren de mogelijkheid een muzikale versie van hun politieke profiel te creëren, waarmee ze hun stem kunnen laten horen op en rond 22 november.’

Managing Director bij Robot Kittens, Jesse Mons, was betrokken in het ontwikkelingsproces van het concept om politiek toegankelijker te maken voor jongeren. ‘Dit project illustreert tevens een fantastische samenwerking tussen de verschillende partners. Vanaf de conceptfase is er gezamenlijk over verschillende aspecten nagedacht om tot een oplossing te komen. 22 november is een belangrijke dag en deze tool draagt bij aan een verhoogde awareness binnen de doelgroep.’

* cijfers Nationaal Kiezersonderzoek 2021

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken