Igor Milder (Talpa Connect): Voor alle merken in 2014 geldt, doe niet interessant maar ben interessant

Igor Milder (Talpa Connect): Voor alle merken in 2014 geldt, doe niet interessant maar ben interessant
  • Media
  • 2 jan 2014 @ 19:42
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • BereikTelevisieOnlineMarketingTrendsDoelgroepenBranded content

Hoe zal de advertentiemarkt zich in 2014 ontwikkelen? Het is maar hoe je die markt definieert. Als je hem definieert als de inspanning die merken gaan doen om echt in contact te komen met hun consument dan zie ik een enorme positieve ontwikkeling. Het gaat dan niet alleen om advertentie millimeters en grp’s maar om alles wat je kunt doen om echt in contact te komen en vooral te blijven.

Ik denk dat we in 2014 een verdergaande verschuiving gaan zien van interruptie naar relevantie, waarin het merk deels het verhaal zelf gaat zijn. Een verplaatsing van branded content naar non-branded storytelling. 

Door de enorme toename in het aanbod van media mogelijkheden, kanalen, content maar ook tussen mensen onderling - earned media - is het steeds moeilijker voor een merk om de aandacht te krijgen van zijn klant. Bereik en vooral massaal bereik is een steeds schaarser goed aan het worden en kan worden ondervangen door echte relevantie. Massaal bereik is er alleen nog voor echt interessante verhalen en ideeën. 

Van Push naar Pull 

Het gaat steeds moeilijker worden om je boodschap op te dringen aan de consument die een overvloed aan informatie over zich heen krijgt. Je kunt er beter zijn als hij je nodig heeft, gericht, getarget, en relevant. Op het juiste moment, op het juiste device en op de juiste plek met de juiste boodschap komen, wordt een kunstvorm. 

Hiervoor heb je heel veel intelligentie nodig - big data - en flexibiliteit in je marketing inspanning. Je moet als het ware je marketing ook vloeibaar gaan maken. Niet een kwartaal van te voren ingevuld kruisjesschema met media uitingen, dat voelt wellicht als houvast maar is het niet. 

Van bereik naar ervaring, naar vertrouwen 

De echte waarde van de connected always on wereld zit niet enkel in bereik (gross rating point), maar het gaat verder. Het stelt consumenten in staat ervaringen met elkaar  te delen  en aan te bevelen of af te wijzen - experience rating point - en te kiezen als consument met welk merk/leverancier je die ‘always on’ relatie aangaat  - trust rating point. De misperceptie dat de klant geen loyalty wil moet de wereld uit. De klant wil de allerbeste service - always on - tegen de allerlaagste prijs, en aangezien de consument aan de knoppen zit in een wereld van overvloed gaat hij/zij zijn/haar zin krijgen, you bet ya

Spreken is zilver, zwijgen is goud, luisteren is de bom! 

Las ik ergens en daar sluit ik mij bij aan. Pas als je weet wat iemand beweegt als je echt oprecht luistert dan kun je beginnen met het bouwen aan een echte band. En natuurlijk is dat niet voor alle merken en productcategorieën weggelegd maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat ik aardig wat beslissingen neem op basis van een goede ervaring, referentie en het gevoel echt klant te zijn en dan nog  verwacht ik de scherpste prijs. Het is niet langer of of, het is en en

2014! It’s all about content 

Voor alle merken in 2014 geldt, doe niet interessant maar ben interessant. Vertel geen verhaal maar ben een verhaal. Voeg iets positiefs toe aan deze wereld en zorg daarnaast voor de meest concurrerende prijs/kwaliteit verhouding, blijf klein hou je kosten laag, er is geen enkele reden om groot te doen en log te zijn in deze vloeiende wereld. 

En als je diep van binnen je verhaal hebt gevonden, vertel het aan de hele wereld. Dat is waar de media goed in zij: het verhaal samen maken. Volgens mij wordt het een heel mooi advertentiejaar. 

Igor Milder is managing director van Talpa Connect
www.talpa.tv

De visie van Igor Milder is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.

Dat forum staat hier

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken