Jelle Kolleman (Shoot2Share): TV kijken gaat nu echt veranderen

Jelle Kolleman (Shoot2Share): TV kijken gaat nu echt veranderen
  • Media
  • 3 jan 2014 @ 15:41
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MobileOnlineTelevisie

Het komend jaar zetten de veranderingen vrolijk verder. Geen plotselinge revoluties, maar de trends die zijn ingezet maken wel meer vaart. Qua bureaurelaties zie ik dat adverteerders meer en meer onafhankelijk willen kunnen opereren van hun bureaus, wat natuurlijk goed bij deze tijd past. Wel moeten bureaus daar aan wennen en hun pitch overwegingen en investeringen in de hand weten te houden.

Verder ben ik persoonlijk blij dat mijn telefoon niet al helemaal vol zit met reclame. Mijn eigen medium, waar de adverteerders nog niet echt raad mee weten. Mooi! In mijn geval zie ik hooguit op youtube, Facebook of Nu.nl wat advertenties langs schieten, daar kan ik wel mee leven. Prima dus dat de bestedingen op dat vlak wat achter blijven. 

TV kijken gaat nu echt veranderen 

In januari al? Nee. Maar.. als we zien hoe succesvol de Netflix introductie in Nederland is geweest, en hoeveel mensen daardoor langzaam aan wennen aan het idee dat je zelf op elk moment wel kunt bepalen waar je naar wilt kijken. En daar ook graag wat meer voor betalen, is dat best schokkend. Zeker als je bedenkt dat Netflix zowel de kabelaar als de zender met lege handen laat staan en inmiddels zelf series produceert. Als ik grote eindbaas was van P&G of Unilever zou ik me over die ontwikkeling op de lange termijn meer zorgen over maken dan over de scheef lopende media bestedingen op de smartphone.  

Apps zijn dood, leve de apps 

Al jaren laten marketeers appjes maken die vooral goed passen bij de waarden van hun merk en wat minder aansluiten bij de behoefte van de consument. Helaas is de consument net als op internet gewoon de baas over wat hij ziet, dus we weten wel waar die apps na twee dagen blijven; Juist, op pagina 6, in het iPhone verdomhoekje. Het wordt tijd dat marketeers op zoek gaan naar toepassingen waar mensen wel echt op zitten te wachten. Daar liggen nog grote kansen, zeker als merken zich al in een vroeg stadium aan mobile startups kunnen koppelen, waardoor startkapitaal voor de startup goedkoper wordt, en er via de merken een vliegende start gemaakt kan worden. Het merk profiteert hier uiteraard van mee, omdat het bovenop de nieuwste ontwikkelingen zit en daardoor als innovatief en cool gezien wordt, nog los van wat de applicatie zelf gaat doen. 

Video prosumptie 

Door de komst van Vine, Instagram Video en nog vele andere eenvoudige video apps, gaan we meer en meer met video doen. En dus niet meer losse shots maken, maar ook echt een deelbaar eindproduct maken. je auto op marktplaats, je huis op Funda, je sollicitatiebrief, reviews van producten of hotels, overal gaan we straks een video bij maken. Oorzaken: Betere camera’s in Smartphones, en handige video apps die het edit-en van films kinderlijk eenvoudig maken. Facebook ziet het ook en laat video’s nu al automatisch in starten op de mobiele wall. In deze markt ben ik zelf actief met Shoot2Share, waarin we merken helpen om meer video content door consumenten te laten genereren, voor campagnes, reviews of bijvoorbeeld op fora waar consumenten elkaar helpen om technische problemen op te lossen. 

Jelle Kolleman is mede-oprichter van Shoot2Share
www.shoot2share.com

De visie van Jelle Kolleman is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.

Dat forum staat hier

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken