Customer journey verandert door nieuwe media
- Media
- 28 dec 2015 @ 19:03
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Forum
- 28 dec 2015 @ 19:03
- Gastblogger
Wat uiteraard niemand verrast is dat de markt enorm aan het versnipperen is. Dit is al jaren het geval en lees ik ook terug in eerdere fora over dit onderwerp. Het wordt de adverteerder er niet gemakkelijker op gemaakt om met de doelgroep in contact te komen. Vooral door nieuwe media is de customer journey erg veranderd. Toch zien wij dat TV nog steeds een massamedium blijft.
Wat opvalt, is dat de primaire doelgroep voor onze TV-kanalen (kids 6-12 jaar) nog steeds bijna twee uur per dag TV kijkt. Daarnaast zien wij ook dat de totale screentijd stijgt. Lineair TV kijken neemt wat af en de consumptie via smartphone, PC en vooral tablet stijgt. Bijna de helft van onze pre-roll inventory wordt via tablet uitgeleverd.
Ik ben blij met de ontwikkelingen op het gebied van SKO 2.0. Dit houdt in dat ook online video gemeten gaat worden en fuseert met TV-data. Zodoende kunnen exploitanten hun GRP’s in de toekomst gecombineerd en mediumonafhankelijk aan adverteerders aanbieden. Dit speelt in op het feit dat de markt transparanter wordt. Adverteerders en bureaus worden kritischer, letten sterk op waste en willen gerichter inkopen. De doelgroepen worden meer gesegmenteerd.
Al met al zijn de ontwikkelingen in onze branche interessant om te volgen. Er worden speldenprikjes uitgedeeld, bijvoorbeeld in de vorm van adblockers. Maar er komen ook steeds meer nieuwe mogelijkheden op het gebied van data en native advertising. Campagnes worden steeds meer geïntegreerd.
Bij The Walt Disney Company gaan wij hier nog een stap verder in, door met onze relaties strategische partnerships aan te gaan. Hiermee spelen wij in op de behoeften om een product, dienst of activiteit op de juiste manier bij hun doelgroep over het voetlicht te brengen. Naast dat wij de boodschap van onze partners kunnen laten terugkomen via onze media (TV, print en online), gaan wij graag verder en daar stellen we ons complete company portfolio voor open. Zo kunnen we links maken met onder meer bioscoopreleases vanuit onze diverse labels zoals Disney, Marvel, Lucasfilm en Disney-Pixar, maar ook via events, retail en licenties.
Recente partnerships met Duracell rondom de première van onze succesvolle Star Wars franchise en de KNVB zijn hier mooie voorbeelden van. Bij dat laatste partnership speelt bijvoorbeeld het uitwisselen van elkaars database een belangrijke rol.
Disneymedia+ is dus niet alleen het loket voor adverteerders die zich richten op kids, maar dus zeker ook voor merken die zich op volwassenen richten. Wij spreken alle doelgroepen aan, want iedereen consumeert Disney. Met deze geïntegreerde manier van samenwerken met onze partners brengen wij merken in contact met de consument.
Als ik naar de toekomst kijk, blijft het gevoel met de doelgroep belangrijk. Dit doen de andere TV-exploitanten met het claimen van hun waardevolle doelgroepen en bij Disney doen wij dit vanuit al onze Business Units. Voor ons staat de consument altijd centraal. Of het nu om onze parken gaat, evenementen of merchandise, onze films of media; aansluiting met de doelgroep is en blijft essentieel om relevant te blijven. Zo blijven wij een vinger aan de pols houden en kunnen we blijven inspelen op de behoeften van de consument.
Een goed voorbeeld daarvan is het toevoegen van Maker Studios aan ons portfolio. Er is een enorme groei als het gaat om web-content en vloggers zijn populairder dan ooit. Maker Studios is wereldwijd marktleider en het toonaangevende netwerk van online video-content op YouTube. Kijkend naar het huidige media-aanbod van The Walt Disney Company, is Maker Studio een perfecte aanvulling hierop. Het biedt ons de mogelijkheid om naast preschool, kids en teens, nu ook de daarop volgende, oudere doelgroepen op de juiste manier te bereiken. Onze partners kunnen hierop meeliften, direct via pre-rolls of via een meer creatieve en geïntegreerde manier van communiceren.
Disney realiseert het vijfde recordjaar op rij en als ik zie welke bewezen succesvolle partnerships we hebben afgerond, de gesprekken die we momenteel voeren en de activiteiten die gepland staan, gaat ook 2016 ongetwijfeld weer een interessant en succesvol jaar worden.
Paul Carpentier is director Disneymedia+
www.disneymediaplus.nl
Deze bijdrage is onderdeel van Forum Advertentiemarkt 2016
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

