[column] Grande Dame, Oude Dame, Notre-Dame

[column] Grande Dame, Oude Dame, Notre-Dame
  • Media
  • 25 apr 2019 @ 08:08
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Print

Beetje saai dagje, woensdag 17 april. Stilte na de stormen. Stilte na de Onwaarschijnlijkheidsdagen. Na de dag van de Notre-Dame. Na de dag van Juventus-Ajax. Na de dag van Roto Smeets, de drukkerij van Libelle en Donald Duck.

Wat je niet voor mogelijk hield, in geen enkele droom, in geen enkele nachtmerrie, gebeurde. Het onwaarschijnlijke gebeurde, boem boem boem, dag na dag in een en dezelfde week.

-De dag van de Notre-Dame.

‘Frankrijk heeft geen koning, Frankrijk heeft de Notre-Dame’, zei Philip Freriks. ‘Alsof je het fotoalbum van je familie in vlammen ziet opgaan’. ‘Bijna alle orgelpijpen zijn gesmolten, orgelpijpen ‘die de stenen lieten zingen’. Het Franse tijdschrift Libération had aan twee woorden genoeg, op de cover stond naast de brandende kerk alleen maar: ‘Notre Drame’. (Op dezelfde dag brandde in mijn omgeving, in het dorpje Bobeldijk, een oude stolpboerderij af. Kreeg nauwelijks aandacht. Typisch geval van ‘een Knetemannetje’. Gerrie Knetemann, een van de beste en populairste wielrenners van ons land, overleed op 2 november 2004, op de dag dat Theo van Gogh werd vermoord. Van Gogh beheerste alle krantenpagina’s, alle talkshows, alle journaals, Gerrie ging naar een hoekje op pagina 8. Het drama Knetemann werd overschaduwd door een nog groter drama).

-De dag van Juventus-Ajax.

De bijnaam van de Italiaanse voetbalclub Juventus is ‘De Oude Dame’. Is begonnen als grapje. ‘Juventus’ is latijn voor ‘jeugd’, maar Juventus speelt al sinds 1930 graag met wat oudere spelers. Ronaldo bijvoorbeeld, is 33. Het onwaarschijnlijke gebeurde: Ajax won, ‘the guy De Ligt and his friends’ overspeelden De Oude Dame. Cartoonist Hein de Kort zette onder een tekening ‘Oude Dame in as’.

-De dag van Roto Smeets.

Drukkerij Roto Smeets failliet. Unbelievable. Roto Smeets uit Deventer, een van de grootste drukkerijen van Europa. In gloriejaren: elke week 900.000 Libelles, elke week 750.000 Margrieten. Miljoenen folders, honderdduizenden Story’s. Het kon jarenlang allemaal niet op, de bomen groeiden tot aan de hemel, ook de bomen die het papier leverden. Maar ja: internet, digitale versies.

Dus ook gigant Roto Smeets, Grande Dame van de Nederlandse drukkerijen, gaat voor de bijl. In de week van de Italiaanse Oude Dame en de Notre-zelf.

Als iemand verleden woensdag had gezegd ‘heb je het al gehoord, er zijn vier maanmannetjes geland, op de A2 even buiten Abcoude’, zou ik sufgebeukt m’n schouders hebben opgehaald.

 

Rob van Vuure is/was hoofdredacteur, bladenmaker, bladendokter, columnist en creatief consultant.

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken