Consument koopt vaker en meer op mobiele apparaten
- Online
- 15 okt 2015 @ 14:58
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMobileVerdienmodellen
- 15 okt 2015 @ 14:58
- Redactie Online
Het aantal mobiele aankopen op internet is het eerste half jaar van 2015 met bijna 20 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2014, zo blijkt uit cijfers van de Mobile Performance Barometer van het advertentienetwerk zanox. In de Benelux werden op tablet en smartphone gemiddeld duurdere aankopen gedaan dan op desktop. De meeste en grootste mobiele aankopen zijn telecomproducten en -diensten.
Op de tablet worden de duurste aankopen gedaan, gemiddeld 74 euro. Op andere apparaten ligt dit gemiddelde met 57 euro op de smartphone en 55 euro op de desktop en lager. In Duitsland tast men dieper in de buidel tijdens het online shoppen. Niet alleen is de gemiddelde aankoopwaarde op tablet daar 120 euro ook op smartphone en desktop is het gemiddelde aankoopbedrag met respectievelijk 72 euro en 113 euro hoger dan in Nederland.
2015 is begonnen met een recordaantal van meer dan 1,5 miljoen mobiele aankopen in januari – een half miljoen meer ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het stijgende marktaandeel van iOS in Europa heeft ook effect op het aantal aankopen dat gedaan wordt op mobiele apparaten met het besturingssysteem. 67 procent van de mobiele aankopen in de Benelux worden gedaan met iOS, tegenover 32 procent op een Android apparaat. Ook de gemiddelde aankoopwaarde ligt hoger bij apparaten die draaien op iOS. ‘Apparaten die draaien op iOS zijn over het algemeen duurder dan apparaten met Android. Het kan zijn dat consumenten met iOS apparaten doorgaans ook meer bestedingsruimte hebben’, zo verklaart Lauri Koop, managingdirector bij zanox Benelux. Op de Spaanse, Italiaanse en Zuid Europese markt is Android nog steeds het besturingssysteem via welke het vaakst wordt gekocht.
Sim-only en breedband producten
De Telecombranche heeft in de Benelux de sterkste groei laten zien in mobiele aankopen. De omzet via mobiele apparaten is in deze branche het eerste half jaar van 2015 met maar liefst 427% toegenomen. Deze explosieve groei is vooral te danken aan de verkoop van sim-only abonnementen en breedband producten. Ook de retail- (+18 procent) en reisbranche (+ 7 procent) laten een groei zien als het gaat om omzet via mobiele apparaten. Ondanks een daling in het aandeel van de omzet is ook in de Financiële dienstverlening een stijging van het aantal aankopen via mobiele apparaten te zien. Desktop blijft nog altijd het device waarop verreweg de meeste aankopen worden gedaan binnen dit segment. ‘Financiële producten zijn over het algemeen complexere producten, waarbij men minder snel geneigd is de aankoop via een mobiel apparaat te doen’, aldus Koop.
Over de ‘zanox Mobile Performance Barometer’
Het advertentienetwerk zanox is het grootste Europese platform voor analyses van trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en m-commerce. De zanox Mobile Performance Barometer is gebaseerd op data uit mobiele transacties die gedaan zijn via het internationele netwerk van zanox met meer dan 3500 adverteerders, met jaarlijkse consumenttransacties die tot in de miljoenen reiken. De segmenten Retail & Fashion, Travel, Financial Services en Telecommunication & Services zijn meegenomen in de analyses.
Landen die meegenomen zijn in de analyses waren de Benelux, Oost-Europa, Frankrijk, Duitsland, Italië, Scandinavië, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Brazilië.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- telecom
- zanox
- Finacial Services
- iOS
- Travel
- Mobile Performance Barometer. Retail&Fashion
- mobiele aankopen
- Telecommunication&Services
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Amsterdam lanceert eigen AI-assistent08-05-2025
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management