'Wij willen de internationale standaard worden op het gebied van e-commerce voor live entertainment merken'

'Wij willen de internationale standaard worden op het gebied van e-commerce voor live entertainment merken'
  • Online
  • 8 nov 2017 @ 09:45
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idWebsiteDigitaalStrategieE-commerce

Paylogic wil veel meer zijn dan alleen een aanbieder van tickets. De nieuwe pay-off ‘together’ staat voor samen met de klant de digitale strategie bepalen. Daarnaast verrees een nieuwe website met allelei nieuwe opties. CEO Jan Willem van der Meer: ‘We zien dat fans binnen onze e-commerce oplossing daadwerkelijk in grote mate meer kopen dan enkel tickets. Denk aan hotelovernachtingen, transport, merchandise, add-on's en upgrades. Door dit onder te brengen in één platform wordt de hele economie rond een evenement zo een beheersbaar en winstgevend onderdeel voor de evenementhouder.

Met welke innovaties brengt Paylogic zijn concept naar een hoger level? 
Onze custom shops: Deze dynamische verkoopomgeving, bedoeld voor de live entertainment, kan volledig volgens een specifieke merk/identiteit worden vormgegeven en ingericht ter bevordering van de bredere e-commerce doelstellingen die aansluiten op de meest optimale fan experience. Waarom? Fans willen meer dan alleen tickets en zijn op zoek naar een zo compleet mogelijke beleving en iedere beleving is uniek.
De standaardoplossingen die nu in de markt worden aangeboden behalen niet de gewenste resultaten. Het succes van onze custom shops laat zien dat er kansen blijven liggen. Dat is zonde. Daarnaast creëren onaantrekkelijke white label integraties een negatieve fan experience, die afbreuk doet aan de merkidentiteit van events. Bij Paylogic kan en mag je buiten de lijnen kleuren. Sterker nog, we zetten samen met onze klanten de lijnen uit!   

De eerste resultaten zijn boven verwachting. Om welke resultaten gaat het? En hoeveel hoger liggen de bereikte resultaten ten opzichte van de verwachte resultaten? 
Wanneer wij de mogelijkheden van onze e-commerce oplossing aan onze klanten voorleggen is de vraag niet of ze willen overstappen maar eerder hoe snel ze kunnen overstappen. Soms is er zelfs een zucht van verlichting te horen. Klanten balen van de huidige ticketoplossingen, die afbreuk doen aan de beleving en de mogelijkheden.
Lang was ticketing en de bijbehorende techniek een ‘probleem’ voor events; de creativiteit werd beperkt waardoor er een gat ontstaat tussen de identiteit van het festival en de uitstraling van de verkoopomgeving. De huidige oplossing van Paylogic brengt deze weer dichter bij elkaar waardoor ook de fan dichter bij de organisatie komt te staan. 

Wij zien nu dat door de druk op de afname van onze Paylogic Shops er een wachtrij ontstaat. Oorzaak hiervan ligt voornamelijk in het feit dat er ook altijd consultancy en maatwerk bij komt kijken. De mogelijkheden van ons platform zijn erg breed. We zien dat de klanten die zo'n shop hebben veel creatiever worden met de fan journey op hun site. De webbouwers van deze klanten krijgen ook ineens veel meer mogelijkheden bij het bouwen van de beste site.
Tot slot zien we dat fans binnen onze e-commerce oplossing daadwerkelijk in grote mate meer kopen dan enkel tickets. Denk aan hotelovernachtingen, transport, merchandise, add-on's en upgrades. Door dit onder te brengen in één platform wordt de hele economie rond een evenement zo een beheersbaar en winstgevend onderdeel voor de evenementhouder. Gezien de soms lastige markt is het een uitkomst wanneer de marge op deze extra producten vaak hoger is dan de marge op de tickets voor het event zelf!

Inmiddels worden omgevingen geleverd waarbij een fan echt inlogt bij het merk. Hoe werkt dit precies?
Aangezien er door Paylogic zelf een custom front-end ontwikkeld wordt is er veel mogelijk. De organisatie is volledige in controle. Daardoor kan de omgeving geheel volgens de merkidentiteit van een evenement worden vormgegeven. De fan logt hierdoor ook gevoelsmatig in bij het merk. Verder kan het evenement ook zelf kiezen hoe zij de gegevens van de fan verzamelt: eigen account, eigen Facebook connect, met Spotify, of juist iets anders. Voor Paylogic is het aan de achterkant enkel nodig dat de verplichte gegevens worden ontvangen. Hoe deze dus verzameld worden is volledig te bepalen door de organisatie.

Het motto is nu together. Niet bepaald origineel, waarom is hier toch voor gekozen? 
Het is misschien niet origineel vanuit een standaard marketing optiek, omdat veel merken die verbinding aan willen gaan. Er was echter in de ticketing-markt helemaal geen sprake van "together". Ticketingpartijen behoren wellicht tot de minst populaire merken binnen de live entertainmentindustrie. Met uitzondering van Paylogic. Het grootste verschil is dat wij als B2B partij daadwerkelijk bij onze klant aan tafel zitten om een digitale strategie te bepalen. Ook tijdens de belangrijke ticket-verkoopmomenten zorgen wij voor professionele begeleiding en persoonlijk contact. Die vorm van samen de business beter maken is uniek en heeft een oprechte nadruk op samen. Wij kunnen met klem benadrukken dat geen enkele andere ticketingpartij het zo kan of wil doen. Deze uniciteit staat voor ons centraal en is wat ons positief onderscheidt. Dat is wat ons betreft ook belangrijker dan origineel zijn. Uiteindelijk zijn wij er voor de evenementhouder en de fan. Het gaat niet om hoe leuk wij zijn maar dat onze klanten en prospects meteen zien waar het bij ons om gaat.

Welke marketingkanalen zet u in om uw vernieuwde propositie te laden?
Geen. Naast standaard PR, onze nieuwe website en eigen social media zijn we een B2B tech provider met de focus op de kwaliteit van onze producten. Uiteraard kun je door middel van het genereren van awareness rondom een beeldmerk wellicht iets aan naamsbekendheid winnen. Maar wij geloven niet in eenrichtingsverkeer. Wij vertellen ons verhaal liever persoonlijk door middel van een open gesprek samen met de klant. Als wij bijvoorbeeld een ADE Tech conferentie presenteren straalt dat uit hoe we zijn en waar we voor staan. Dat was voorheen nog niet het geval en misschien wel de belangrijkste reden voor onze rebranding. 

Wat is uw ambitie voor de komende jaren?
Wij willen onze positie als marktleider in de Benelux versterken. Daarnaast is het onze ambitie om in andere Europese landen minimaal uit te groeien tot een top 3 speler. In landen zoals Duitsland en Frankrijk winnen we snel terrein. En ook in de VS zijn we hard aan de weg aan het timmeren. Het is mooi dat grote concurrenten daar geen idee hebben hoe ze met onze unieke propositie om moeten gaan. Het antwoord tot nu toe is geld.
Het zou mooi zijn als we tot de top 5 spelers in de VS kunnen doorgroeien op termijn. Maar belangrijker nog dan deze marktgroei is het verbeteren van onze oplossing. Wij willen de internationale standaard worden op het gebied van e-commerce voor live entertainment merken. Een grote uitdaging hierin is om de wereld te laten inzien dat er meer is dan enkel ticketverkoop en dat de relatie met de fan uiteindelijk het succes van deze merken gaat bepalen de komende jaren. Daar zetten wij maximaal op in. Ook vooruitstrevende event merken gaan dit steeds beter inzien.
Wij verwerken nu zo'n 300 miljoen euro aan omzet voor onze klanten. Naast de groei van ons klantenportfolio willen we de omzet per event of beter per fan graag verhogen. Op die manier kunnen we wellicht over enkele jaren een miljard per jaar omzetten voor en samen met onze klanten.  

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken