Nederlanders kopen meer bij buitenlandse webshops

Nederlanders kopen meer bij buitenlandse webshops
  • Online
  • 23 jul 2021 @ 10:20
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

In het eerste kwartaal van dit jaar gaven Nederlanders ruim 63% meer uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nederlanders gaven er bijna 800 miljoen euro uit. Ook binnenlandse webwinkels maakten een recordgroei door: hun omzet steeg met 85%.

Niet eerder sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 namen de bestedingen in een kwartaal zoveel toe ten opzichte van een jaar eerder. De bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels buiten Nederland lagen sinds 2014 elk kwartaal hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen, begin 2020 was dat al zo’n 500 miljoen en begin 2021 zette de stijging door tot 778 miljoen euro. Dit is net iets meer dan de bestedingen in het laatste kwartaal van 2020. De laatste jaren waren de bestedingen in het eerste kwartaal juist altijd lager dan een kwartaal eerder.

Coronamaatregelen
Met name sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 steeg de consumptie bij de Europese webwinkels sterk, waarschijnlijk door de coronamaatregelen. Zo sloten vanaf 15 december veel non-foodwinkels de deuren en was winkelbezoek alleen toegestaan voor het afhalen van bestellingen.

De omzet van Nederlandse internetverkopers bereikte in het eerste kwartaal van 2021 eveneens een recordgroei, met een toename van ruim 85 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is fors, ook vergeleken met andere kwartalen sinds het begin van de coronacrisis. De sterkste toename in 2020 was in het tweede kwartaal, met ruim 55 procent. De omzet van Nederlandse internetverkopers omvat zowel verkopen aan Nederlandse als buitenlandse consumenten.

De sterke groei in het eerste kwartaal van 2021 is vooral toe te schrijven aan de multichannellers, die zowel in winkels als online verkopen. Bij deze bedrijven is de online-omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van pure webwinkels nam met bijna 59 procent toe. Het aantal opgerichte webwinkels nam met ruim 30 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. Vergeleken met begin 2019 is het aantal nieuwe webwinkels zelfs meer dan verdubbeld.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken