ACM: ‘Strengere EU-regels ter bescherming van online consument’
- Online
- 21 nov 2022 @ 14:43
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 21 nov 2022 @ 14:43
- Michiel van Zaane
De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld. Het gebruik van persoonlijke informatie om bijvoorbeeld prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren moet worden wordt afgeremd.
Ook mogen websites, apps en games consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een reactie op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door de Europese Commissie. De ACM vindt dat de Europese consumentenregels aangescherpt moeten worden.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Ze bieden consumenten voordelen, zoals snel overzicht van wat er te koop is of presenteren een mooie aanbieding, maar er kleven zeker ook risico’s aan de nieuwe verdienmodellen , ‘slimme’ marketingmethoden en verleidelijke digitale omgevingen. Daarom moeten we goed kijken waar de online consumenten niet genoeg worden beschermd en suggesties doen voor verbeteringen. Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn.’
Persoonlijke benadering
Bedrijven beschikken over een grote hoeveelheid gegevens van consumenten; dat varieert van naam en adres tot een overzicht van online aankopen en surfgedrag op internet. De ACM vindt dat op de persoon afgestemde prijzen van diensten en producten alleen mag als het gunstig is voor consumenten. Er moet bijvoorbeeld een verbod komen op discriminatie of uitsluiting.
Verbieden van misleidingstactieken
Bedrijven willen graag hun producten en diensten verkopen in een concurrerende markt. Daarvoor gebruiken ze online ook technieken die niet altijd gunstig zijn voor consumenten. De ACM vindt dat websites, apps, games etc. in hun vormgeving en de techniek consumenten niet mogen benadelen. Dat betekent bijvoorbeeld geen ‘dark patterns’, geen misleidende vormgeving van de site of app en geen misleidende druk uitoefenen. De wet- en regelgeving mag daarvoor een stuk scherper worden.
De gemiddelde consument bestaat niet
In de regelgeving wordt uitgegaan van een gemiddelde consument die zich informeert voordat hij iets koopt. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat consumenten makkelijker misleid worden en slechts beperkt informatie oppikken voordat ze een product kopen. Daarom moet de regelgeving aangepast worden en moeten bedrijven rekening houden met het gedrag en beperkte kennis en vaardigheden van veel consumenten.
Transparantie lost niet alles op
Bedrijven moeten transparant zijn over de producten die ze aanbieden. Dat is een groot goed. Maar het lost sommige consumentenproblemen niet op omdat veel consumenten niet alle informatie kunnen vinden, lezen of begrijpen. Daarom moeten informatieverplichtingen voor bedrijven niet als dé oplossing voor consumentenproblemen worden gezien. Als die verplichtingen wel worden opgelegd, dan moeten ze worden getest op effectiviteit en in heel Europa hetzelfde zijn. Op die manier worden ze ook herkenbaar voor consumenten. Als blijkt dat het geven van informatie over bepaalde handelspraktijken niet voorkomt dat consumenten nadeel ondervinden, dan zou bekeken moeten worden of deze handelspraktijk kan worden verboden.
Aanbevelingen
De ACM adviseert ook om een aantal technieken aan banden te leggen, zeker als ze gericht zijn op kinderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor digitale munten, bijvoorbeeld in games en platforms, en voor lootboxes.
Digitale munten vertroebelen het zicht op echt geld. Ze hebben ook verschillende namen en waardes in de apps en games. Dat geeft verwarring bij consumenten en kan leiden tot bestedingen die consumenten anders niet hadden gedaan.
Een lootbox is een virtuele schatkist of doos vol items die spelers in allerlei games kunnen kopen. Van tevoren weten spelers niet wat er in een lootbox zit. Lootboxes in bijvoorbeeld games lijken veel op gokken en kunnen leiden tot verslaving. Ze worden vaak op agressieve wijze aangeboden en geven een verkeerd beeld van de winstkansen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- bescherming
- persoonsgegevens
- dark patterns
- online kopen
- digitale economie
- misleiding
- europese commissie
- europese unie
- acm
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing