[branded content] Met Facebook Discovery Commerce komt de klant naar je toe

[branded content] Met Facebook Discovery Commerce komt de klant naar je toe
  • Online
  • 18 nov 2021 @ 15:37
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Daar zit je dan, achter je beeldscherm. Hard gewerkt aan je e-commerce winkel. Goede producten uitgezocht, je webwinkel gebouwd, klaar voor actie. Maar waar zijn je klanten? Hoe vind je ze? Moet je gaan spammen op alle socials? Eén van de diensten die je kunt gebruiken om je e-commerce te boosten is Discovery Commerce van Facebook.

Bij Discovery Commerce wordt de potentiële klant tijdens het surfen richting jouw winkel geleidt. Ook als de bezoekers jouw specifieke product nog niet kennen heeft Facebook op basis van alle data al gezien dat ze interesse hebben. Om dat te kunnen bepalen en om de bezoekers te sturen combineert Facebook een aantal oude en nieuwe technieken en tools. Als gebruiker merk je daar weinig van. Als je als retailer gebruik wil maken van Discovery Commerce is dat een gebruikersvriendelijk en overzichtelijk proces, dat uit een aantal stappen bestaat.

  • Als eerste heeft Facebook zoveel mogelijk relevante informatie nodig over de bezoekers/kopers van jouw webshop om de juiste doelgroep te kunnen bepalen. Door informatie met Facebook te delen via bijvoorbeeld de Facebook SDK app, of gegevens zoals de Facebook pixels en de API’s bepaalt Facebook wat het juiste publiek is voor jouw product(en).
  • Daarna bepaalt Facebook met ‘Machine Learning’ welke content (denk aan foto’s, video, tekst etc.) van jouw shop de meeste impact heeft op jouw specifieke publiek. Je maakt dus meerdere versies van je advertenties, de rekenkracht van Facebook bepaalt welke advertenties het meest effectief zijn.
  • De geselecteerde advertenties worden onder de aandacht van jouw publiek gebracht, zodat meer en nieuwe bezoekers jouw shop bezoeken. Daarmee is voor Facebook de kous nog niet af: terwijl jouw campagne loopt blijft het Discovery Commerce systeem bijleren aan de hand van de acties van jouw publiek. Jouw advertenties worden dus altijd onder de aandacht van de juiste doelgroep gebracht.

Klinkt prima op papier, maar werkt het ook in de praktijk? Hoewel Discovery Commerce nog relatief nieuw is, is er al een aantal succesvolle cases te vinden. Neem bijvoorbeeld Lay’s chips. Na de succesvolle campagne Smiles, met als boodschap dat de simpele dingen in het leven, zoals samen lachen, het waardevolst zijn, besloot het bedrijf die campagne voort te zetten. Maar dan met de lach van echte mensen, inclusief het verhaal achter die lach. Om aan die verhalen te komen benaderde Lay’s Facebook. Het Facebook-team bracht ze in contact met beheerders van diverse inspirerende communities. Dat leverde een aantal hartverwarmende verhalen op. Van die verhalen werden video’s gemaakt die gedeeld werden op Facebook en Instagram. Lay’s gebruikte automatische plaatsingen voor de video’s op Facebook en Instagram. De best presterende video’s werden gebruikt als basis voor de daadwerkelijke advertenties. Met succes: de campagne bereikte 40 miljoen mensen, de advertentieherinnering steeg met 16,4 punten en de boodschap associatie met 5,6 procent.

Kleine bedrijven
Nu is Lay’s een multinational met een stevig budget en een uitgebreide marketing- en reclameafdeling, Maar Discovery Commerce is ook geschikt voor kleine(re) bedrijven. Zo heeft de Amerikaanse organisatie iHeartDogs, die is ontstaan uit een persoonlijke Facebookpagina, haar verkoopcijfers verdubbeld na een campagne via Facebook Discovery Commerce in de aanloop naar Kerstmis in 2020. iHeartDogs verkoopt speelgoed, cadeaus, dekens en meer voor hond en mens. De twee eigenaren doen voor elke verkoop een donatie aan een liefdadigheidsprogramma voor asielhonden of een programma dat Amerikaanse veteranen helpt. Om de verkoop van hun artikelen te stimuleren èn het bewustzijn rondom hulpbehoevende asielhonden en veteranen in de VS te vergroten, startte de organisatie een campagne tussen 2 en 28 december 2020. Daarvoor maakte iHeartDogs twee video’s: één waarin de asielhonden centraal stonden en één waarin veteranen een hoofdrol speelden. Bij beide video’s werd een knop ‘shop nu’ geplaatst. De video’s werden getoond aan iedereen die in het verleden interesse had getoond voor asielhonden, veteranen en dierenbescherming. Ook bezoekers van hun eigen pagina kregen de video’s te zien, net als een vergelijkbare groep die overeenkomsten vertoonde met mensen die eerder geld hadden besteed op iheartdogs.com. De campagne was een succes: de advertentieherinnering steeg met 10 punten, de boodschap associatie met 5,2 punten. Het rendement op de advertentie-uitgaven werd 1,5 keer hoger en de verkopen verdubbelden.

Real Time
Daarmee is Discovery Commerce een van de beter presterende online systemen om producten onder de aandacht van (potentiële) kopers te brengen. De mogelijkheid om real time resultaten te zien en de campagne op elk moment aan te passen geeft de gebruiker inzicht en controle. Daarnaast maakt de gebruikersvriendelijkheid, gekoppeld aan het enorme bereik en de mogelijkheid om doelgroepen heel precies te definiëren, Discovery Commerce geschikt voor grote en kleine bedrijven. Alle reden dus om te kijken wat Facebook voor jouw bedrijf kan betekenen.

Voor meer informatie over Facebook Discovery Commerce klik hier: https://www.facebook.com/business/c/discovery-commerce

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken