Omgaan met mobiele bezoekers

Omgaan met mobiele bezoekers
  • Online
  • 31 jan 2014 @ 06:00
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • Mobile

In mijn vorige blog schreef ik over de ontwikkelingen op het gebied van mobiel internet. De groei is enorm en het werd pijnlijk duidelijk dat zelfs veel top-500 adverteerders nog geen oplossing bieden. Maar welke mogelijkheden zijn er om hier goed mee om te gaan?

Mobiele oplossingen
Er zijn grofweg drie mobiele oplossingen te bedenken. U kunt mobiele internetgebruikers bedienen door middel van een app, een mobiele website of een responsive website. Maar hoe maakt u hierin een goede keuze?

Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. Dat hangt af van wat uw bezoeker/klant verwacht, hoe hoog de betrokkenheid is en wat u precies uit wil dragen.

App
Met een app kunt u uw mobiele klant voorzien van optimaal gebruiksgemak. Ook kunt u daarbij gebruik maken van specifieke technische mogelijkheden die in relatie staan tot het toestel waar de app op draait. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de camera.

Niet voor iedereen is het bouwen van een app echter de oplossing. Er is een zekere betrokkenheid voor nodig om te zorgen dat de app ook gedownload wordt. Dat een nieuwssite een app laat bouwen, is denk ik begrijpelijk. Er is betrokkenheid, de app kan ‘in potentie’ meerdere malen per dag worden gebruikt. Er is dus een vorm van toegevoegde waarde. Wanneer u zich richt op producten of diensten die uw klant vaak maar eenmalig - of in ieder geval niet frequent - aanschaft, ligt dat anders. Dan wordt het ineens omslachtig om daarvoor een app te downloaden.

Andere nadelen zijn de relatief hoge ontwikkelingskosten en een beperkt potentieel bereik ten opzichte van de andere oplossingen.

Mobiele website
Een mobiele website is ook een mogelijke oplossing. Het grote voordeel is dat het design specifiek afgestemd kan worden op de behoefte en de schermgrootte van een mobiele bezoeker. Deze oplossing heeft dus zeker een pluspunt qua gebruiksgemak ten opzichte van een responsive website. Ook is een mobiele website specifiek te optimaliseren voor mobiel, wat voor snelle laadtijden kan zorgen. De bezoeker hoeft echter niets te doen om ‘mobiel bediend’ te worden, wat weer een behoorlijk voordeel is in de vergelijking met een app.

Ook deze oplossing heeft wel wat nadelen. Zo gaat het wel om een aparte website. Gewijzigde informatie (denk aan acties, openingstijden et cetera) zal dus doorgaans op twee plaatsen moeten worden doorgevoerd, of informatie moet vanuit een beheersysteem gekoppeld worden - wat natuurlijk impact heeft op de kosten. Een ander nadeel is dat de mobiele website inhoudelijk veel overeenkomsten zal hebben met de reguliere website. Dat zorgt er voor dat de mobiele website ook op kan duiken in de zoekresultaten van Google of dat bijvoorbeeld via social media-links naar de mobiele website worden gedeeld. Dat kan er voor zorgen dat desktopgebruikers op de mobiele website terechtkomen.

Een mobiele website draait vaak op een apart (sub)domein. Mede hierdoor is er een risico op dubbele content, maar zult u ook twee maal energie moeten steken in een goede vindbaarheid van de website in Google.

Responsive webdesign
Bij responsive webdesign past de website zich aan op het schermformaat van de gebruiker. Qua gebruiksgemak is een responsive website hierdoor niet zo naadloos op de specifieke behoefte van mobiele bezoekers afgestemd als bij een mobiele website of app.

Responsive webdesign heeft echter nogal wat voordelen. Zo is het potentieel bereik groter dan bij andere mobiele oplossingen. Het gaat immers maar om één website, alleen de manier waarop deze getoond wordt varieert. Dit heeft ook weer een gunstig effect op de ontwikkel- en onderhoudskosten.

Mobile first
Met name bij responsive webdesign is het wel belangrijk om vanuit de mobiele oplossing te werken. Dit dwingt u ertoe om na te denken over wat het belangrijkst is voor uw bezoeker - en te zorgen dat dit een prominente plek op de website krijgt.

Vanuit de mobiele variant is het vervolgens makkelijker om de extra ruimte bij tablet en desktop varianten op een goede manier in te vullen.

In onderstaande presentatie treft u nog een aantal praktische tips aan voor het realiseren van uw mobiele oplossing.

Hoe gaat u mobiele bezoekers bedienen?
Hopelijk geeft deze informatie u kaders om te bepalen op welke manier u uw mobiele bezoekers gaat bedienen. Het belangrijkste is echter dàt u uw mobiele bezoekers gaat bedienen. Niet alleen omdat (potentiële) klanten niet graag genegeerd worden, maar ook als maatregel om verspilling van uw kostbare online marketingbudget zoveel mogelijk te voorkomen.
 


Presentatie

Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken