Mobile-friendly ranking factor in Google

Mobile-friendly ranking factor in Google
  • Online
  • 27 feb 2015 @ 15:30
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • WebsiteVerdienmodellenConsumentenMobile

Mobile is belangrijk. Het gebruik van mobiele apparaten neemt in sneltreinvaart toe. Dat geldt uiteraard ook voor mobiel internetgebruik. Google kondigt aan dat ‘mobile-friendly websites’ met ingang van 21 april beter zullen gaan scoren in de zoekresultaten.

Vaak worden wijzigingen meteen doorgevoerd. Ditmaal kiest Google er echter voor om de wijziging pas over een slordige twee maanden door te voeren. Volgens Google om eigenaren van websites de kans te geven om zich voor te bereiden op deze wijziging. De wijziging zal een vrij grote impact hebben op mobiele zoekresultaten. De wijziging wordt wereldwijd en in iedere taal doorgevoerd.

Logische stap
Enige tijd geleden introduceerde de zoekmachine al labels in mobiele zoekresultaten. “Voor mobiel” werd als aanduiding gebruikt voor websites die ook mobiele gebruikers goed bedienen.
Ook heeft Google al de nodige instructies en tools beschikbaar gesteld om webmasters en website eigenaren het belang van mobiele internetgebruikers duidelijk te maken.

Aan de slag
Om aan de slag te kunnen, is het goed om eerst te testen in hoeverre uw huidige website ‘mobile friendly’ is. Dat kan met deze tool. 
Ook aan ontwikkelaars die met mobielvriendelijke websites aan de slag willen is gedacht, daarvoor kwam Google al eerder met een handreiking. Er is zelfs voor de liefhebber een tegemoetkoming voor Mobile SEO beschikbaar. 

Hoe urgent is het voor u?
Deze eerder genoemde tools en documentatie zijn duidelijke voorboden geweest van deze aanpassing. Om er achter te komen hoe urgent het aanpassen van uw website is (wanneer deze nog niet geschikt is voor mobiel gebruik), kunt u beginnen met het achterhalen van de hoeveelheid mobiele bezoekers. Daar schreef ik al eerder een artikel over. 

In de dagelijkse marketingpraktijk zie ik het aantal mobiele gebruikers flink toenemen. Mobiele bezoekpercentages tot ver boven de 50% zijn daarbij geen uitzondering.
 

Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken