Social Highlights april 2017

Social Highlights april 2017
  • Online
  • 1 mei 2017 @ 10:00
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Geen tag

De innovaties vlogen ons weer om de oren in april. Van Facebook Stories tot het nieuwe adformat Collection, en van Twitter Lite tot Snapchat 3D lenses, en van een chatfunctie in LinkedIn tot Cabana. Social Embassy neemt je mee door de disruptieve reis van april.

Facebook 
Er was veel Facebook nieuws de afgelopen maand. Lets get started. Facebook Live is niet langer een mobile only tool. Vanaf nu kun je ook live vanaf je desktop je verhaal delen. En, of je het nu leuk vindt of niet, vanaf deze maand zijn de stories ook op Facebook een feit. De Snapchat functionaliteit die al eerder werd overgenomen door Instagram en Whatsapp, heeft exact dezelfde kenmerken. Foto’s en video’s zijn 24 uur zichtbaar en staan bovenaan in de app. Wat wij persoonlijk jammer vinden, is dat er nog geen overall app is. Wil je een foto delen, dan moet je deze in alle apps afzonderlijk uploaden om al je contacten te bereiken. We kunnen uren doorgaan met nieuwtjes over Facebook. Zo kun vanaf nu ook met gifjes reageren op posts van anderen (leuk!).

Facebook deed ook maatschappelijke dingen! Zo is het mogelijk om geld in te zamelen voor goede doelen die niet specifiek tot een organisatie behoren. De persoonlijk aan te maken fundraise page kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een bedrag bij elkaar te sprokkelen voor vrienden en bekenden. Het onderwerp dient wel altijd te maken te hebben met educatie, medische procedures en behandelingen, medische dier gerelateerde problemen, crisissituaties als natuurrampen of persoonlijke rampen zoals een afgebrand huis of een begrafenis.

Nog een mooie feature, je kunt nu heel simpel nepnieuws labelen op Facebook. Geen slechte zaak, gezien het feit dat in april ook bekend werd dat Rusland steeds actiever is met het verspreiden van nepnieuws.

Ook veel nieuws ontrent Facebook Messenger. Zo kun je vanaf nu ook je berichten liken in Messenger. Probeer het maar eens uit: als je over een berichtje heen veegt met de muis, zie je vanaf nu verschillende emoticons. Ook kun je locaties delen terwijl je jezelf verplaatst. Waar je voorheen nog één locatie stuurde, kan Facebook Messenger je nu een uur lang live volgen, zodat je vrienden je kunnen vinden, ook terwijl je onderweg bent.

Verder introduceert het M, ‘your helpful assistant’. Een ‘assistent’ aangedreven door artificial intelligence. Klinkt misschien een beetje vaag, maar waar het op neer komt is dat je in een Messenger-gesprek suggesties krijgt voor relevante content en mogelijkheden. Het doel hiervan is de manier waarop mensen met elkaar communiceren te verrijken en ‘to get things done’. Zo geeft M bijvoorbeeld suggesties voor stickers, het doen van betalingen, het organiseren van een evenement, het starten van een poll, etcetera. Om dit te kunnen doen maakt M gebruik van machine learning, dus hoe vaker je ingaat op de suggesties, hoe beter M gaat werken. Voor nu is M alleen nog beschikbaar voor gebruikers in de US, maar het plan is dat de assistent binnenkort ook wereldwijd uitgerold gaat worden.

Op advertentiegebied ook weer ontwikkelingen. Facebook lanceert het nieuwe adformat Collection. Aan de hand van toffe video’s word je verleid aankopen te doen. Eigenlijk dus de video versie van de shoppable ads zoals die nu al ingezet kunnen worden.

Verder kunnen ontwerpers van Facebook Canvas advertenties sinds deze maand gebruik maken van templates om bijvoorbeeld foto’s, headers, buttons en store locators in de full screen advertentie te zetten. Daarnaast is het nu mogelijk om te achterhalen hoe lang gebruikers gemiddeld binnen een Canvas advertentie blijven, bij welke onderdelen van de advertentie ze weg klikken en hoe ver ze door scrollen. Fijne inzichten om de full screen Canvas ervaring nog beter te maken!

Twitter 
Niet alleen Facebook, maar ook Twitter kondigde deze maand een ‘locatie data tool’ aan. Wel op een andere manier. Binnenkort kunnen bedrijven namelijk binnen Direct Message hun locatie delen of een locatie van een consument opvragen. Zo kan een hotel of winkel je bijvoorbeeld beter helpen als je de weg kwijt bent. Een fijne upgrade voor de afdeling klantenservice. Verder introduceerde Twitter Twitter Lite, een lichtere webversie voor je mobiel die minder ruimte inneemt en sneller werkt.

Snapchat 
Snapchat lenses hebben deze maand een flinke upgrade gekregen. Sinds deze maand is het mogelijk om 3D lenses toe te voegen aan je Snap. Deze vorm van augmented reality laat je verschillende objecten in de wereld plaatsen en hier vervolgens mee spelen door middel van de camera te verplaatsen. Zo kan je onder andere een regenboog plaatsen, welke je dichterbij of verder weg kan zetten, maar ook op objecten zoals je bureau. Best cool, vinden wij. 



Het Rijksmuseum heeft onlangs SnapGuide geïntroduceerd, een onderwijsproduct voor middelbare scholieren. Scholieren kunnen kiezen voor een museumrondleiding van hun favoriete snap-held.  Ronnie Flex, Mertabi, Teske de Schepper, Défano Holwijn of Jiami Jongejan leiden ze dan met een persoonlijk verhaal door het museum. De rondleidingen bestaan uit een aantal video’s en een challenge waarin jongeren zelf de rol van maker krijgen. Het Rijksmuseum wil zo een brug slaan tussen hun museumcollectie en de huidige digitale beeldcultuur. Tof!

Snapchat lanceert een zoekfunctie waarmee je naar Stories kan zoeken. Door een specifiek onderwerp of locatie in te typen binnen de zoekfunctie krijg je Stories te zien die daarbij aansluiten. Zo kan je zoeken binnen meer dan een miljoen Stories die gebruikers openbaar hebben gedeeld voor 24 uur. De functie wordt in eerste instantie alleen nog voor enkele steden uitgerold. Er worden geen advertenties getoond in de zoekresultaten, maar de zoekfunctie levert natuurlijk wel veel interessante data op wat gebruikt kan worden voor targeting. Of Snapchat op deze manier alle copycats kan bijhouden en ze het nummer 1 platform worden voor real-time content blijft de grote vraag.

LinkedIn
LinkedIn kondigde enige tijd geleden al aan dat ze een chatfunctie zouden lanceren. Nu lijkt het ook echt in Nederland uitgerold te worden, want wij zien de functie ineens verschijnen! Via een pop-up kan je vanuit je tijdlijn privé berichten sturen naar contacten. Je hoeft dus niet meer apart naar de Messaging pagina te gaan, je kan gewoon door je tijdlijn blijven klikken. Is de functie al zichtbaar op jouw LinkedIn pagina?

Instagram 
Afbeeldingen opslaan in een collectie kennen we natuurlijk allemaal al van Pinterest. Nu is Instagram natuurlijk niet vies van kopiëren, dus komen ook zij nu met een vergelijkbare functie waarbij het mogelijk is  om je gebookmarkte posts samen te voegen in een prive album. Bookmarken was al eerder mogelijk op Instagram, maar deze posts kwamen allemaal op 1 grote hoop bij elkaar. Nu kan je daar een onderverdeling in maken, door ze te sorteren op onderwerp.

YouTube
In april was Amsterdam in de ban van YouTubers. Niet alleen het jaarlijks terugkerende Nederlandse VEED-festival vond plaats (check hier overigens de winnaars), ook het Amerikaanse VidCon kwam dit jaar naar Amsterdam. Die laatstgenoemde was vrij bijzonder, gezien het dit jaar voor het eerst was dat het event niet in Los Angeles plaatsvond. Heel YouTube-land rukte uit en zo liepen onder andere Britse beauty goeroe Fleur De Force, LGBTQ-vlogger Tyler Oakley en singer-songwriter Dodie Clark opeens door de Amsterdamse RAI. Opvallend is dat zowel VEED als VidCon ontstaan zijn als initiatief vanuit YouTubers en hoewel YouTube nog steeds de main focus is, lijken beide events zich steeds breder te gaan richten op alle soorten online video. Zo heeft VEED nu ook awards voor beste Snapchatter, beste Muser (Musical.ly) en Beste Instagrammer en was er op VidCon een heuse Instagram Lounge, waar boomerangs gemaakt konden worden op een ‘echte Amsterdamse tandem’.

YouTube video’s kijken is leuk en vooral onder jongeren nog steeds erg populair. Maar het is vooral nog een eenzame bezigheid. Daar wil Tumblr verandering in brengen. Met Cabana kan je samen met je vrienden naar YouTube video’s gaan kijken. Hoe werkt dit? Eigenlijk verrassend simpel. In de app kan je een kamer aanmaken waar jij en maximaal 6 vrienden tegelijk naar een YouTube video kunnen kijken. Dit gaat middels een soort hangout en gebeurt allemaal in realtime; je vrienden zien dus precies wat jij ook ziet. Zo kan je op een leuke manier content met elkaar delen én beleven.

En verder?
* Was er veel commotie rondom de nieuwe campagne van Pepsi met Kendall Jenner in de hoofdrol.
* Ook United Airlines ervaarde een fikse social media crisis nadat ze een willekeurige passagier hardhandig uit het vliegtuig zetten.
* Google Home niet happy met een slimme advertentietruc van Burger King.
* In Australië heeft McDonalds in samenwerking met Snapchat een ‘Snapplications’ campagne opgezet als doel meer sollicitanten aan te trekken.
* Periscope, de livestreaming app van Twitter, krijgt een dashboard.
|* Er is een desktopversie van Tinder! Wij vragen ons wel af, ben je dan nog steeds aan het swypen?
* Apple introduceerde de nieuwe app Clips, een camera-app waarmee je niet alleen foto’s en video’s kan bewerken met filters en emoji’s, maar ook gesproken tekst in je filmpje live kan worden omgezet naar ondertiteling. Onze collega Jordy testte de app en vroeg via Facebook of de live ondertiteling goed werkt. Wat vind jij?
* Ook deze nieuwe camera-app van Giphy zet je woorden om in een gifje.
* Pinterest lanceert deze zomer (eindelijk) Promoted Pins in Nederland.  

Dit waren alweer de social highlights van april. Eind mei praten we je graag weer bij. Kun je niet wachten op de volgende social nieuwtjes? Volg ons dan op Twitter, Facebook of Instagram

Deze bijdrage is geschreven door Lori-Lisa van Gelder, Senior social media manager.

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken