[column] SearchLove Londen 2022: 5 trends in online marketing

[column] SearchLove Londen 2022: 5 trends in online marketing
  • Online
  • 10 nov 2022 @ 09:43
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Van opkomende zoekmachines, de beste manieren om je strategieën te testen en hoe om te gaan met zoekintenties van potentiële klanten tot de migratie naar GA4. Veel verschillende en relevante onderwerpen passeerden de revue bij het 2-daagse congres SearchLove van afgelopen oktober in Londen.

Wat sprong eruit en wat kun je gebruiken voor jouw bedrijf? Online marketing bureau Search Signals was aanwezig bij dit online marketing congres en geeft je 5 takeaways mee.

SearchLove: de plek voor online marketeers

De plek voor nieuwe kennis en ontwikkelingen voor online marketeers is SearchLove. Het grote online marketing congres vindt onder andere plaats in San Diego en Philadelphia. Dit maal, na Covid-19, na een lange tijd weer in de Engelse hoofdstad: Londen.

Tip: lees hier onze gehele samenvatting van SearchLove 2022 met nóg meer takeaways.   

#1 De intentie van je doelgroep

Neha Khanna gaf een presentatie over de intentie die achter zoekwoorden ligt. Verwerk je in je content al belangrijke zoekwoorden? Mooi, máár weet je ook de intentie die achter de zoekwoorden ligt? Een tekst voor iemand die klaar is om te kopen moet er heel anders uitzien dan een tekst voor iemand die nog in de zoekende en voorbereidende fase zit. Neem de zoekintentie mee in je strategie om beter te kunnen scoren.

#2 Google is niet langer dé zoekmachine

Google is dé grote marktleider als je het hebt over een zoekmachine, maar het is tegenwoordig zeker niet meer de enige. Steeds meer andere kanalen spelen een grotere rol. Denk aan Google News, Google Maps en Google Afbeeldingen. Maar ook een kanaal zoals TikTok wordt door veel mensen gebruikt als zoekmachine. Carrie Rose nam ons mee in haar presentatie over hoe verschillende TikTok campagnes invloed hebben gehad op het zoekgedag in Google. Wil je groeien als bedrijf, bekijk dan ook je mogelijkheden wat betreft andere kanalen.

#3 De (toekomstige) zoekmachine van Apple

Naast andere kanalen als zoekmachine, heeft Google nog een andere concurrent in de toekomst. Tom Anthony deelde zijn visie over de toekomstige zoekmachine van Apple en hoe deze eruit komt te zien. Kort gezegd: niet alleen gericht op websites, maar Apple gaat ook werken met andere kanalen zoals verschillende apps. Zoek je naar een trip naar Frankrijk? Apple laat je de resultaten zien van apps zoals bijvoorbeeld Tripadvisor en Booking.com. Ga je als online marketeers alvast rekening houden met deze wetenschap?

#4 Van GA3 naar GA4

De wereld van online marketing staat nooit stil. Dit geldt ook voor Google Analytics 4. De overstap naar GA4 wordt door vele onderschat: het wordt gezien als een eenvoudige overstap naar een betere versie.

Jill Quick weerlegt dit echter in haar presentatie. GA4 is een compleet nieuwe tool qua meten van events (conversies/leads/bestellingen). Vooral voor e-commerce is het super waardevol om GA4 te gebruiken omdat je veel dieper kunt graven in de data. Bekijk niet alleen wanneer mensen iets in het winkelmandje hebben gezet, maar ook waarom klanten die vervolgens niet hebben besteld. De takeaway van Jill Quick: bedenk wat je wilt meten, waarom je dit gaat gebruiken en ga aan de slag.

#5 Alle winnaars hebben hetzelfde gemeen

Grace Frohlich maakte in haar presentatie een mooie vergelijking met ´The Great British Bake-off’: wat hebben alle winnaars met elkaar gemeen?

- Ze hebben een strategie

- Ze zijn zich bewust van de concurrentie

- Ze weten hoe ze een goede indruk achterlaten

eze presentatie liet zien hoe belangrijk het is om je positie te bepalen en te vergelijken ten opzichte van je concurrentie. Analyseer je prestaties op het gebied van verschillende onderdelen zoals:

- Laadtijd

- Technische SEO

- Content

- Linkprofielen

Op deze manier krijg je inzicht ten opzichte van de concurrentie en met deze inzichten weet je precies waar je volgende SEO prioriteit ligt.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken