Mediatest: voor jongeren is krant dood
- B2b
- 17 jan 2018 @ 14:22
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 17 jan 2018 @ 14:22
- Sjaak Hoogkamer
De papieren krant is voor Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) zo dood als een pier. Lineaire tv nog niet. Aldus een onderzoek van Mediatest.
Eind 2017 voerde MediaTest, in samenwerking met Wayne Parker Kent, een onderzoek uit onder jongeren. Het onderzoek zoomt in op verschillen tussen Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010). Beide groepen hebben een vragenlijst ingevuld over een breed aantal thema’s, waaronder mediagebruik, online privacy en gelijkheid tussen man en vrouw.
TV
Uit de resultaten blijkt dat de papieren krant voor beide groepen verleden tijd is. Slechts 1 tot 2% slaat nog een papieren krantje open om te weten wat er aan de hand is in de wereld. Gemiddeld kijken de jongeren ruim 2,5 uur televisie per dag. Daarbij is on demand-televisie zoals Netflix en Videoland verreweg het populairst (Gen Z: 45%; Millennials: 42%). In tegenstelling tot wat veel media roepen, blijkt lineair tv-kijken nog niet uitgestorven onder de jongeren. Hoewel het anno 2017 vaker om flinterdunne flat screens gaat dan om de goeie ouwe beeldbuis, blijkt 26% van Gen Z en 32% van de Millennials hun totale tv-kijktijd te besteden aan lineaire tv. Er zijn ook verschillen gevonden tussen jongeren in dorpen en jongeren in steden: in dorpen kijkt men meer lineaire tv dan in de stad.
Wegklikken
Buitenreclame en advertenties in kranten en tijdschriften zijn redelijk geaccepteerd door de jongeren. Ruim de helft van de jongeren heeft een negatieve houding ten opzichte van tv-reclame. 91% van hen kijkt een online advertentie die ze meteen weg kunnen klikken nooit af. Ook advertenties die ze na een paar seconden weg kunnen klikken, worden bijna nooit helemaal afgekeken (89%).
Negatiever
Opvallend is dat Gen Z negatiever is over offline vormen van reclame dan Millennials. Voor online reclame geldt het omgekeerde. Verder valt het op dat Gen Z veel negatiever is over radioreclame dan Millennials (51% vs. 38% (zeer) negatief)). Daarnaast wordt online reclame op pc en smartphone door beide doelgroepen (zeer) irritant gevonden. Wat native advertising betreft vindt 47% van Gen Z dit beter te pruimen dan normale advertenties.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing