Onderzoek: Sterke klant-bureaurelatie leidt tot effectiever werk

Onderzoek: Sterke klant-bureaurelatie leidt tot effectiever werk
  • Bureaus
  • 2 mrt 2023 @ 08:48
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Uit onderzoek van Warc en Aprais blijkt dat de relatie tussen klant en bureau van invloed is op effectief werk. Open deur of niet, Kim Walker, oprichter van Aprais, noemt het ‘een wake-up call’ voor de branche: ‘Een positieve relatie tussen klant en bureau is een cruciale aanjager van marketingprestaties.’

Walker: ‘Voor het onderzoek werden de data gebruikt van 1.800 winnaars van effectiviteitsprijzen wereldwijd en 25.000 klant-bureau-evaluaties uitgevoerd. De belangrijkste bevindingen:

►Over de hele linie waren de relatiescores hoger in klant-bureaucombinaties die een effectiviteitsprijs hadden gewonnen.
►68% van de bureaus die een effectiviteitsprijs hadden gewonnen, werden door hun opdrachtgevers bovengemiddeld gewaardeerd.
►67% van de opdrachtgevers die een effectiviteitsprijs hadden gewonnen, werden door hun bureaupartners bovengemiddeld gewaardeerd.

Het onderzoek belicht drie belangrijke gebieden waarin deze met effectiviteitsprijzen bekroonde relaties uitblinken:

Strategie
Van de functiespecifieke vaardigheden is strategie de discipline waarvoor winnende teams de grootste scorestijging laten zien in vergelijking met de gemiddelde relatiescores. Dit is zowel wanneer klanten hun bureaus scoren op strategie als wanneer bureaus klanten scoren, waaruit blijkt dat teams aan beide kanten van de relatie betrokken moeten worden bij de strategie achter goede marketingideeën.

Vertrouwen
Er kan op het team worden vertrouwd om te leveren en zich integer te gedragen. Dit was het hoogst scorende gedrag zoals waargenomen door zowel klanten als bureaus. Ook een duidelijke en positieve onderscheidende factor bij het vergelijken van bekroonde teams met het algemene gemiddelde.

Uitdaging
Het klant-bureauteam neemt initiatief om de status-quo uit te dagen en laat conflicten niet onopgelost. Dit is het gedrag dat het grootste verschil laat zien tussen gemiddelde relaties en de prijswinnaars.

Amy Rodgers, hoofd Warc Creative: ‘Houdt de kracht van de relatie tussen klant en bureau verband met effectief werk? Na dit onderzoek kunnen we voor het eerst met een volmondig “ja!” antwoorden. De implicaties zijn ingrijpend voor marketeers en hun bureaus - en misschien wel voor elke zakelijke relatie. Aangezien onzekerheid de zakenwereld blijft domineren, is het belang van sterke relaties om door onzekerheid te navigeren duidelijk.’

Een gratis exemplaar van het onderzoek Produceren sterkere relaties sterkere resultaten? is hier tijdelijk beschikbaar om te lezen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken