[Interview] oud-MT hoofdredacteur Irwin Kraal

[Interview] oud-MT hoofdredacteur Irwin Kraal
  • Content
  • 26 jan 2015 @ 00:10
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Interview

MarketingTribune vierde zijn 30-jarige bestaan in 2014 met een extra dikke jubileumeditie. Wat daarin niet mocht ontbreken waren interviews met de oud-hoofdredacteuren. Lees hier het zesde interview met oud-MT hoofdredacteur Irwin Kraal. Kraal werkte achttien jaar als verslaggever en chef nieuwsdienst bij Het Parool, maakte vervolgens de overstap naar AT5 en kreeg daar de gecombineerde functie van hoofdredacteur/directeur. In mei 1996 werd hij na een sollicitatie aangenomen bij de Weekbladpers om hoofdredacteur te worden van NieuwsTribune. ‘Ik kreeg deels ook de pet op van uitgever. En inderdaad, ik had geen kennis van de reclamewereld.’

Van meet af aan waren het chaotische tijden. Kraal: ‘De aankoop van NieuwsTribune door Weekbladpers was het laatste kunstje van ceo Theo Bouwman die daarna naar Sanoma vertrok. NieuwsTribune paste niet bij de portefeuille van Weekbladpers en de toenmalige ceo Pieter de Jong wist niet goed wat hij met de titel aan moest. Hij kwam eens in de veertien dagen een dagdeel naar Almere om bij te praten. De rest van de tijd was ik ook min of meer uitgever. Op de loonlijst stonden wel 120 medewerkers omdat we, naast NieuwsTribune de Blauwe Bureaugids en BureauTribune uitgaven. Toch moesten er ongeveer vijftig medewerkers uit.’

Reclameman van het Jaar
Kraal besloot NieuwsTribune te restylen en BureauTribune te digitaliseren. ‘De verkiezing Reclameman van het Jaar stond nog in de kinderschoenen en was gekoppeld aan de BureauTribune. De verkiezing hebben we een nieuwe statuur gegeven. Ik kreeg onder andere Freddy Heineken zover om aan de jury deel te nemen. We maakten de aanpak meer journalistiek om zo de kritiek van Adformatie te weerleggen. De Reclameman van het Jaar was in 1997 en in de jaren daarna een groot succes, kreeg aanzien, maar leverde weinig inkomsten op.’
Minder goed ging het met de digitalisering van BureauTribune. Kraal: ‘Internet was in die jaren een uitdaging en al snel bleek dat de reclamebureaus er nog niet rijp voor waren. Het bracht niet wat ik voor ogen had. Ik ben tot 1998 bij NieuwsTribune gebleven. Er waren toen al gesprekken over de verkoop van de titel. De Jong zat met de erfenis van Bouman in zijn maag.’

Cobouw
Na NieuwsTribune werd Kraal hoofdredacteur van Cobouw, het financiële en technische dagblad voor de bouwsector. Dit heeft hij tot aan zijn pensionering gedaan. Momenteel reist hij regelmatig naar Zuid-Afrika waar zijn dochter en kleinkinderen wonen, of gaat met zijn echtgenoot naar zijn tweede huis in Frankrijk. Als Kraal kijkt naar hoe de reclamewereld zich de laatste twintig jaar heeft ontwikkeld dan valt hem vooral de enorme diversiteit aan mediakanalen op. ‘Ik denk dat de invloed van onderzoek steeds belangrijker wordt. Aan de andere kant moeten we oppassen dat we de consument niet kapot analyseren.’ Kraal sluit af met een uitspraak van Aristoteles ‘Hoe meer je weet, hoe meer je ook weet dat je niets weet.’

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.

Lees ook de interviews met oud-MT hoofdredacteuren Jan van Buuren en Bob van der Burg

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken