De Speld op Dutch Digital Day: ‘Effe de boel op stang jagen’

De Speld op Dutch Digital Day: ‘Effe de boel op stang jagen’
  • Content
  • 20 sep 2016 @ 09:59
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentStrategieDoelgroepenEvenement

Dutch Digital Day, afgelopen vrijdag in de Amsterdamse Undercurrent, bood een stampvol programma met sprekers variërend van bureaus als R/GA en Jam3 tot organisaties als de TU Delft. Het event werd afgesloten door De Speld Live, bekend van de populaire en satirische website. Hoe is De Speld interessant voor marketeers/merken en andersom? Even zitten met Jerome Kuijken, head of advertising van De Speld & Partners. ‘Wij bieden merken diepgang, met merkwaardige content.’

Stel uzelf even voor svp.
Ik heb een reclameachtergrond, hiervoor werkte ik bij De Combinatie van Factoren. Ik ben gek op merken. En Jochem van den Berg (oprichter en hoofdredacteur van De Speld, red.) kende ik al langere tijd. We kwamen elkaar regelmatig tegen in de kroeg. Hij zocht een mediaman, en een gezicht om een bureau mee op te richten. Daaruit is De Speld & Partners ontsproten.
Reclame is altijd in ontwikkeling, dat is ook het mooie van het vak. Je wilt altijd het nieuwste verhaal aan je adverteerder vertellen. Ik merkte dat dat in mijn vorige functie moeilijker ging, het werd een beetje een kunstje. Zodoende heb ik ‘ja’ gezegd op dit voorstel.

Wat is het idee van De Speld & Partners?
De Speld zit in een netwerk, waar onder meer display advertising uitkomt. Zij leveren ook briefings aan voor advertorials en dat zorgde ervoor dat De Speld rendabel was. Dat de redacteuren konden eten. Die advertorials kwamen binnen als briefing van een merk en daar moest de redactie dan mee aan de slag. 'Zeg even dat jullie lezers dit moeten kopen.' We merkten dat deze werkwijze minder opleverde. En dat adverteerders andere manieren zochten om hun kpi's te halen. Met De Speld & Partners zijn we nu op een punt gekomen dat we echt passende Speld-content kunnen maken voor bepaalde merken.

Nooit grappen over merken

Wat doet De Speld & Partners?
We zijn het bureau voor merkwaardige content. Dat willen we ook claimen, niet specifiek humor. We maken nooit grappen over merken, of over hun doelgroep. Alleen over het domein. En dan kun je heel ver gaan. Om je een voorbeeld te geven: Indie heeft een campagne voor Tele2 bedacht en zij vroegen ons om dat op een grappige manier aan te jagen. Met dat artikel hebben we in één weekend 900.000 mensen bereikt. Dit was dus weldegelijk gesponsord, er stond zelfs 'advertorial' boven. Dat hebben we bewust gedaan, zo hielden we niemand voor de gek. En Tele2 hielpen we er vooral mee, omdat we de doelgroep echt in het hart raakte. Zonder irritaties.

Wat doen jullie op Dutch Digital Day?
Afsluiten, dat doen Nathan de Groot en Michiel Eijsbouts. Op dagen als deze worden wij uitgenodigd zodat de zaal nog effe lekker kan lachen. Om de boel op stang te jagen.

Wat halen jullie hieruit?
Ik denk dat het goed is dat wij als De Speld niet louter en alleen stukjes tikken. Daarom ben ik hier namens De Speld & Partners, en Nathan en Michiel namens De Speld Live. Het is goed om als titel meerdere proposities te hebben. De Speld blijft De Speld, natuurlijk. Maar: internet heeft de wereld geopend. En merken die zichzelf alleen van hun vrolijke en zonnige kant laten zien, lopen wat mij betreft achter. Natuurlijk geeft dat een goed gevoel, maar mensen verwachtingen tegenwoordig meer. Die diepgang kunnen wij bieden, middels merkwaardige content dus. En door aanwezig te zijn op dit soort events. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken