ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'

ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'
  • Content
  • 4 aug 2025 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Fraudeurs worden steeds vindingrijker en gebruiken een groeiend arsenaal aan technieken om mensen op te lichten. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds lastiger om fraudepogingen te herkennen. Voor de 2,6 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven, vormt dit een extra uitdaging. Tijd voor een contentcampagne in vorm van een begrijpelijke fraudegids.

Technische termen zoals ‘shouldering’ en ‘boilerroomfraude’ maken het probleem alleen maar groter, stelt initiator ABN Amro.

Om deze groep beter te beschermen, introduceert de bank het ‘Oplichtings ABC’: een duidelijk en toegankelijk overzicht van de meest voorkomende vormen van fraude, opgesteld in samenwerking met een expert op het gebied van inclusieve communicatie. De gids legt in begrijpelijke taal, zonder jargon, uit hoe oplichters te werk gaan en hoe mensen zich hiertegen kunnen wapenen.

Toegankelijke informatie als wapen tegen fraude
Volgens Kathelijne Swaak, fraude-expert bij ABN Amro, is begrijpelijke communicatie essentieel: 'Je kunt fraude pas herkennen als je weet waar je op moet letten. Daarom bevat het Oplichtings ABC uitleg van 23 veelvoorkomende oplichtingsmethoden, in eenvoudige bewoordingen. Zo zorgen we dat iedereen toegang heeft tot bruikbare informatie over digitale veiligheid.'

Het initiatief maakt deel uit van de bredere inzet van ABN Amro om (digitale) veiligheid voor iedereen toegankelijk te maken. Meer dan 200 Hulp bij Bankzaken Adviseurs van de bank maken gebruik van het Oplichtings ABC in gesprekken met klanten om hen beter te informeren en beschermen.

Nieuwe risico’s door AI-technologie
Ook politie en banken slaan steeds vaker de handen ineen om burgers te waarschuwen voor nieuwe frauderisico’s. Barend Frans, cybercrime-expert bij Politie Amsterdam, waarschuwt voor opkomende technieken zoals deepfakes en stemkloning: 'Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen criminelen nu stemmen en gezichten nabootsen. Dat maakt het nóg moeilijker om oplichting te herkennen. Heldere uitleg over deze technieken is belangrijker dan ooit.'

Een gids voor iedereen
Het Oplichtings ABC biedt niet alleen uitleg, maar ook herkenbare voorbeelden en praktische tips. Daarmee helpt het mensen risico’s beter in te schatten en verdachte situaties sneller te doorzien. Het project markeert een belangrijke stap richting een meer inclusieve aanpak van fraudepreventie.

De gids is vanaf nu te raadplegen via de link Abn Amro - veiligbankieren.

beeld: Victor | Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken