ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'

- Content
- 4 aug 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 aug 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Fraudeurs worden steeds vindingrijker en gebruiken een groeiend arsenaal aan technieken om mensen op te lichten. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds lastiger om fraudepogingen te herkennen. Voor de 2,6 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven, vormt dit een extra uitdaging. Tijd voor een contentcampagne in vorm van een begrijpelijke fraudegids.
Technische termen zoals ‘shouldering’ en ‘boilerroomfraude’ maken het probleem alleen maar groter, stelt initiator ABN Amro.
Om deze groep beter te beschermen, introduceert de bank het ‘Oplichtings ABC’: een duidelijk en toegankelijk overzicht van de meest voorkomende vormen van fraude, opgesteld in samenwerking met een expert op het gebied van inclusieve communicatie. De gids legt in begrijpelijke taal, zonder jargon, uit hoe oplichters te werk gaan en hoe mensen zich hiertegen kunnen wapenen.
Toegankelijke informatie als wapen tegen fraude
Volgens Kathelijne Swaak, fraude-expert bij ABN Amro, is begrijpelijke communicatie essentieel: 'Je kunt fraude pas herkennen als je weet waar je op moet letten. Daarom bevat het Oplichtings ABC uitleg van 23 veelvoorkomende oplichtingsmethoden, in eenvoudige bewoordingen. Zo zorgen we dat iedereen toegang heeft tot bruikbare informatie over digitale veiligheid.'
Het initiatief maakt deel uit van de bredere inzet van ABN Amro om (digitale) veiligheid voor iedereen toegankelijk te maken. Meer dan 200 Hulp bij Bankzaken Adviseurs van de bank maken gebruik van het Oplichtings ABC in gesprekken met klanten om hen beter te informeren en beschermen.
Nieuwe risico’s door AI-technologie
Ook politie en banken slaan steeds vaker de handen ineen om burgers te waarschuwen voor nieuwe frauderisico’s. Barend Frans, cybercrime-expert bij Politie Amsterdam, waarschuwt voor opkomende technieken zoals deepfakes en stemkloning: 'Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen criminelen nu stemmen en gezichten nabootsen. Dat maakt het nóg moeilijker om oplichting te herkennen. Heldere uitleg over deze technieken is belangrijker dan ooit.'
Een gids voor iedereen
Het Oplichtings ABC biedt niet alleen uitleg, maar ook herkenbare voorbeelden en praktische tips. Daarmee helpt het mensen risico’s beter in te schatten en verdachte situaties sneller te doorzien. Het project markeert een belangrijke stap richting een meer inclusieve aanpak van fraudepreventie.
De gids is vanaf nu te raadplegen via de link Abn Amro - veiligbankieren.
beeld: Victor | Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Barend Frans
- Politie Amsterdam
- fraudevoorlichting
- taal
- the original
- ABN Amro
- expert
- deepfake
- begrijpelijk
- cybercrime
- stemkloning
- Hulp bij Bankzaken Adviseurs
- contentmarketing
- Kathelijne Swaak
- GPCM
- Oplichtings ABC
- AI
- boilerroomfraude
- fraudepreventie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Begrijpelijke fraudevoorlichting met... 04-08-2025
- Artis en Natwerk brengen queer... 30-07-2025
- KPN wil ouders en kinderen online... 30-07-2025
- Hornbach Bagagewagen keert terug op... 22-07-2025
- Bovag lanceert AI-presentator Bram16-07-2025
- Rotterdam speelt hoofdrol in... 15-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers