Contentmarketing: schoenmaker blijf bij je leest

18aug 201709:12
  • Content
  • 17803 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • Content

weblog Hoe komt het toch dat ik steeds vaker artikelen lees waarin de slager zijn eigen waren aanprijst. Nu weer een directielid van een pr-bureau die in een ogenschijnlijk neutraal verhaal vertelt dat de regie voor contentmarketing thuis hoort bij een modern pr-bureau.

Bestaan ze eigenlijk nog pr-bureaus? Ik heb ze amper meer op mijn netvlies, tenzij het gaat om communicatie bij calamiteiten waarbij het uiterst nauw luistert met wat voor tekst wie wordt benaderd. Dat heeft weinig met contentmarketing te maken. Ik lees in hetzelfde artikel: ‘de regie van het volledige content marketingproces hoort  thuis bij het moderne pr-bureau. Dat strekt zich uit van het bedenken van de creatieve insteek en het inzetten van het bestaande netwerk van journalisten, bloggers en influencers, tot en met het bepalen van de mix tussen free en paid publicity. De mediarevolutie zorgt niet voor minder mogelijkheden voor pr-bureaus, het worden er juist meer.’

Perspectief

Verrassend, want de contentmarketeer gaat echt op de stoel van de ontvanger zitten en benadert strategie en inhoud vanuit diens perspectief en niet vanuit het perspectief van de zender. Daar zit een cruciaal verschil. En daarom is een pr-bureau geen partij om de regie aan te geven als je als bedrijf of instelling contentmarketing wilt inzetten. Integendeel. Bij contentmarketing denk je niet vanuit een product en hoe dat je je doelgroep kan helpen, maar  je denkt vanuit waar je doelgroep mee bezig is, waar ze in geïnteresseerd zijn.  Management Team heeft onlangs nog eens uitgelegd wat contentmarketing precies is. Op een boeiende manier.

Ook een interessante ontwikkeling: influencer solutions. Hearst  speelt in op de trend waarbij er sprake is van een verschuiving van push naar pull marketing en een kritische consument die het (maatschappelijk) doel (purpose) van een merk steeds belangrijker vindt.

Service

Om maar weer eens in je oren te knopen: ‘Slechte customer service is vrijwel altijd slecht nieuws voor je business. Het onderzoek ‘Context, Commerce + Customer: Best Practices to Exceed Expectations‘ (uitgevoerd door SAP en CMO Council, pdf) onderstreept maar weer eens hoe belangrijk customer service voor de klant is. De onderzoekers vroegen klanten naar wat zij het belangrijkst vinden in de gehele customer experience. Uit de top-5 genoemde zaken hebben drie rechtstreeks te maken met de customer service. Sneller reageren bij problemen, behoeften of klachten. Consistentie van ervaring over kanalen die worden ingezet of gebruikt kunnen worden.Goed geïnformeerd personeel, dat altijd bereikbaar is om te helpen wanneer en waar de klant hen nodig heeft.’ (Frankwatching)

Ook Capgemini deed onderzoek naar het belang van klantenservice. Veel bedrijven denken een stuk positiever over de klantervaring die zij bieden dan hun klanten zelf. Terwijl 75% van de bedrijven zegt de klant centraal te stellen, vindt slechts 30% van die klanten dat de service aan hun verwachtingen voldoet. Zo blijkt uit dit onderzoek. Het onderzoek laat ook zien dat veel klanten best extra geld over hebben voor betere service: vier van de vijf respondenten (81%) laat weten bereid te zijn meer geld te betalen voor hetzelfde product bij een bedrijf dat een betere klantervaring biedt. Bijna één op de tien consumenten (9%) wil in zo’n geval zelfs de helft meer betalen. De bereidheid om te betalen voor goede service is met name groot in India (98%) en China (95%). Duitse (61%) en Nederlandse (72%) consumenten blijken hier minder snel toe geneigd.

SEO

Denk ook hier eens over: SEO wordt steeds belangrijker voor contentmarketing. Niet om de zoektermen die je in de content schrijft. Integendeel. Google kan je straffen als je content op zoektermen is geschreven. Belangrijker is de vraag of je content echt antwoord geeft op de vraag waarop wordt gezocht. Keert een bezoeker niet meer terug op je site, dan zegt dat iets over de kwaliteit en zal Google je belonen. Het gaat dus om de inhoud. Lees dit verhaal op managersonline.nl als je wilt nagaan of je SEO-strategie nog steeds klopt.

Sak van den Boom

Sak van den Boom »

Werkt bij: zelfstandig ondernemer

Functie: adviseur, senior expert contentmarketing


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content