‘De essentie van marketing is het verbeteren van het welzijn van klant en samenleving’

‘De essentie van marketing is het verbeteren van het welzijn van klant en samenleving’
  • Design
  • 20 apr 2017 @ 09:30
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • Trends

De afgelopen zes weken heb ik iedere week een consumententrend gedeeld, gebaseerd op ons continue onderzoek naar de tijdgeest. Mocht je er één gemist hebben, hieronder komen ze in het kort nog een keer voorbij. Ik sluit graag deze reeks af met de rol van marketing in 2020.

1.     Opmars van de Transformatie Economie

Bij veel organisaties staat merkbeleving hoog op de agenda. Het waren Pine & Gilmore, die de verschuiving van Product en Service, naar de Experience Economy als eerste benoemden. Je ziet een opmars van grote Experience Stores, waarbij de beste winkels een persoonlijke beleving creëerden in plaats van alleen een productbeleving.

Pine & Gilmore laten zien dat na de Experience Economy, de Transformational Economy zijn intrede doet. Daarbij draait het om ‘helping to improve people’s daily life’. Deze stap zal voor veel merken lastiger te maken zijn, omdat dan niet de merkbeleving centraal staat, maar de klant als mens met het merk in een gidsende en dienstverlenende rol.

Klik hier voor het volledige artikel, inclusief video’s.

2.     Maatschappelijk Verbeterend Ondernemen

Veel merken zijn nu actief bezig met het reduceren van hun negatieve impact op mens, dier en milieu. Als organisatie en merk ben je onderdeel van de samenleving en dien je ook een positieve bijdrage te leveren aan een betere wereld. Mensen verwachten de komende jaren meer positieve ontwikkelingen van merken en organisaties. Het verhogen van je positieve impact als merk wordt dus belangrijker. MVO krijgt de komende jaren een andere betekenis. We gaan van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen naar Maatschappelijk Verbeterend Ondernemen oftewel MVO 2020.

Klik hier voor het volledige artikel, inclusief video’s.

3.     Welzijn is de nieuwe status

Mensen onderscheiden zich liever niet meer door middel van meer meer of groter grootst, maar door middel van goed in je vel zitten. Als je je goed voelt en er goed uitziet, is dat een teken van luxe in onze stressvolle samenleving. Oftewel de verschuiving: From Wealthy to Wellthy.

Welzijn bereik je door goed voor jezelf te zorgen. Je ziet een forse interesse en groei in de vijf domeinen die bijdragen aan ons dagelijks welzijn:

1. Good Food (eet meer plantbased food en tel de voedingswaarde, niet de calorieën)

2. Good Looks (schoonheid komt door jezelf te zijn met hulp van natuurlijke verzorging)

3. Good Balance (koop een goed matras, slaap langer of neem een hond)

4. Work-outs (gebruik de stad als gym of neem een lesje deep house yoga)

5. Spiritual Work (Voel de oerkracht van een boom of sluit je aan bij de Full Moon Club)

Klik hier voor het volledige artikel, inclusief video’s.

4.     Ik creëer, dus ik besta

Dankzij de digitale technologie zijn we content creators geworden. Zeker de helft van mijn dagelijkse entertainmentconsumptie komt niet van bedrijven maar van familie, vrienden, kennissen en vreemden op social media zoals Instagram, Facebook, YouTube en Twitter. Voor jongeren ligt dit hoger, met apps als Musical.ly worden zij aangemoedigd om hun originele dansje of lipsync met de wereld te delen. Op social media zingt het mantra rond: ik creëer, dus ik besta.

De behoefte om te creëren gaat verder dan de social media posts. Er ligt een businesskans voor merken om mensen te helpen om iets te (co)creëren. Sportmerken als Nike en Adidas lopen hierin voorop. Ook non-profit merken stappen in de creatietrend, zoals het Rijksmuseum die mensen aanmoedigt om los te gaan met hun kostbare meesterwerken.
 

Klik hier voor het volledige artikel, inclusief video’s.

5.     Fusie van natuur & wetenschap

We nemen over een aantal jaar afscheid van de emotiemens die verkondigt dat melk of brood slecht voor je is, want dat heeft men ergens gelezen. We omarmen straks eindelijk weer de (digitale) expert, die op basis van metingen en analyses zegt wat goed voor ons is, die ons DNA kent en onze dagelijkse activiteiten volgt (Quantified Self) en precies kan aangeven of ‘s morgens een glas melk goed voor ons is of niet.

In een nieuwe tijdgeestperiode bekijk je wat je wilt behouden uit de vorige periode en wat niet. De kracht van de natuur willen we zeker behouden, maar wel aangevuld met de wetenschap om betere producten te ontwikkelen. De technologie gaat er ook voor zorgen dat we van One size fits ALL naar One size fits YOU gaan; producten en diensten die 100 procent persoonlijk zijn.

Klik hier voor het volledige artikel, inclusief video’s.

6.     Van mobiele telefoon naar huisrobot

De afgelopen jaren heeft de mobiele telefoon ons verbonden met de wereld om ons heen. De komende jaren gaat de huisrobot ervoor zorgen dat we ook thuis verbonden zijn. Niet alleen met de wereld, maar ook met alle apparaten in ons huis. Onze liefde zal verschuiven van de afstandsbediening (mobile phone) naar een slimme huisvriendin (home robot).

Neem Alexa, de digital personal assistant van Amazon, die steeds slimmer wordt door haar AI (artificial intelligence). Ze gaat ons dagelijks leven steeds beter begrijpen en daar ook naar handelen. Ze ontwikkelt zich langzaam van een kleuter naar een tiener. In 2020 zullen trouwens de meeste mensen AI in huis hebben, zonder er bewust van te zijn, verstopt in hun koelkast en stofzuiger.

Klik hier voor het volledige artikel, inclusief video’s.

Marketing 2020

Ik sluit graag deze reeks af met een aangescherpte definitie van marketing, want wat is de rol van marketing in 2020? Kijkend naar de veranderende tijdgeest is de essentie van marketing het verbeteren van het welzijn van klant en samenleving.

Peter Heshof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken