Onderzoek: 'Nederlander blijft trouw aan fysieke supermarkt'

Onderzoek: 'Nederlander blijft trouw aan fysieke supermarkt'
  • Food-en-retail
  • 14 sep 2023 @ 09:22
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Uit het Adyen Retail Report blijkt dat Nederlanders kleding, meubels en multimedia steeds vaker online kopen, maar dat de fysieke supermarkt stand houdt.

Geheel in de lijn der verwachting kiest een groeiend aantal Nederlanders ervoor om hun aankopen via het internet te doen en dit wordt bevestigd door de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen. Voor multimedia-aankopen heeft online winkelen (59%) de overhand ten opzichte van fysieke winkels (36%), terwijl het verschil bij kleding shoppen minimaal is. Binnen de meubelindustrie is ten opzichte van vorig jaar een toename van 14% aan online aankopen te zien. Voor dagelijkse boodschappen blijven Nederlanders nog steeds in grote mate (79%) trouw aan de traditionele supermarkt. Roelant Prins, Chief Commercial Officer bij Adyen: ‘Nederlanders switchen steeds makkelijker tussen fysiek en online. Retailers kunnen hierop anticiperen door de online winkelervaring en de ervaring in de winkel naadloos in elkaar over te laten gaan. Wanneer retailers unieke ervaringen creëren voor hun klanten, kunnen ze de beleving naar een hoger niveau tillen en zo een verschil maken.’

Waar kopen Nederlanders het liefst hun producten?


Top-5 redenen om liever online aankopen te doen?*
1
Ik kan shoppen vanuit het comfort van mijn eigen huis (46%)
2 Ik hoef niet te reizen en kan de drukte vermijden (44%)
3 Ik vind koopjes makkelijker online (43%)
4 Ik vermijd wachtrijen (29%)
5 Ik kan multitasken tijdens het shoppen (26%)

*Er waren meerdere antwoorden mogelijk.

Top-5 redenen om liever aankopen in de fysieke winkel te doen te doen?*
1 Ik kan de kleding uitproberen (64%)
2 Ik kan de kwaliteit van producten beter beoordelen (61%)
3 Ik krijg de producten gelijk mee (55%)
4 Het is een ervaring met vrienden en familie (26%)
5 Ik steun de lokale economie (26%)

*Er waren meerdere antwoorden mogelijk.

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken