Onderzoek: 'Nederlander blijft trouw aan fysieke supermarkt'
- Food-en-retail
- 14 sep 2023 @ 09:22
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 14 sep 2023 @ 09:22
- Nanny Kuilboer
Uit het Adyen Retail Report blijkt dat Nederlanders kleding, meubels en multimedia steeds vaker online kopen, maar dat de fysieke supermarkt stand houdt.
Geheel in de lijn der verwachting kiest een groeiend aantal Nederlanders ervoor om hun aankopen via het internet te doen en dit wordt bevestigd door de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen. Voor multimedia-aankopen heeft online winkelen (59%) de overhand ten opzichte van fysieke winkels (36%), terwijl het verschil bij kleding shoppen minimaal is. Binnen de meubelindustrie is ten opzichte van vorig jaar een toename van 14% aan online aankopen te zien. Voor dagelijkse boodschappen blijven Nederlanders nog steeds in grote mate (79%) trouw aan de traditionele supermarkt. Roelant Prins, Chief Commercial Officer bij Adyen: ‘Nederlanders switchen steeds makkelijker tussen fysiek en online. Retailers kunnen hierop anticiperen door de online winkelervaring en de ervaring in de winkel naadloos in elkaar over te laten gaan. Wanneer retailers unieke ervaringen creëren voor hun klanten, kunnen ze de beleving naar een hoger niveau tillen en zo een verschil maken.’
Waar kopen Nederlanders het liefst hun producten?
Top-5 redenen om liever online aankopen te doen?*
1 Ik kan shoppen vanuit het comfort van mijn eigen huis (46%)
2 Ik hoef niet te reizen en kan de drukte vermijden (44%)
3 Ik vind koopjes makkelijker online (43%)
4 Ik vermijd wachtrijen (29%)
5 Ik kan multitasken tijdens het shoppen (26%)
*Er waren meerdere antwoorden mogelijk.
Top-5 redenen om liever aankopen in de fysieke winkel te doen te doen?*
1 Ik kan de kleding uitproberen (64%)
2 Ik kan de kwaliteit van producten beter beoordelen (61%)
3 Ik krijg de producten gelijk mee (55%)
4 Het is een ervaring met vrienden en familie (26%)
5 Ik steun de lokale economie (26%)
*Er waren meerdere antwoorden mogelijk.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers