Brancheonderzoek Health signaleert kansen adverteerders
- Media
- 19 nov 2018 @ 12:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 19 nov 2018 @ 12:07
- Sjaak Hoogkamer
Onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties deed namens BrandDeli onderzoek onder 1.500 Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar om adverteerders meer inzicht te bieden in de ontwikkelingen binnen health.
Nederlanders leven steeds gezonder. Regelmatig sporten wordt meer en meer de norm en de verkoop van gezonde producten blijft stijgen. Cynthia Overeem, Marketing Research & Insights Specialist bij BrandDeli: ‘Health is hot en biedt veel kansen voor marketeers. Want wat zijn de belangrijkste trends? En wat verstaat men onder een gezonde levensstijl?’
Het nieuwste brancheonderzoek Health duikt in de trends en signaleert 5 kansen voor adverteerders in de voeding- en lifestyle-branche.
#1. De mannen versus de vrouwen
Vrouwen lijken andere motieven te hebben dan mannen voor hun gezonde leefstijl. Overeem: ‘Vrouwen stellen hogere eisen aan hun lichaam en hoe zij eruit zien. Ze zijn daarom ook gevoeliger voor het aspect uiterlijk wanneer het gaat om de keuze in producten voor een gezonde leefstijl. Hier kan de adverteerder op inspelen in de communicatieboodschap.’
#2 Flexitariërs als nieuwe doelgroep
Het groeiende aandeel flexitariërs anno 2018 en de toenemende interesse in vegetarische en gezonde producten zijn interessante ontwikkelingen voor adverteerders binnen de gezondheidsbranche. Overeem: ‘Denk hierbij aan supermarkten die kunnen inspelen op het toenemende aantal mensen dat een dag zonder vlees in hun wekelijkse routine brengt, maar natuurlijk ook aan aanbieders van vleesvervangers of supplementen en horecazaken.’
#3 Millennials meest healthy
Uit de resultaten komt duidelijk naar voren dat millennials (20-34 jaar) dagelijks het meest bezig zijn met gezonde voeding en lifestyle: zij slapen relatief beter, roken relatief minder en hebben vaker een gezond lichaamsgewicht dan de oudere generaties. Millennials zijn hierom een belangrijke doelgroep voor communicatie over health.
#4 De rol van sport
Ook sport speelt een belangrijke rol: bijna driekwart van de mannelijke millennials sport minimaal 1 keer per week. De effecten hiervan zijn niet alleen lichamelijk zichtbaar, de onderzoeksresultaten laten ook zien dat sportprogramma’s en -wedstrijden op TV meer worden bekeken door de sportieve Nederlander. Adverteren met gezonde producten rondom sportwedstrijden op TV is dus zeer effectief om de health-bewuste consument te bereiken.
#5 Groeiend belang van supplementen
Als aanvulling op de voeding worden ook regelmatig supplementen en vitamines gebruikt: bijna de helft van Nederland en twee vijfde van de millennials gebruikt supplementen ter uitbreiding van hun dagelijks eetpatroon. Overeem: ‘Opvallend is dat in de markt van aanbieders van supplementen, vitamines en mineralen de spontane bekendheid van de verschillende A-merken laag is. Davitamon staat bovenaan met 20% top-of-mind bekendheid, terwijl andere merken hier nog een stuk onder liggen.’ Awareness-focused campagnes bieden hier nog interessante mogelijkheden om de merkfunnel verder te versterken.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing