‘Consumenten verkiezen face to face boven social media’

‘Consumenten verkiezen face to face boven social media’
  • Online
  • 26 jan 2015 @ 08:36
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ConsumentenSocial media

Volgens onderzoek van het Center for Excellence in Service van de University of Maryland, gepubliceerd door het Journal of Service Research, geven consumenten er de voorkeur aan hun meningen offline met elkaar te delen in plaats van online en ze hechten hier ook meer waarde aan. En dit terwijl veel marketeers zich richten op het vergroten van hun online zichtbaarheid door middel van het aanjagen van reviews en posts en het actief stimuleren van reacties van consumenten op social media, aldus Trnd, bureau voor Collaborative Marketing. MarketingTribune vroeg Wendel Kind van Trnd wat voor producten dan zo'n 'offline' benadering vragen.

Wendel Kind van Trnd: ‘Alledaagse en minder kostbare producten, zoals fast moving consumer goods, vragen veelal een andere benadering. Consumenten zoeken deze producten doorgaans namelijk niet online op voordat ze deze aanschaffen. Een offline word of mouth-marketingcampagne, waarbij product samples en informatiepakketten worden verspreid, consumenten vragenformulieren samen met hun directe omgeving invullen en offline gesprekken actief worden gestimuleerd is dan ook een meer aan te bevelen benadering voor het verhogen van het aantal effectieve productaanbevelingen voor deze merken.’

Voor andere producten is het volgens Kind wel zinvol om word of mouth ook online te verspreiden via sociale platformen. Wanneer een product kostbaarder is, willen consumenten immers het risico op een miskoop verlagen. Online posts en reviews hebben een positieve impact op de search rankings van een merk en daarmee op de algemene indruk die potentiële kopers krijgen wanneer ze een product online opzoeken.

Kwetsbaar
Volgens het onderzoek is de bereidheid om te delen op social media alleen gelijk aan offline wanneer consumenten een grote behoefte hebben om hun publieke profiel te verbeteren. Met andere woorden: diegenen die het belangrijk vinden hoe zij door anderen worden gezien zullen met hetzelfde gemak social media gebruiken om hun mening te delen als in echte offline conversaties.

Onderzoekers toonden met de studie aan dat de meeste consumenten echter hun mening liever offline delen dan via sociale netwerk-sites. De reden: men voelt zich kwetsbaar en vindt het ongemakkelijk een eigen mening, die mogelijk voor altijd online terug te vinden zal zijn, met een grote groep vrienden via internet te delen. Wanneer men offline en dus face-to-face een mening deelt met een kleinere groep ervaart men dit als beter controleerbaar en beheersbaar en daardoor ook als minder spannend.

Trnd observeert de voorkeur voor face to face-communicatie met betrekking tot aanbevelingen van merken of producten ook in hun eigen word of mouth-campagnes. Over het algemeen overtreffen de offline word of mouth-campagnes de online word of mouth-campagnes wanneer beiden gelijktijdig worden ingezet.

Hoe werkt Trnd? Wendel Kind: ‘Onze campagnes worden voor veel uitdagingen ingezet - bijvoorbeeld om bekendheid te genereren voor merken en producten (word of mouth), hun online zichtbaarheid te vergroten (social content) of bij ontwikkeling van producten of diensten (cocreatie/real life marktonderzoek). In opdracht van het merk ontwerpen en voeren wij de campagnes uit. Dat doen we ook als het gaat om de implementatie van Collaborative Marketing in bestaande crm-systemen en bestaande communities (social crm).'

Over Trnd
Trnd is in 2005 opgericht, heeft meer dan tweehonderd werknemers en kantoren in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje, Portugal, Frankrijk, België, Italië, Griekenland, Nederland, Hongarije, Tsjechië, Polen, Slowakije en Chili. In Nederland werkt een team van zestien mensen in Amsterdam. Tot het klantenpakket behoren onder meer Procter & Gamble, Unilever, Henkel, Philips, Samsung, L'Oréal en Beiersdorf.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken