Bol.com, Coolblue en Zalando bovenaan de Twinkle100

Bol.com, Coolblue en Zalando bovenaan de Twinkle100
  • Online
  • 20 sep 2018 @ 09:22
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

Bol.com is met afstand de grootste webwinkel in ons land, leert de nieuwe Twinkle100. Met 1.220.000.000 euro aan Nederlandse omzet vorig jaar, blijft het bedrijf Coolblue en Zalando voor. Tui Nederland is de grootste online reisverkoper.

Jaarlijks rangschikt e-commerce vaktitel Twinkle de online topverkopers in Nederland naar omzet. De elfde editie van de Twinkle100 is vanochtend gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar Shopping Today plaatsvindt.

In de publicatie staan de 250 grootste online retailers en de 25 grootste online reisverkopers in ons land. Daarmee is de Twinkle100 uitgebreider dan ooit. Samen boekten deze 275 bedrijven ruim 15,8 miljard euro internetomzet vorig jaar, een kleine duizend euro per hoofd van de Nederlandse bevolking dus.

Online retailers

Voor het eerst staat een bedrijf met meer dan een miljard euro omzet genoteerd in de Twinkle100: lijstaanvoerder Bol.com. In de top-10 van online retailers heeft Zalando de derde plaats overgenomen van Wehkamp. The Learning Network (voorheen Van Dijk Educatie) streeft Amazon voorbij. De Bijenkorf maakt zijn entree in de top-10, waar Blokker Holding uit is gezakt.

De top-10 van online retailers in Nederland:

1. Bol.com (1.220.000.000)

2. Coolblue (884.000.000)

3. Zalando (670.000.000)

4. Wehkamp (570.000.000)

5. Albert Heijn Online (480.000.000)

6. The Learning Network (288.000.000)

7. Amazon (230.000.000)

8. H&M (220.000.000)

9. MediaMarkt (210.000.000)

10. De Bijenkorf (180.000.000)

Uit het onderzoek blijkt dat er 250 online productverkopers zijn met ten minste 5 miljoen euro aan web-omzet in Nederland. ‘Interessant is dat veel online retailers ook één of meerdere winkels hebben’, zegt Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘De fysieke winkelstraat heeft zijn weg naar internet gevonden, maar we zien het ook andersom. Het aantal buitenlandse webwinkels dat zich op Nederland richt neemt toe, maar het leeuwendeel van de online markt is in handen van hier gewortelde spelers, heel anders dan bijvoorbeeld in België. In ons andere buurland Duitsland is Amazon de onbetwiste marktleider, hier moet het bedrijf zes andere spelers voor zich dulden.’

Reisverkopers

Op een aparte lijst brengt Twinkle ook de 25 grootste online reisverkopers in beeld. Deze wordt voor het eerst aangevoerd door Tui Nederland, met 630 miljoen euro internetomzet in Nederland vorig jaar. KLM volgt met 610 miljoen euro aan binnenlandse verkopen op klm.com, Travix (onder meer CheapTickets.nl en Vliegwinkel.nl) bezet plek 3 met 510 miljoen euro.

Hogeschool van Amsterdam

Voor deze Twinkle100 heeft de redactie samengewerkt met de Hogeschool van Amsterdam: het Centre for Market Insights van de hogeschool heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. De grootste webdomeinen zijn door studenten aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken werden geïnventariseerd.

SimilarWeb, MeasureWorks en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk traffic, performance en social media. In de Twinkle100 is ook nog veel andere informatie over genoteerde bedrijven en leveranciers te vinden.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken