[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen

[New creative hub 1]  U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
  • Algemeen
  • 10 aug 2018 @ 08:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieFoodMarketing

Het reclamekartel wankelt. Want voor commerciële creativiteit hoeven marketeers de deur nauwelijks meer uit. MarketingTribune presenteert 6 nieuwe hubs, met vandaag U-Studio. Waarmee topadverteerder Unilever intern campagnes maakt.

Christina Bauer-Plank, vice president Marketing Transformation Europe bij Unilever, is eindverantwoordelijk voor 'U-Studio', de nieuwe vorm van commerciële creativiteit binnen Unilever. Deze 'creative hub' bestaat nu precies anderhalf jaar en telt intussen maar liefst 20 vestigingen.

Bauer-Plank: 'Met U-Studio hebben we onze eigen in-house creatieve agency, die gespecialiseerd is in content development en social & digital advertising. U-studio is een samenwerking tussen Unilever en Oliver, de creatieve agency achter de U-Studio’s. Het voordeel van deze samenwerking is dat wij de ontwikkeling van content & digitale assets heel erg dichtbij hebben gehaald en daardoor sneller en wendbaarder worden – hierdoor kunnen we beter inspelen op wat de hedendaagse connected world van ons eist. Bovendien opereert  U-Studio tegen lagere kosten dan andere externe agencies in de markt.'

De aloude opvatting is dat je voor commerciële creativiteit bij een select aantal reclamebureaus moet zijn. Eens?

CBP: 'Binnen Unilever zijn we er ons van bewust dat we in de connected world en het gefragmenteerde media landschap steeds sneller relevante content nodig hebben. Om sneller, beter, en goedkoper in te kunnen springen op wat ons publiek wil, hebben we besloten om de creativiteit weer in huis te brengen. Hierbij hebben wij erop gelet dat U-Studio, ondanks het feit dat het een in-house agency is, competitief moet zijn en net als andere agencies hoge creatieve kwaliteit moet leveren. Het is namelijk niet zo dat onze merken verplicht met U-Studio werken. Alleen als U-Studio goed werk aflevert voor een competitieve prijs, zullen de opdrachten binnen blijven komen.' 

Hoe hebben jullie de creativiteit georganiseerd?

CBP: 'We hebben U-Studio anderhalf jaar geleden gelanceerd en hebben inmiddels studio’s in 20 landen wereldwijd. Nederland was een van de eerste locaties. Binnen elke U-Studio hebben we een Creative Lead, een Content Lead en een Unilever editor die met de brand teams schakelen, opdrachten aannemen en assets leveren. Op basis van de opdrachten die ze binnenkrijgen breiden ze de teams en de expertise uit. Is er veel vraag voor video formats, dan gaat het team op zoek naar een goede video editor. Is het vooral story boards, dan kijken ze naar een tekenaar. Alle U-Studio’s hebben dus dezelfde basis, maar tegelijkertijd zijn ze allemaal uniek want het ene land / merk heeft meer behoefte aan bijv. "how to" video's, het andere meer aan hero images. Daarnaast is het goed om te weten dat we U-Studio vooral in huis hebben gehaald om onze digitale merkencommunicatie te verbeteren. We werken dus zeker ook nog met andere agencies op andere onderdelen van de channel mix.'

Werk je vooral voor interne klanten of ook extern? Krijg je dan een briefing, hoe weet je wat de bedoeling is?

CBP: 'U-Studio werkt voor onze merken. Dus interne klanten. Zodra een merk een nieuwe campagne gaat ontwikkelen of enkele assets wil aanpassen, gaan ze naar de U-Studio en leggen uit wat ze precies willen. Soms is het een simpele briefing, voor slechts een paar aanpassingen aan bestaande materialen, en soms is het een complexere briefing waarbij meer creativiteit komt kijken. U-Studio ontwikkelt dus niet alleen materialen, maar is ook onze creatieve sparringpartner. Het proces is dus niet veel anders dan van andere agencies, maar het is wel makkelijker omdat we dicht bij elkaar zitten.'

Werken jullie samen met de afdelingen marketing?

CBP: 'Het zijn juist onze marketing teams die samenwerken met U-Studio. Daarnaast maken ook sommige corporate teams gebruik van de studio, maar vooral onze merken.' 

Waar wil je over twee jaar staan met je club?

CBP: 'De rol van branded content en digitale communicatie zal alleen maar groter worden. Ook de communicatiekanalen zullen blijven fragmenteren de komende jaren en dit maakt de consumer journeys alleen maar complexer. Wij zien het als een kans om onze digitale merkcommunicatie dicht bij de markt, dus dicht bij de lokale consument te ontwikkelen, en responsief en kosteneffectief te opereren. U-Studio zal hierin een belangrijke rol spelen.'

Hoe belangrijk is creativiteit voor jullie en voor je klanten?

CBP: 'Belangrijker dan ooit. De consument zit niet meer te wachten op standaard communicatie-uitingen. Je moet iets bedenken wat je publiek raakt. Daarom is de creatieve executie zo belangrijk, zowel bij traditionele media als bij digitale media. De kwaliteit van je creatieve product is belangrijker dan de media mix en de beste creatieve ideen zijn channel-neutral.'
(PvWK)

Dit interview maakt deel uit van een zesdelige serie interviews met nieuwe creatieve (interne) hubs, als onderdeel van de Coverstory Creatie in MarketingTribune print editie 7/'18 en is geschreven door senior redacteur Peter van Woensel Kooy. Klik hier voor een eigen exemplaar.


 


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer'
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken optimaal op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt verschillende labels WPP
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken