[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer'

[New creative hub 3] Business Openers:  'Een merk is zoveel meer'
  • Algemeen
  • 16 aug 2018 @ 00:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingBranding

Moniek van Westerop werd na haar opleiding Sociale Psychologie aan de UvA, board member bij juniorclub RA*W en strateeg bij JWT Amsterdam. Zij maakte net de opmerkelijke move naar consultancy Business Openers, dat blijkbaar de tak strategische creativiteit flink versterkt.

Dat is een nieuwe vorm van commerciële creativiteit, vindt Van Westerop. 'Zeker. Wat wij vaak zien bij een merkpositionering is dat deze enkel tot leven komt in een reeks campagnes of een enkele campagne. Terwijl een merk zoveel meer is dan alleen haar reclame-uitingen. Bij Business Openers positioneren we merken en gebruiken we die positionering vervolgens als kompas voor iedereen in de organisatie. We laten medewerkers – van MT-leden tot aan klantenservice medewerkers – de nieuwe propositie ‘doorleven’ met behulp van Internal Branding sessies. Immers: wat je naar buiten toe communiceert, moet intern verankerd zijn. Ook gebruiken we de positionering als uitgangspunt bij het ontwikkelen van nieuwe proposities en business plannen. Allemaal vanuit één gedachte, zodat je een consistent en succesvol merk bouwt. Dat klinkt misschien niet “nieuw” en eerder als heel logisch... hoewel er in merkenland nog een hoop winst te behalen valt. Maar wat denk ik wel nieuw is, is de steeds groter wordende vraag van merken naar deze meer fundamentele aanpak, die vervolgens als basis geldt voor commerciële creativiteit.'
 

De aloude opvatting is dat je voor commerciële creativiteit bij een select aantal reclamebureaus moet zijn. Eens?

MvW: 'Ik denk dat goede reclamebureaus altijd beroemd zullen blijven om hun creativiteit. Dat is namelijk waarop zij zich onderscheiden: een emotionele film die mensen ontroert of een slimme activatie die mensen in beweging zet. Ik ben zelf ook groot fan van creatie. Maar ik denk wel dat bureaus altijd scherp moeten blijven op dat die ideeën ontstaan vanuit een sterk merkhart. Anders heb je een parel van een film, maar draagt ‘ie niet per se bij aan het commerciële succes van het merk.'

Hoe hebben jullie de creativiteit georganiseerd?

MvW: 'Wij zijn een kleine, flexibele club van tien consultants. Allemaal merkdenkers die dag in dag uit verschillende klanten – klein en groot, commercieel en non-profit – helpen hun merk te bouwen. Daar is natuurlijk al creativiteit mee gemoeid. Een scherpe positionering maken vergt analyse, kennis, kunde en een berg creativiteit. Om de positionering ook in creatie tot leven te brengen werken we samen met verschillende kleine en grote partijen.'

Werk je vooral voor interne klanten of ook extern? Krijg je dan een briefing, hoe weet je wat de bedoeling is?

MvW: 'Ik heb nog nooit eerder bij zoveel klanten tijd doorgebracht dan in mijn eerste drie weken bij Business Openers! Van toonaangevende energieleveranciers en retailmerken tot aan zorgverzekeraars en banken. Klanten komen bij ons vanuit ons netwerk, omdat ze onze boeken hebben gelezen, goede verhalen hebben gehoord of simpelweg omdat we een pitch hebben gewonnen. Omdat onze expertisegebieden vrij duidelijk zijn, hoeven we vaak niet officieel ‘gebriefd’ te worden maar gaan we direct langs voor een gesprek om te kijken wat we voor ze kunnen betekenen.

Werken jullie samen met interne of externe afdelingen marketing? Geef eens een voorbeeld van zulk contact.

MvW: 'Uiteraard hebben we in onze trajecten nauw contact met de marketing afdeling. Maar we werken niet alleen samen met hen, maar ook met andere afdelingen zoals HR en het MT. Omdat we zogezegd vinden dat het merk centraal moet staan binnen de héle organisatie. En dus niet alleen richting geeft voor communicatie, maar ook voor bijvoorbeeld productontwikkeling en HR.'

Wat bereiken jullie extra voor adverteerders wat ze elders niet kunnen 'krijgen'?

MvW: 'Dat zit ‘m denk ik in twee dingen. Enerzijds in onze volledigheid: het feit dat wij een merkpositionering op alle mogelijke manieren doorvoeren is denk ik uniek. En anderzijds in ons karakter: we zijn stuk voor stuk ontzettend gedreven - willen merken écht in hun kracht zetten - en houden tegelijkertijd van eenvoudige en begrijpelijke taal. Zodat echt iedereen binnen (en buiten) de organisatie met onze uitkomsten aan de slag kan.'

Waar wil je over twee jaar staan met je club?

MvW: 'Dat is een goede vraag. Ik hoop in ieder geval dat ik over 2 jaar aan een groot aantal merken heb mogen bouwen die écht succesvol zijn geworden. Verder zie ik dat de wereld van marketingcommunicatie volop in beweging is. Ik verwacht dat wij in de toekomst misschien intensiever gaan samenwerken met reclamebureaus, zodat we onze krachten kunnen bundelen.'

Hoe belangrijk is creativiteit voor jullie en voor je klanten?

MvW: 'Creativiteit is zeker belangrijk, maar pas op moment dat je antwoord hebt op de volgende vragen:  Wie ben je als merk? Wat betekent dat voor de diensten die je aanbiedt? Wat betekent dat voor de mensen die bij je (gaan) werken? Wat betekent dat voor de plannen die je voor de toekomst hebt? Als je als merk die vragen kunt beantwoorden, wordt de waarde van creativiteit ook groter denk ik.'

Tenslotte: nog ander kort nieuws te melden dat je wilt delen van Business Openers?

MvW: 'Ja! Vanaf 29 mei aanstaande geeft Business Openers een reeks masterclasses over merken bouwen – van positioneren, Internal Branding, proposities bouwen tot business plannen maken. Leuke hands-on sessies gegeven door onze specialisten. Ben je adverteerder en wil je in slechts een avond leren hoe je je merk succesvoller maakt? Meld je dan aan via info@businessopeners.nl. De sessies worden gegeven op ons kantoor in Amsterdam.'

(PvWK)

Dit interview maakt deel uit van een zesdelige serie interviews met nieuwe creatieve (interne) hubs, als onderdeel van de Coverstory Creatie in MarketingTribune print editie 7/'18 en is geschreven door senior redacteur Peter van Woensel Kooy. Klik hier voor een eigen exemplaar.


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer'
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken optimaal op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt verschillende labels WPP

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken