[New creative hub 4] Talpa Radio sluit merken optimaal op eigen media aan

[New creative hub 4] Talpa Radio sluit merken optimaal op eigen media aan
  • Algemeen
  • 20 aug 2018 @ 07:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesMarketing

Het reclamekartel wankelt. Want voor commerciële creativiteit hoeven marketeers de deur nauwelijks meer uit. MarketingTribune presenteert 6 nieuwe hubs, met in deze editie Dave Nelissen van Talpa Radio.

'Bedachte concepten laten we aansluiten bij de positionering van onze mediamerken', legt Dave Nelissen uit. Hij is creative director bij Talpa Radio en beschouwt deze interne 'creative hub' ook als nieuwe vorm van commerciële creativiteit. Redelijk nieuw.

Nelissen: 'Vanuit brand partnership gaat het om het combineren van de commerciële doelstellingen van de adverteerder met het DNA van de desbetreffende zender. Dit alles moet leiden tot een sterk concept dat leuk is voor de luisteraar of kijker en tegelijkertijd de adverteerder helpt zijn boodschap over te brengen. Echt nieuw is dat natuurlijk niet, we praten hier over non-spot, waar beraken centraal staat, versus spot waar de nadruk ligt op effectief bereik.' 

De traditionele opvatting is dat je voor commerciële creativiteit bij een select aantal reclamebureaus moet zijn. Eens?

DN: 'Bureaus kunnen nog steeds een belangrijke rol spelen in de creatie van sterke concepten op het gebied van branded content. Belangrijk is wel dat de reality check vroeg in het proces met de geoogde zender plaatsvindt. Daarnaast zie je al enige tijd de ontwikkeling dat media-owners en mediabureaus zelf creatieve teams opzetten die steeds vaker rechtstreeks bij de adverteerder aan tafel zitten.' 

Hoe hebben jullie de creativiteit georganiseerd?

DN: 'Idealiter is het startpunt de Talpa Co-Creatie Sessie waarbij de eindbeslissers vanuit adverteerder, tv- en radiomakers, creatieven en sales een dagdeel bij elkaar zitten om in co-creatie de wensen en idee-richtingen te verkennen. Aansluitend werkt ons Concept Team twee of drie concepten verder uit. We merken dat de investering in tijd door midddel van een dergelijke co-creatie sessie later in het proces tijd bespaart doordat de bedachte concepten veel beter aansluiten bij de briefing van de partner. Bovendien wordt er gelijk draagvlak gecreëerd bij de betrokken partijen voor de ideeën.'

Werk je vooral voor interne klanten of ook extern? Hoe weet je wat de bedoeling is?

DN: 'De briefing is altijd de basis van onze werkzaamheden voor interne en externe klanten. Met betrekking tot goede branded content zoals de 538 acties Samsung KPN Slow Mo Radio en Dacia Blijf Erin en Win! worden de belangen van interne (programma & marketing, red.) en externe klanten (adverteerder, red.) met elkaar verenigd. De volgende drie vragen dienen positief beantwoord te worden:

- Vanuit Programma: Levert het leuke radio op?

- Vanuit Marketing: Past een dergelijke actie bij de zender & jock?

- En natuurlijk vanuit de Adverteerder: Draagt het concept bij aan mijn doelstelling?'

Aha. Werken jullie samen met de interne of externe afdelingen marketing?

DN: 'Absoluut, het gaat erom dat bedachte concepten aansluiten bij de positionering van onze media merken.'

Wat bereiken jullie extra voor adverteerders wat ze elders niet kunnen ‘krijgen'?

DN: 'De kracht van de branded content bij Talpa Radio is dat we een groot bereik combineren met opvallende concepten. Met Talpa Radio alleen al bereiken we wekelijks meer dan 7,2 miljoen Nederlanders. sinds drie april 2018 combineren we overigens met Talpa Media Solutions de sales- en branded content activiteiten van de radiozenders 538, Radio10, Sky Radio, Veronica met de digitale platformen Juke, VoetbalTV, KIJK, Social1nfluencers, Vakantieveilingen, Actievandedag, Ticketscout en de tv zenders Net5, SBS6, Veronica, SBS9.  Zo bereiken we met al onze deze mediamerken wekelijks in totaal 12,8 miljoen Nederlanders.'

Waar wil je over twee jaar staan met je club?

DN: 'Op het podium van de Effie Awards en van de Cannes Lions.'

Hoe belangrijk is creativiteit voor jullie en voor je klanten?

DN: 'Creativiteit is de spil waarmee we aan tafel komen en blijven bij de adverteerders en mediabureaus.' 

Tenslotte: nog ander kort nieuws te melden dat je wilt delen van de afdeling?

DN: 'Door de vorming van Talpa Media Solutions ontstaat sterke combinatie van bekende mediamerken, technologische kennis en effectief bereik waardoor wij een nog interessantere gesprekpartner worden voor bureaus en adverteerders. Kortom, 2018 wordt een interessant mediajaar!'
(PvWK)

Dit interview maakt deel uit van een zesdelige serie interviews met nieuwe creatieve (interne) hubs, als onderdeel van de Coverstory Creatie in MarketingTribune print editie 7/'18 en is geschreven door senior redacteur Peter van Woensel Kooy. Klik hier voor een eigen exemplaar.


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer'
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken optimaal op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt verschillende labels WPP

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken